Ny katt i kattgänget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • livith
    • August 2007
    • 9

    Ny katt i kattgänget


    Finns det något lösning på detta? Vi har tre katter; en mamma på 13 år och hennes två 9-åriga döttrar. Alla är steriliserade.

    Nu har en ny katt anmält intresse att bo hos oss. En två-årig kastrerad svart pojke. Han trivs helt enkelt inte på den ridskola han har bott på, som ligger 3 km från oss. Där finns en massa elaka katter och hundar och han får aldrig vara inne i boningshuset. Hanns första år tillbringade han i en lägenhet, så han är van att vara inne hos människor.

    Hankatten, Lakrits, är mycket, mycket trevlig och har stort behov av att få kela med människor. Och han är jämt jättehungrig och väldigt mager. Han har hållit sig ifrån sitt hem hela sommaren och försöker idogt hitta sig ett annat hem i husen runtomkring.

    Och nu har han upptäckt oss. Och funnit oss vara lämpliga skötare till honom. Vi försöker få honom att vara i sitt gamla hem och kör dit honom i bilen varje dag. Men han envisas med att dagligen komma tillbaka till oss. Det är jättesynd om honom!

    Vi vill gärna behålla Lakrits. Men det finns ett stort problem. Den minsta av våra katter Kattinka är rädd för honom. De andra två honorna verkar det fungera med. Men Kattinka blir bortjagad. Och vi älskar vår lilla Kattinka och vill ju inte utsätta henne för att bli bortkörd från sitt hem, uppjagad i träd eller långt borta hela dan. Sen får man gå ut och leta efter henne på kvällarna och bära hem henne.

    Är det någon som har något tips på hur man kan få Kattinka och Lakrits att fungera hjälpligt ihop? Kanske jaktinstinkten kommer igång när de är ute? Ska man pröva att ta in dem och låta dem mötas inne? Eller kommer det ändå inte gå?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Jag vet inte så bra...

    men jag har hört andra berätta att när de har tagit emot en ny katt så har det hänt att en gammal har bestämt sig för att flytta.. Kanske någon kattmänniska har något tips men det känns lite vanskligt.. De är ju lite speciella...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • livith
      • August 2007
      • 9

      #3
      Fy, det vill jag inte vara med om, att Kattinka ska försvinna. Jag får fortsätta köra hem honom och skaffa ett nytt hem åt Lakrits.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Jag tror att Lakrits är lite för gammal för att bli accepterad. Jag bodde på landet förut där vi hade ett antal katter. Det finns en total totalitär rangordning mellan katterna och kommer det in en katt, framförallt en hanne som inte har sin mamma i flocken, då blir det problem enligt min erfarenhet.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • livith
          • August 2007
          • 9

          #5
          Kanske det är så.
          Undrar hur långt dom hittar tillbaka om man hittar ett hem åt honom några km bort åt ett håll där han aldrig varit.

          Kommentar

          • mange993
            • April 2004
            • 372

            #6
            Ursprungligen postat av livith
            Kanske det är så.
            Undrar hur långt dom hittar tillbaka om man hittar ett hem åt honom några km bort åt ett håll där han aldrig varit.
            dom kan hitta hem från 20-30 mil om dom bara vill det

            Kommentar

            • Bette
              • September 2006
              • 635

              #7
              har du möjlighet att prova en eller ett par veckor, med att ha dina katter inne? det kan gå jättebra eller så går det åt skogen. naturligtvis så ska du se till att din egen katt mår bra först och främst. lakrits söker ju ett hem där han har kompisar. och hos er finns det ju 3 st. jag skulle prova med några inneveckor innan jag gav upp. lycka till. vi vill gärna höra hur det går.
              Elisabet

              Kommentar

              • livith
                • August 2007
                • 9

                #8
                Du menar alltså att alla katter inklusive Lakrits ska vara inne i huset? Vet du nån som har testat det? Ja, huset är ju stort så det kanske man kan pröva. Tror ni andra på det också?

                Fast jag vet inte om det är kattkompisar han söker precis. Det verkar vara bra människor han söker - människor som ger honom mat och kel och ser till att han har det bra.

                Kommentar

                • livith
                  • August 2007
                  • 9

                  #9
                  Fast vid närmare eftertanke undrar vi om det kan gå att ha våra katter inne så länge som två veckor. De är vana att få gå ut varje dag (men brukar alltid tas in på nätterna). De blir smått vansinniga om de ska vara inne en halv dag bara, t ex inför ett veterinärbesök.

                  Kommentar

                  • elis12
                    • May 2007
                    • 250

                    #10
                    Det kan ta längre tid än ett par veckor dock,men skall det fungera måste du ha dom inne.Annars är risken stor att din rädda katt flyr fältet.Mvh Elis

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Jag tog in en hemlös katt stax efter att jag precis hade fått en kattunge. Kattungen var överförtjust, men den nya katten hatade ungen. Fast jag gav mig inte, så de fick helt enkelt vänja sig. Nu är de vänner, och tillsammans gör de allt de kan för att trakassera mig. Jag älskar dem.
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      • livith
                        • August 2007
                        • 9

                        #12
                        Förmodligen har jag hittat ett nytt bra hem åt Lakrits. Fast dit kan han inte komma förrän om tre veckor, så vi får väl alla genomlida tiden fram tills dess.

                        I det nya hemmet finns dock också en katt redan, en fyraårig kastrerad pojke. Där har bott en hankatt som såg ut precis likadan som Lakrits, och som dog för några veckor sen.

                        Hoppas det här går bra. Vad tror ni?

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Det brukar gå att vänja katter vid varandra...men när de är vuxna får man nog räkna med att det kan ta ett bra tag. Ibland flera månader. Men ibland går det helt enkelt inte... Jag hoppas att det löser sig för Lakrits iallafall.
                          Min moster tar alltid hand om äldre katter och hon har alltid lyckats få dom att vänja sig vid varandra, trots att de två senaste nu var nio och sju år gamla och den ena alltid levt ensam.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag skulle rekommendera att Kattinka och Lakrits får vara inne i huset, och att du gör en "nyintroduktion" av dem till varandra, som om de inte hade träffats tidigare.
                            Börja med Lakrits instängd i ett rum med Kattinka fri i hela huset i ett par dagar. På så vis vänjer hon sig med att han är i huset och lär känna hans lukt. Se gärna till att flytta bäddmaterial fram och tillbaks ur rummet, t.ex. ge honom kattinkas sovfilt och tvärtom. Om det går att ordna så katterna kan se varandra utan att kunna nå varandra är det perfekt.

                            Sen är det dags för första mötet. Om du kan, börja med att låta katterna mötas genom nåt galler (barngrind etc), så du ser hur bra/illa det går, annars får du släppa in kattinka till lakrits.
                            Försök distrahera katterna med mat, lek och godis - försök göra mötet så kul och icke-skrämmande som möjligt.

                            En i mitt tycke bra guide finns här: http://cats.about.com/cs/catmanageme...roducecats.htm

                            Går det inte att få kattinka att sluta vara rädd för lakrits inom några veckor, bör du nog fundera på att lämna bort ena katten. Annars är det stor risk att kattinka rymmer.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • livith
                              • August 2007
                              • 9

                              #15
                              Låter som bra tips. Men nu har vi i alla fall bestämt att Lakrits ska få ett nytt hem 25 mil härifrån, hos en god vän. Men han har ju en katt, han med, så dessa råd kan ändå komma till användning, som jag fått från dig och alla ni andra. Tack!

                              På lördag åker jag iväg med honom. Som det är nu har han fått vara på nedervåningen i vårt hus, och på morgonen körs han upp till stallet där han kommer ifrån. Sen är han här igen lagom till kvällen. Stackars liten. Men han har i alla fall fått motion. Och han är glad att få vara inne på nätterna nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...