Min katt beter sig underligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wolli
    • October 2007
    • 1

    Min katt beter sig underligt

    Hej!
    Har en katt som bara har kommit till mig för några år sen. Han är kolsvart och kom med sin ´(som vi tror) grårandiga bror. De var så lika i kroppsformen. Den gråa katten blev tyvärr sjuk men den svarta stannade. Vi tippar att den då var ca. 1 år gammal, och nu är han 6 år. Han har aldrig varit den där keliga katten som gillar att man tar upp den i knät. Vi är två vuxna i familjen som bägge älskar den här katten, och vill verkligen kela med den och se till att han har det bra. Han är jättestor, och älskar torrfoder och går ut och in som det passar den. Men vårt problem är att han efter så många år fortfarande inte vill lyftas upp och kelas med. Han kan själv gå och lägga sig i vår säng och sova, men alltid längst ner vid fotändan. Om vi rör honom då blir han sur och går därifrån. Han spinner högt och ljudligt så fort han kommer in, och snackar på sitt eget språk med oss. Så han verkar ju trivas med oss. En annan sak som vi har problem med är att han hoppar upp på väggarna och river ner tapeterna. Inte för att vässa klorna för det gör han ute på staketet runt tomten, utan precis som om han ser en fluga på tapeten som han vill åt. Han far upp i otroliga ryck. Och sen går han bara därifrån. Vi börjar bli lite trötta på honom just för det.
    Så varför blir han inte den där goda keliga katten vi så gärna vill ha? Och varför gör han såna där utfall på våra tapeter?
    Nån som har förslag?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Antagligen fick han aldrig vänja sig vid mänsklig kroppskontakt då han växte upp och därför uppskattar han inte det, utan tycker bara att det är jobbigt. Det betyder inte att han inte gillar er, bara att kroppskontakt för honom inte är något njutbart som det är för er.

    En del katter lär sig uppskatta det även om de inte har varit vana vid det från början, men katter är precis som vi olika individer med olika personligheter. Så jag skulle inte säga att han beter sig konstigt, utan han är bara sig själv. Ni kan antingen acceptera det eller hitta ett nytt hem till honom där man inte tycker det har så stor betydelse. Kanske någon som redan bor med andra katter och får sitt kelbehov tillgodosett.

    Beträffande tapeterna, verkar det inte vara själva tapeterna som han anfaller, utan nån fluga. En lösning hade varit att klippa hans klor regelbundet, men om han inte är van vid det kommer han att hata det och det kommer att bli ett jäkla liv. Men vem vet, problemet kanske skulle minska om ni skaffade en klättermöbel?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Har du testat att ställa samma fråga på Svenska katters diskussionsforum ? Där finns mängder av kattexperter som kan tipsa dig om hur du skall få "fason" på ditt lilla "vilddjur".

      Mina katter klöser inte alls på tapeter, möbler eller väggar men vi har också investerat i en stor rejäl klösmöbel, ju större desto bättre. Dessvärre desto dyrare, väl investerade pengar dock. Jag har sett en del begagnade klösmöbler på blocket.
      Senast redigerad av Lenmar; 22 October 2007, 17:30.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Lenmar
        Har du testat att ställa samma fråga på Svenska katters diskussionsforum ? Där finns mängder av kattexperter som kan tipsa dig om hur du skall få "fason" på ditt lilla "vilddjur".
        Jättebra tips!

        Ursprungligen postat av Lenmar
        Mina katter klöser inte alls på tapeter, möbler eller väggar men vi har också investerat i en stor rejäl klösmöbel, ju större desto bättre. Dessvärre desto dyrare, väl investerade pengar dock. Jag har sett en del begagnade klösmöbler på blocket.
        Ja klätter/klösmöbler uppskattas verkligen av våra kattvänner
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          Min katt är heller ingen knäkatt och det har jag accepterat han kommer o kelar när han vill och sen är det bra så han behöver inte kroppskontakt med människor han vet att jag finns där ändå och är nöjd med det.Han hoppar också sådär men det är i jakt efter något litet flygfä som inte jag ser annars kloar han på sin klösmöbel så det är en bra investering. Ta er katt för den han är även om han inte vill bli buren eller så så är han ju ändå en familjemedlem

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Ja klätter/klösmöbler uppskattas verkligen av våra kattvänner
            Ha ha.. Köp en begagnad efter en katt som gillade sin klösbräda/klösanordning... Man lägger ut en massa pengar på dyr utrustning och så ligger missen under soffan och klöser på undersidan iaf... Köper man en begagnad så kanske den luktar misse också och blir lite mer attraktiv...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            Arbetssätt...