kattmånaden....ingen ro om nätterna!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    kattmånaden....ingen ro om nätterna!!

    Som ni kanske vet så är det löpmånad nu i mars.. min katt är 10 eller 11 månader och verkar vara på löpen. Visst kan en så ung katt vara på löpen??
    Hur som haver så verkar hon vara det, för förra helgen efter att hon hade fått vara ute lite på balkongen så blev hon helt galen. Efter den dagen så skriker hon hela nätterna.. riktigt djupa ylande skrik. Hon stör oss om nätterna o de spelar ingen roll vad man gör. Hon skriker så de hörs i hela lägenheten o är fruktansvärt jobbig!! Har haft två jobbiga nätter då jag knappt fått sovit. Men hon har vart störande sedan den där helgen ute typ..

    Men så till en annan sak.. igår så protestbajsade hon i ett hörn i de rummet hon har lådan. Men idag när jag kom hem så har hon bajsat i ett hörn i köket. PLUS(!!) kissat tror jag!! Det är en mörkgul fläck just vid bajset. Är detta kiss? Vad ska jag göra? Jag blir tokig. Om hon nu även börjat kissa utanför? Suck...

    När kommer detta sluta? om någon kan svara på det.. och snälla säg vad jag ska göra. Är så less på hennes gormande hela hela tiden samt att hon beter sig jobbigt och ska protestera på detta viset =((
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    kastrering är vad du kan göra, då slipper du löp

    Mina katter hann löpa en gång innan jag lät kastrera dem. Fy 17 vad jobbigt det var! En av dem kissade på köksbordet i den allmänna förvirringen. Jag tycker att det verkade vara lika jobbigt för dem som det var för mig, det är så starka drifter de har.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      Jo det är ju det man borde göra.. men de känns endå inget roligt =( med tanke på att jag inte vet om jag ska para henne senare i livet. Och sen känns de bara allmänt förargligt att stympa dom. De finns inget annat man kan göra?
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Du kan självklart ge henne p-piller för katt. Man brukar rekommendera att katten ska ha löpt minst en gång innan man börjar, så det passar ju utmärkt.
        Katter brukar "höglöpa efter c:a 4 dagar, då man parar dem, och sedan avtar det.
        Det är mycket individuellt hur länge just din katt löper men mina brukar löpa en vecka ungefär. När hon har slutat helt så ringer du till din veterinär och ber om ett recept på P-piller som du sedan hämtar ut på ditt apotek. Du ger en tablett /vecka.

        Lycka till! //Eva
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #5
          Om du ska para henne så får du nog tyvärr stå ut med löpen fram tills dess.

          Jag tycker själv att det är ok att kastrera katter, tycker inte att man har så mycket val när det gäller den saken. P-piller är skadligt för dem och jag vill kunna släppa ut mina kissar.
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            nu såg jag inlägget ovanför om p-piller. Jag tycker att det kan vara ok att ge det en begränsad tid om man har tänkt att para katten, men det är inte bra att hålla på med p-piller till katt i flera år.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Det är även ganska vanligt att honkatter kissar på fel ställe när de löper, alla mina tre har gjort det och det var en befrielse att kastrera dem, för oss alla! Jag tror inte riktigt att de känner sig stympade, de blev möjligen lite lugnare och mer sociala...

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #8
                För mina kissar var inte kastreringen någon big deal. De har inte bytt personlighet eller så.
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  urs... nu hade hon kissat i soffan också.. var bara o spraya på vanish o gnugga som fasen =( la överdraget i badkaret nu o ska försöka tvätta bort me lite tvättmedel också. vilket kaos det har blivit!!! jag lär inte få sova ikväll heller antar jag.

                  Verkar då som det inte finns så mycket att göra. Kastrera eller p-piller..

                  Hoppas bara detta går över snart!
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • morrhoppa
                    • October 2006
                    • 755

                    #10
                    Var bara försiktig med P-piller om det är en utekatt, de är ganska bra på att spy upp dem igen och bli gravida ändå.
                    Man blir inte vuxen bara äldre!

                    Kommentar

                    • Emmma
                      • January 2007
                      • 340

                      #11
                      Man brukar kunna korta av löptiden med p-piller så det är många som ger det även om man har tänkt kastrera. Vet dock inte om det får henne att sluta kissa inne

                      Kommentar

                      • maria_
                        • March 2007
                        • 2867

                        #12
                        Om du inte tänker para henne så är det verkligen bäst att kasrera henne. Det är inget hon lider av, förutom den första tiden innan såret läkt. P-piller är i så fall mycket taskigare, det kan de få cancer av och allt möjligt. Kastreing är dessutom jättebra med tanke på att man slipper alla löpbeteenden och slagsmål - för alltid. Hade praktik hos en veterinär då det var löpmånad, och det kom in en massa katter som skadats i slagsmål (fast det är väl kanske mest hanar som hamnar i slagsmål). Någon katt hade blivit så illa riven att den knappt hade något skinn kvar att sy i.
                        Med vänlig hälsning,
                        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                        Kommentar

                        • Rambo
                          • February 2004
                          • 672

                          #13
                          Kontakta din veterinär så skriver hon ut p-piller. Man kan avbryta ett löp med p-piller och sedan ge den för att undvika löp, veterinären instruerar dig vad som gäller.
                          Är mest fördelar med kastrering, inga löp inga glömda tabletter som ska luras i katten (eller tvingas i) samtidigt som katten blir lugnare. Min ena katt går på p-piller tills jag hittar en lämplig hanne
                          575l Åleds
                          80l JAD
                          Tiffany - perser/norskskogskatt
                          Lizton - renrasig Bengal

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #14
                            men jag vill ju inte hon ska bli lungare, hon e jättehärlig som hon är nu!
                            men jag har ingen lust att kastrera.. känns jobbigt tycker jag. men hon har blivit bättre nu. för var natt som går så får vi sova mer o mer! så jag tror hon har börjat lugna sig nu, om än hon får för sig att bli lite knas ibland. speciellt på kvällen..
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • dreas
                              • August 2005
                              • 264

                              #15
                              Det du skall tänka på är att en katt lever i många år och hon kommer att garanterat löpa en himla massa gånger under sin levnadstid. Jag har kastrerat en av mina honkatter och hon blev inte alls slöare eller så men hon slutade kissa överallt och gorma.
                              Den andre honkatten har jag inte behövt att kastrera då hon varken kissade eller gormade alls. Det enda jag märker utav henne när hon löper är att hon blir extra kelig och ligger och kuttrar och småmyser för sig själv.

                              Skall du inte avla på henne så föreslår jag att du kastrerar henne, glöm P-Piller då det ökar risken för din katt att drabbas av livmoder cancer och andra medicinska problem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...