Ordning på katten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    Katharina, en anledning till att kattägare bör ha lite mer koll på sina djur, är att många är allergiska mot katter. Grannens katt hoppade upp i sonens barnvagn, med ett livshotande astmaanfall som följd, en annan gång smet den in hos oss, lillebror fick eksem som blödde i flera dagar. Gissa hur kul det var.

    Sen är det så att många katt ägare glatt uppmanar oss som inte vill ha katten runt huset att kasta hinkar med vatten eller potatis(!) på katten, och hur djurvänligt är det?
    Dessutom visade det sig att just denna grannkatt terroriserade grannskapet därför att ägarna trodde att katter klarar sig utmärkt själva ute, den hade alltså inte tillgång till mat och vatten. När mer begåvade kattägare i grannskapet uppmärksammade ägarna på detta upphörde terrorn, arma katt!!!!

    Så jag tycker att det finns flera anledningar att märka katter, helst med halsband med namn, så att katten får en chans till ett bra liv med en bra ägare, liksom att katten ska kunna tas in till kastrering på ägarnas bekostnad, ifall de inte begriper det själva.
    Mest av allt för katternas egen skull, men som sagt också för oss allergiker.

    Oljudet om nätterna?
    Tja, jag kör buss, vill du verkligen åka i min buss när nattsömnen imskränkt sig till 3-4 timmar pga skrikande katter?
    Ja, jag är lättväckt, vad ska jag göra åt det? Så många öde öar finns inte.
    För övrigt har vi trevligt i vårt grannskap, skjutvapen förekommer nästan inte alls........
    utan vi löser konflikterna med med regelrätta byslagsmål, eller kast med litet grillkol mm.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Vattenspruta.
      Djurvänligt, och katten lär sig snabbt att undvika dig (och förhoppningsvis din tomt).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #18
        Vattenspruta funkar inte, jag har provat, katten undviker mig, men inte min tomt, mina trädgårdsmöbler, min bil eller andra föremål jag kallar mina.....
        Fler tips!!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av Mumin
          Katharina, en anledning till att kattägare bör ha lite mer koll på sina djur, är att många är allergiska mot katter. Grannens katt hoppade upp i sonens barnvagn, med ett livshotande astmaanfall som följd, en annan gång smet den in hos oss, lillebror fick eksem som blödde i flera dagar. Gissa hur kul det var.

          Sen är det så att många katt ägare glatt uppmanar oss som inte vill ha katten runt huset att kasta hinkar med vatten eller potatis(!) på katten, och hur djurvänligt är det?
          Dessutom visade det sig att just denna grannkatt terroriserade grannskapet därför att ägarna trodde att katter klarar sig utmärkt själva ute, den hade alltså inte tillgång till mat och vatten. När mer begåvade kattägare i grannskapet uppmärksammade ägarna på detta upphörde terrorn, arma katt!!!!

          Så jag tycker att det finns flera anledningar att märka katter, helst med halsband med namn, så att katten får en chans till ett bra liv med en bra ägare, liksom att katten ska kunna tas in till kastrering på ägarnas bekostnad, ifall de inte begriper det själva.
          Mest av allt för katternas egen skull, men som sagt också för oss allergiker.

          Oljudet om nätterna?
          Tja, jag kör buss, vill du verkligen åka i min buss när nattsömnen imskränkt sig till 3-4 timmar pga skrikande katter?
          Ja, jag är lättväckt, vad ska jag göra åt det? Så många öde öar finns inte.
          För övrigt har vi trevligt i vårt grannskap, skjutvapen förekommer nästan inte alls........
          utan vi löser konflikterna med med regelrätta byslagsmål, eller kast med litet grillkol mm.
          Jag undrade just varför jag fick det här inlägget, tills jag kom till ön... Vad jag menar med inlägget om ön är att om man ska vara petig så kan alla störa en... Grannar, arbetskamrater, bilägare, cyklister, mopedister, barnfamiljer osv... Om man inte kan stå ut med att det finns andra levande varelser omkring en så kan man ju flytt till en öde ö... Eller rätt ut i skogen.. Risken finns ju att man får påhälsning av en björn då istället...
          Jag har aldrig haft någon katt som har sprungit in eller hoppat upp i barnvagnen.. Snacka om maximal otur om man dessutom har ett allergiskt barn...

          Som sagt... Det finns öronproppar... Jag kan tycka att det är jätteäckligt att barn bajsar och kissar i badvattnet ute på sommaren... (Jag har barn själv som har kissat i vattnet).. Ska alla barn förbjudas att bada ute på sommaren då???

          Hallå, vi måste leva också.. vi kan inte förbjuda allt omkring oss!!!!!!!!!!!!!!!

          När jag flyttade till mitt område så var det mycket barn här som var ute och lekte... Nu är det alldeles tyst.. antingen har de vuxit upp eller så sitter alla framför datorn... Det känns så öde ute (här inne är det full fart).. Barn och djur är ändå livet... Andra människor också för den delen.. även om man blir störd ibland!!

          Dessutom tror jag bestämt att jag skrev tidigare att jag också tycker att alla kattägare som bryr sig om sina katter borde sätta på dem halsband för att värna om dem så att inte grannarna "börjar kasta potatis" på dem!? Så återigen har jag lite svårt att förstå att jag fick, åtminstonde hela, inlägget till mig???
          Senast redigerad av Katharina; 10 November 2007, 00:40.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #20
            bra initiativ Kramfors..dock lite konstig mening, den andra, som börjar med "istället..."
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #21
              Tycker absolut att det är rimliga "krav" på kattägare. Har själv 3 katter som alla är märkta, försäkrade och hannarna är kastrerade. (Honan steriliserad snart) Detta trots att vi bor på landet utan direkta grannar. Jag vill inte att mina katter ska vara omärkta av egoistiska själ oxå. Om de blir skadade, springer bort osv vill jag kunna bli nådd.
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Ursprungligen postat av lenis3
                bra initiativ Kramfors..dock lite konstig mening, den andra, som börjar med "istället..."
                istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren.
                Tex chipsmärkt, tatuering, något som gör att ägaren kan kontaktas.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Vattenspruta funkar inte, jag har provat, katten undviker mig, men inte min tomt, mina trädgårdsmöbler, min bil eller andra föremål jag kallar mina.....
                  Fler tips!!!
                  Det finns medel mot katter som ska funka att använda även utomhus. Köpte sånt (och en chokladask) åt en av mina grannar som fick oönskat besök av min ena katt. Vet inte hur bra det medlet funkar, men det kanske kan vara värt att testa? Rimligt vore om kattägaren betalar för medlet tycker jag.
                  Det lär ju inte funka att kladda in bilen med det gröna klet som jag köpte, men det borde gå att lägga ut på lämpliga ställen på tomten.

                  För övrigt så är jag och grannen numera bästa vänner typ Har inte hört något om att min katt ska ha varit där något mer, men jag kan inte lova att det beror på medlet.
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Det finns växter som sorkar och katter undviker.. Du kan känna lukten av den om du sitter och fikar precis bredvid men annars känner vi den inte.. Allium, heter den.. Miljövänligt!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har för mig att den kommer år efter år.. så det är en engångsinvestering!!!
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...