Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zlagh
    • June 2007
    • 1

    Hjälp!!!

    Jag och min sambo har en hankatt som började kissa inne för ungefär 3 månader sedan, då tog vi honom till veterinären för att kastrera honom, efter det han det blivit VÄRRE, varken jag eller sambon orkar springa och boka tvättstugan för att tvätta hela tiden...
    Det är inte en och samma plats han kissar på utan ÖVERALLT, det är jätte jobbigt och vi vet inte vad vi ska göra...
    Snälla hjälp oss!!!
    Alla råd motages varmast...
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    #2
    Hej, har tyvärr inget bra tips att ge dig..
    Var i samma situation själv för något år sen. Då gällde det en hon katt som var ca 3 år. Då jag har flera katter så dröjde det innan jag lyckades lura ut vem det var som kissade inne. Kan tillägga att jag bor i hus på landet med katt lucka samt katt låda inne så jag var ganska sur över att dom kissade på andra ställen än lådan/ute. Satt och tittade på tv en kväll och katten kom helt ogenerat och satte sig bakom tv och kissade.....
    Pratade med olika veterinärer om detta, och dom sa att har en katt börjat med detta beteende så blir man inte av med det. Vi valde att ta bort katten då vi ansåg att hon inte mådde bra hos oss. Hoppas att du hittar en annan utväg. Har katten katt låda? Kan katten gå ut?
    Lycka till /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      jag har läst att det ofta är en "protest" mot något.... t.ex. mot nån förändring i huset. nån flyttat in eller ut eller liknande !!
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        När en katt kissar på fel ställe beror det oftast på något den är missnöjd med men det kan också ha en medicinsk orsak.

        Kommentar

        • Emmma
          • January 2007
          • 340

          #5
          Tror det var en artikel om något liknande i senaste numret av kattliv, det kan bero på förändringar inne men i den artikeln var det andra katter i området som stressade katten har jag för mig... (det förutsätter ju att det är en utekatt...) sen kanske det kan vara urinvägsinfektion? Då brukar de få svårt att hålla sig...
          har den fel på njurarna kan den också börja kissa inne (men det gäller ju oftast äldre katter!)

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Jag hade en katt som ständigt kissade i min säng innan. Det var lagom mysigt. Speciellt när man vaknade på natten och fann sängen helt nerpissad. Jag löste det med att ta ut madrassen, och då började han kissa i soffan i stället. Det var inte förrän både soffa och säng var borta som han började gå på lådan, och sen fortsatte han med det, tack och lov. Men kissar din katt på lite alla möjliga ställen så är det kanske lite svårare att få henne att sluta. Annars brukar de ju gå på samma ställe, speciellt om där är kisslukt. Hoppas att det löser sig för dig. Katter kan vara ganska krångliga när de vill, men det finns ändå inget som går upp emot kattspinn i örat på morgonen.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Har en granne vars katt kissade överallt när den hade urinvägsinfektion, hemskt! Kan vara bra att kolla sånt... själv har jag en katt som reagerar på förändringar genom att kissa i min fruktskål (numer har jag därför två fruktskålar - en i köket som jag aldrig har frukt i(man vet ju aldrig när hon ska få dumma ideer för sig) och en som står gömd i vardagsrummet). Några få gånger har hon gett sig på annat och det har inte varit kul - men då har det som regel berott på att jag varit kattvakt och andra katter än de andra två jag har accepterar hon inte.
              Hoppas verkligen ni löser problemet, det är oerhört mysigt med katt
              Senast redigerad av Emmma; 24 June 2007, 21:22.

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #8
                Katter kissar oftast på fel ställen i protest, revirmarkering alternativt om de har urinvägsinfektion. I o m att han är rätt nykastrerad men ändå hunnit uppvisa könsmogna beteenden(revirmarkeringar etc) så _kan_ det vara svårt att få honom att sluta.

                Ett tips på en handlingsplan är detta, det _kan_ funka men jag kan inget lova. Katter är individer. I alla fall:

                1. Ta katten till veterinären för att utesluta fysiska problem som urinvägsinfektioner. Om du hör att han piper/gnyr/jamar fullskaligt i samband med kissandet är det ett mycket tydligt tecken. Urinen kan också lukta speciellt, en lite småsöt nyans sådär (svårbeskrivet, men när man väl kommit på hur det luktar så missar man det inte).

                2. Skrubba/tvätta ALLT han någonsin kissat på, gärna flera gånger med ett så starkt medel som underlaget tål och spraya med något som tar bort/maskerar det sista av urinlukten. Det finns "odörborttagare" som luktar parfymerat som sjutton, inte alltid vad man vill sniffa på hemma, men det kan vara en idé att använda initialt för att bryta (o)vanan.

                Han kommer antagligen söka sig till de ställen som luktar, antingen av honom eller av dig/er. Träningsväskor har varit en favorit hos mina katter, likaså skolväskor med böcker. Eller krukor, krafsvänliga.. Man kan också flytta det nerkissade till sandlådan så att du på så sätt förstärker urindoften där du vill att han ska kissa. Se upp bara så att lådan inte är för skitig, det brukar nämligen resultera i protester i form av kissande på andra ställen.

                3. Disciplin. Konsekvent och omedelbar sådan.
                Kissar han på fel ställe och ni kommer på honom "in action" så _måste_ han få en snabb och omedelbar konsekvens. Ett rungande FY! eller NEJ! och en skarp handklapp räcker (klappa i dina händer, klappa INTE till katten!).
                Fånga sedan in honom och sätt honom på sandlådan. Väl där måste han få massa beröm och gos. Det ska vara otrevligt att kissa på fel ställe och myyycket mysigt att vara vid sandlådan.Om ni upptäcker att han kissat men inte sett det är det bara att gå till punkt 2.

                Att disciplinera en katt i efterhand funkar nämligen inte. De har inte samma tidskänsla och handlingsminne som vi har, så om du disciplinerar katten när du uptäcker skadan fast han gjort själva handlingen flera minuter/timmar tidigare kommer katten inte inse kopplingen mellan den oönskade handlingen och bestraffningen.Han kommer snarare tro att du är en opålitlig och aggressiv människa som är elak av en nyck, vilket i förlängningen gör att han tappar förtroende för dig som flockledare (och kan bli aggressiv tillbaka i "förebyggande" syfte a la "Anfall är bästa försvar").

                För att disciplin ska fungera måste den vara omedelbart kopplad till en viss handling och _ständigt_ konsekvent. Om du ser ett oönskat beteende kan du inte låta honom komma undan med det en enda gång (för att du är trött eller av annan orsak) för då minskar du din makt som flockledare. Det går inte heller att vara långsur på en katt. Det fattar han inte heller. När situationen är över måste du visa (när katten är redo, katter anser sig ha rätt att vara långsura ) att det är ok, att ni är vänner igen.

                Till en början kommer det antagligen bli en förändring, kanske t o m en försämring, men när katten väl kopplar, och det gör de ofta rätt snabbt, så bör problemen minska.

                Det enda empiriska bevis jag har för ovan beskrivna är att det fungerade för mig och mina katter (och hästar och hundar). Disciplindelen är samma som för alla sociala djur, vilket funkar. Omedelbar, konsekvent och i viss mån obehaglig bestraffning i kombination med mängder av beröm när han gör rätt (vilket han oftast gör) kommer att förstärka de önskade beteendena och minska de oönskade. Så småningom kommer du knappt att behöva "straffa" med annat än en stilla harkling när du ser något oönskat, meddelandet går fram ändå..

                Lycka till!
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  Ett tillägg till ovanstående: Är ni en familj är det mycket viktigt att _alla_ reagerar på samma sätt när något oönskat upptäcks.

                  Det funkar _inte_ att bara en sköter uppfostran och de andra skiter i det. Katten, precis som en hund (eller ett barn för den delen), behöver ramar som inte pulvriseras av inkonsekvent beteende mellan dem han ser som sina flockledare/föräldrar. Minns att en katt aldrig egentligen växer upp när den lever med människor.



                  (Imho är en katt är en alldeles lysande övning i att uppfostra ett barn, massor av egen vilja och upptågslystnad)
                  Senast redigerad av ize; 25 June 2007, 10:49.
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • 3lin
                    • June 2007
                    • 12

                    #10
                    Jag fick en hankatt som var ett halvår ungefär och han var inte rumsren höll på att bli galen. stödde vitpeppar och tvättate stup i ett..
                    tillslut så stängde jag in han och dom andra katterna i badrummet med lådan mat och vatten, och han fick vara där på natten och då vi inte var hemma i ca 4 månader höll det på men nu är han rumsren han hade lixom inget annat val än att gå på lådan då han var instäng i det lilla utrymmet. då man var hemma kunde man ju vakta han och lyfta han till lådan om han gjorde något. nu är han aldrig instänt nu får han vara både ute och inne i huset fick välja på att stänka in han eller avliva han man kan inte ha en katt som pissar överalt dom andra katterna kan lätt ta efter...
                    ///ELIN

                    Kommentar

                    Arbetssätt...