är detta någon sjukdom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    är detta någon sjukdom??

    än en gång har det dykt upp något underligt på min katt som verkar vara en sjukdom.. ska se om ni vet vad det är. jag trodde först hon bränts sig på ett ljus då det var en fläck med hår borta! men så efter en vecka så börjar den kala fläcken att bli svart.. alltså små små svarta prickar överallt på området.. samt att det verkar ha spridit sig lite åt sidan =(

    Det första jag märkte var egentligen på halsen.. det var en stor kal fläck! sen rev hon upp ett litet sår där så de blev skorpa osv.. men de är borta nu men fläcken har även den blivit mer svart och mörkt.. ser hemskt ut. jag ska nog ringa vetten men vill höra vad folk här har att säga, om ni sett detta tidigare...

    länkar en bild:
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • florre
    • March 2007
    • 5

    #2
    Det ser ut att vara nån form av kvalster eller skabb som har drabbat din katt. Inte ovanligt och lätt att bota. Köp medel på apoteket så går det bort på nån dag. Kommer inte ihåg vad det heter. Lycka till!

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      ringorm kanske

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        tror ej det är pormaskar för det verkar inte alls vara något sådant..
        ringorm har jag också funderat på men kan ej förstå isåfall vart hon fått det ifrån.. så jag vet inte. men borde man inte se på henne att hon är sjuk då med? man får väl feber o så.

        skabb tror jag mer på för jag har väldigt nyligt haft henne med till min pappa och han har en bondkatt som går ute. men jag vet ej hur skabb ser ut och hur det är men får kanske kolla lite på nätet.. men de lät ju som att de kunde vara det.. vad ska man köpa för medel isåfall till det?
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • florre
          • March 2007
          • 5

          #5
          Ska ta reda på vad medlet heter.

          Kommentar

          • florre
            • March 2007
            • 5

            #6
            Köp Tiguspray på apoteket så blir du av med kvalstren på nån dag, följ bruksanvisning och spraya även sovplats mm.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Varför inte kolla med en veterinär så du säkert vet vad det är?
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • icejoy
                • August 2006
                • 593

                #8
                Jag håller med eriahl. Hade jag varit som du hade jag tagit katten till vetrinären så dom kan ta ett hudprov, så du vet precis vad det är. Dumt att experimentera med medel själv när man inte vet vad det är.
                ___________________________________________
                ___________________________________________
                Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                Kommentar

                • Bette
                  • September 2006
                  • 635

                  #9
                  tycker det ser ut som skabb. tycker absolut du ska ta kontakt med en veterinär. om du behandlar nåt du inte vet vad det är ,så kan det bli mycket, mycket värre. Lycka till.
                  Elisabet

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Ursprungligen postat av florre
                    Det ser ut att vara nån form av kvalster eller skabb som har drabbat din katt.
                    Kom att tänka på en sak. Skabb orsakas av små kvalster.
                    Senast redigerad av eriahl; 29 March 2007, 19:52.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      ja men givetvis ska jag till veterinären. men får man inte skriva här och fråga om någon känner igen symtomen?? det är ju lättast om någon skulle känna igen åkomman direkt så man har ett hum om vad det handlar om. men sen jag uppfattade att det verkade vara något mer sjukdomsaktigt så hade jag tänkt ringa vetten.. men de var väl typ igår bara som jag såg att det spridit sig så innan jag fått tag på vetten så var detta ett ganska smart sätt att kolla läget! sen vet man ju aldrig om någon haft en katt med exakt samma "sår". om den då hade använt något som hjälpte så hade man ju inte behövt till veterinären heller. man måste ju alltid forska lite..
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Självklart är det inte fel att fråga runt om någon ev känner igen det
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • morrhoppa
                          • October 2006
                          • 755

                          #13
                          Ursprungligen postat av trollet85
                          ja men givetvis ska jag till veterinären. men får man inte skriva här och fråga om någon känner igen symtomen?? det är ju lättast om någon skulle känna igen åkomman direkt så man har ett hum om vad det handlar om. men sen jag uppfattade att det verkade vara något mer sjukdomsaktigt så hade jag tänkt ringa vetten.. men de var väl typ igår bara som jag såg att det spridit sig så innan jag fått tag på vetten så var detta ett ganska smart sätt att kolla läget! sen vet man ju aldrig om någon haft en katt med exakt samma "sår". om den då hade använt något som hjälpte så hade man ju inte behövt till veterinären heller. man måste ju alltid forska lite..
                          Nu vill jag inte peka ut dig på något sätt! Men det finns alvarligt talat folk som frågar i djurforum saker som "Min katt haltar jättemycket vad ska jag göra?" "Min katt skriker när jag tar på örat, vad kan det bero på?" "Min råtta krampar, är det normalt?" Då vill man liksom bara skrika "RING VETTEN?"

                          Sen skrev du faktist inte att du skulle ringa, varav förslagen
                          Man blir inte vuxen bara äldre!

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #14
                            jo de finns nog sånt folk med.. men jag vet också att jag oroar mig alldeles för lätt och har inte lust att typ gå till vetten för ett skrubbsår. satt jag kollar alltid läget först o inser jag att det är värt ett besök så ringer jag vetten.. men jag hatar o ringa vetten för telefontiderna är helt värdelösa eller så har dom stängt. som 95% av veterinärerna i denna staden hade idag.. var bara en som hade öppet som jag egentligen inte vill åka till. men fick tid på måndag så..

                            joda jag skrev i första inlägget att "jag ska nog ringa vetten men vill höra vad folk här har att säga, om ni sett detta tidigare..." sådeså! =P
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • Emmma
                              • January 2007
                              • 340

                              #15
                              Ett tips (ja, jag ÄR bibliotekarie) är att man när man inhandlar nytt husdjur skaffar sig en bok om detta, finns en rätt bra bok som heter "kattens sjukdomar" om tex ringorm kan man läsa att man ser håravfall och ökad mjäll och krustbildning i huden osv samt att det finns katter (mest perser)som har kronisk ringorm... osv... Jag rekomenderar att man alltid ringer veterinären men det är ganska bra att ha som en första instans.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...