Ordning på katten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Ordning på katten.

    Jag ska skriva en motion till fullmäktige om ett tillägg till den lokala ordningsstadgan.
    Ni som har katt vad anser ni om kravet.

    "När en katt som vistas utomhus inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Katten får istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren."

    Vika fler krav kan ställa på den som har utekatt.
    http://www.kramforskoi.com/
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    #2
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Jag ska skriva en motion till fullmäktige om ett tillägg till den lokala ordningsstadgan.
    Ni som har katt vad anser ni om kravet.

    "När en katt som vistas utomhus inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Katten får istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren."

    Vika fler krav kan ställa på den som har utekatt.
    Är det inte vad som krävs idag?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      kan man inte göra något åt att dom låter så mycket när dom vill pöka?
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Jag ska skriva en motion till fullmäktige om ett tillägg till den lokala ordningsstadgan.
        Ni som har katt vad anser ni om kravet.

        "När en katt som vistas utomhus inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Katten får istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren."

        Vika fler krav kan ställa på den som har utekatt.
        Jaha.. Är det katter som ska hängas ut idag... Blir det barn nästa tråd??
        Men jag kan hålla med.. Som fd katt- och hundägare tycker jag att samma krav ska ställas på katt och hästägare som på hundägare.. Kor brukar i regel hålla sig i hagen och bajsa..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          kan man inte göra något åt att dom låter så mycket när dom vill pöka?
          Ja, vi skär stämbanden av dem också... Men om vi skär av hälsenorna på dem så kan de inte gå ut alls... Ehh...
          Om vi totalkastrerar alla våldtäktsmän så kan de inte våldta mer och sen kan vi skära händerna av alla tjuvar så stjäl de inte mer... Fötterna av rånare kanske..

          Det fungerar ju inte att tänka så!!! Du får väl köpa öronproppar om du plågas en månad per år.. Eller så kan man köpa en öde ö och sitta i fred på..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Att katten, och därmed dess ägare, skall vara identifierbar är väl ändå inte ett orimligt krav.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Erika
              • May 2007
              • 182

              #7
              Jag tycker det låter bra. En till grej dock, alla kattägare som inte har tänkt att ha sin katt till kontrollerad avel ska kastrera dem. Det kanske är svårt att genomföra.

              MVH Erika
              Ägare till fyra hankatter......kastrerade och inte utekatter.
              MVH Erika

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Att katten, och därmed dess ägare, skall vara identifierbar är väl ändå inte ett orimligt krav.
                Ja, och bryr man sig om sin katt så borde man automatiskt sätta på ett komplett halsband så att ilskna grannar kan ringa till en och skälla istället för att börja jaga eller rent av skada katten i ren rabiat ilska, sådan där rabiat ilska som "svenssons" drabbas av för alla möjliga småsaker.. Grannar emellan.. Har hört att de skjuter varandra pga träd och staket...

                En sak till.. Hur kommer det sig att katter inte anses vara farliga jägare i naturreservat? Medan t ex min klumpiga boxer (som inte kunde få tag i någonting) inte fick vara lös?! Grannkatterna kommer med småvilt varje dag..
                Senast redigerad av Katharina; 07 November 2007, 22:31.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Erika
                  • May 2007
                  • 182

                  #9
                  Här är en bra artikel i ämnet.


                  MVH Erika
                  MVH Erika

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det avlivas för många katter som inte har någon känd ägare.
                    Vår kommun har inga regler för katter där av motionen.
                    Mitt parti ville bevilja bidrag till ett katthem men fick inget av de andra partierna med oss.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      En sak till.. Hur kommer det sig att katter inte anses vara farliga jägare i naturreservat? Medan t ex min klumpiga boxer (som inte kunde få tag i någonting) inte fick vara lös?! Grannkatterna kommer med småvilt varje dag..
                      Anledningen är att katter inte tar jaktbart vilt annat än harungar, medan hundar kan ta allt som är stort som ett rådjur eller mindre, och rätt ofta också gör det. Dvs katter anses inte orsaka ekonomisk skada på samma sätt som hundar kan.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • gizmogirl
                        • August 2006
                        • 2214

                        #12
                        Det lämnas in ett förslag elller snarare krav på lagändring av djurskyddet som bl a jag har skrivit under om att alla katter ska märkas och registreras för att det inte ska vara någon tvekan om vem som äger katten om man hittar en ute som bara driver eller de som stör. Bara hoppas det blir en lag på det också.
                        Sjävl ägare till Gizmo som är "koppelkatt"

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Jag ska skriva en motion till fullmäktige om ett tillägg till den lokala ordningsstadgan.
                          Ni som har katt vad anser ni om kravet.

                          "När en katt som vistas utomhus inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Katten får istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren."

                          Vika fler krav kan ställa på den som har utekatt.
                          Det låter utmärkt tycker jag

                          Verkligen inte för mycket begärt att alla kattägare ska följa de kraven.

                          (har två katter som får gå ut)
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Anledningen är att katter inte tar jaktbart vilt annat än harungar, medan hundar kan ta allt som är stort som ett rådjur eller mindre, och rätt ofta också gör det. Dvs katter anses inte orsaka ekonomisk skada på samma sätt som hundar kan.
                            Och jag som för ett ögonblick trodde att det var för att de brydde sig om de vilda djuren Money money money... Vilken fantastisk varelse människan är. Där får hundar med andra ord lite av samma skit som sin kusin vargen, "rör inte viltet, det är vårat!"

                            I Australien är det dock annorlunda, där har katter utegångsförbud på nätterna om jag minns rätt, och det är inte av ekonomiska skäl, utan där är man verkligen orolig att vissa djur ska utrotas, vilket de också är nära att göra, men det är nog minst lika mycket människans fel som kattens, och inte bara för att det är människan som har tagit dit katterna.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Anledningen är att katter inte tar jaktbart vilt annat än harungar, medan hundar kan ta allt som är stort som ett rådjur eller mindre, och rätt ofta också gör det. Dvs katter anses inte orsaka ekonomisk skada på samma sätt som hundar kan.
                              Precis... Min tanke också...
                              I ett naturreservat ska väl alla djur vara fredade.. Naturreservatet börjar bakom mitt hus och här nedanför ligger ett träsk... I detta borde det vara till större delen smådjur, fåglar och insekter som man vill freda och jag lovar att min boxer inte ens såg dem medan en katt inte gör annat än sitter och kolla in allt smått som rör sig...
                              Jag gillar katter men jag gillar inte dubbelmoral... Jag gillar rättvisa och ett äkta intresse av att bevara vår natur och mångfaldheten däri..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...