Parning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Parning?

    Har en hane o en hona av blandras.
    Dock så är hanen kastrerad och honan ranar typ varannan vecka.
    Någon som har en hane i närheten av norrköping?
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • TinaW
    • December 2005
    • 194

    #2
    Varför inte kastrera honan också??
    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
    Sov gott min Bina älskling
    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

    Kommentar

    • Rainbowalker
      • November 2005
      • 367

      #3
      Kanske vill firefox75 ha kattungar??

      Det sägs att det är bäst för honans skull att låta henne få en kull innan kastrering.
      Rainbowalker
      "It is nice to be important but it's more important to be nice"

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Jepps...håller med Rainbowalker.
        Precis det jag också hört.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Att det inte skulle vara bra att kastrera en honkatt innan hon fått en första kull är en myt som tyvärr är seglivad. Varför skulle det inte vara bra för henne?
          Istället väntar du på en kull ungar, mer eller mindre oönskade som måste bort på en marknad som är fullproppad av oönskade kattungar. I värsta fall blir de ulliga, gulliga ungarna sommarkatter...

          I Sverige är vi ovanligt sena med att kastrera våra katter, i andra länder (om kastrationen öht utförs) så utförs den medan ungarna är små, långt innan eventuell könsmognad. Det brukar inte ses med helt blida ögon av svenska veterinärer men så är det.

          Kastrera du din hona så snart som möjligt, det underlättar för alla parter.

          Själv kastrerade jag min hankatt när han började demonstrera sin vackra tenorröst och skvätta överallt vid 6 månaders ålder(i november!). Kullsyrran kom igång först till våren och kastrerades mer eller mindre akut sen hon närmast tvingat "ny"kastrerade brorsan att para sig med henne. Han såg lätt konfunderad och fåraktig ut kan jag meddela
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • Anneth
            • August 2006
            • 412

            #6
            Honkatter kan kastreras före könsmognaden och det för att det miniminerar risken för bla juvertumörer. Att en honkatt helst bör få en kull ungar före kastrering är som sagt bara en myt.

            Hälsningar Anneth
            Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
            Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              Kan bara instämma... "ize" och "Anneth" vet vad dom pratar om!!
              Om du (firefox75) inte är beredd på att behöva ta hand om alla ungarna själv, eller om du inte redan nu vet vem som kommer att "köpa" dom av dig... då är kastrera det bästa du kan göra!
              Vår och sommar är övertaligheten på kattungar stor och ibland kan man nästan läsa annonser som: bortskänkes, "självplockning", köp två betal för en... o.s.v
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #8
                En annan orsak att kastrera dem innan könsmognad är att man anser att de behåller en del av (de söta) kattungebeteendena bättre. (Visserligen blir huskatter sällan fullt ut vuxna i sitt beteende oavsett kastration eller inte om de tas om hand ordentligt, vilket är tur.. vuxna vildkatter är sällan trevliga varelser..)

                I Sverige anses det däremot mer "humant" att iaf låta dem bli vuxna/tonåringar innan man tar bort hormonproducerande delar som äggstockar och testiklar.
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • kakmonstret87
                  • August 2006
                  • 2

                  #9
                  Min syster har två katter, en hane och en hona. Hanen blev kastrerad innan han hade blivit riktigt könsmogen och har väldigt mycket kattungebeteenden kvar medan den yngre honan hann bli könsmogen fullt ut innan kastrering och är nu mycket mer vuxen i sitt beteende än sin äldre kompis.
                  Jag tycker att man borde vänta tills katten börjar visa tecken på könsmognad innan man kastrerar men att man inte ska vänta för länge heller oavsett om man har ute- eller innekatter. Och som andra har sagt tidigare, att man ska låta honan få en kull innan kastrering är en myt och inget man ska bry sig om. Det är inte heller bra för unga växande katter att få ungar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...