Vem tillhör katten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    Vem tillhör katten?

    För ungefär två veckor sedan var en kompis här och hälsade på. Hon bor utanför Uppsala och jag i Sundsvall så det är en bit ifrån. Hursomhelst har min pojkväns mormor haft en katt sedan två år tillbaka och har länge sagt att hon var tvungen att göra sig av med den pga. allergi. Min kompis har tidigare haft katt och letade efter en ny så vi tyckte att hon kunde ta hand om den. Sagt och gjort, vi åkte dit allihop och kollade på katten. Hon blev väldigt förtjust i den och eftersom hon skulle åka hem dagen efter så var det enda chansen att ta den med sig. Nu har den bott där sedan dess och min pojkväns mormor hävdar nu att hon inte förstod att den skulle bo där permanent. Hon säger att hon trodde att min kompis skulle prova att ha den i ett par dagar och sedan bestämma sig. Det säger hon nu när det har gått två veckor, och hon vill hämta hem katten igen. Varför vet jag inte, den trivs hos min kompis och som sagt kan hon inte ha kvar den ändå.
    Min kompis fick ett brev av henne igår, i vilket hon frågade om hon kunde komma och hämta hem katten nästa helg. Enligt oss framgick det klart och tydligt att min kompis skulle behålla katten. Frågan är om hon har rätt att kräva tillbaks den nu när den har bott där i två veckor? Hon har nämligen inte sagt något om det här "missförståndet" tidigare. Vad tycker ni?
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

    #2
    Ord står mot ord, så rent juridiskt blir det svårt för mormor att hävda att hon ska ha den tillbaka, om det är "fler på andra sidan" som hävdar att hon gett bort den.

    Sen kan man ju alltid tänka att.... helt otrolig historia? Eller?
    För det första; Om hon nu är allergisk, varför vill hon inte bli av med den?
    Har vi verkligen hört hela historien här, det är inte så att den nya ägaren kanske inte tar så väl hand om katten eller någon annan liten information som fallit bort? Annars verkar det ju som om mormor är dement, snarare än att detta är ett katt-problem i sig...

    Fantastiskt så folk vänder till det för sig. Lider med dig. :-)

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Det kanske vore lättast att köra en sten-sax-påse, bäst av tre?

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Ursprungligen postat av Aquastyle
        Ord står mot ord, så rent juridiskt blir det svårt för mormor att hävda att hon ska ha den tillbaka, om det är "fler på andra sidan" som hävdar att hon gett bort den.

        Sen kan man ju alltid tänka att.... helt otrolig historia? Eller?
        För det första; Om hon nu är allergisk, varför vill hon inte bli av med den?
        Har vi verkligen hört hela historien här, det är inte så att den nya ägaren kanske inte tar så väl hand om katten eller någon annan liten information som fallit bort? Annars verkar det ju som om mormor är dement, snarare än att detta är ett katt-problem i sig...

        Fantastiskt så folk vänder till det för sig. Lider med dig. :-)
        Nej, vad gäller skötseln är det ingen tvekan om att den har det bättre hos min kompis. Min pojkväns mormor är nämligen döv så hon kan inte prata med den/höra när den vill något. Den verkade heller inte ha några leksaker, åtminstone inte de gånger vi varit där och försökt leka med den. Den verkade stressad och kunde inte slappna av, hetsåt och spydde upp etc.. Min kompis har dessutom haft katt i 10 år innan denna katt, till skillnad från mormorn. Jag vet inte varför hon vill ha tillbaks den men jag misstänker att hennes man tjafsar om det. I vilket fall som helst kan hon inte ha kvar den, så hämtar hon hem den igen sitter hon där med en katt som kanske måste avlivas, om ingen annan vill ha den. Jag tycker synd om katten som isåfall blir tvungen att byta hem stup i kvarten pga. henne. Men min kompis har alltså ingen skyldighet att lämna tillbaks den? Skulle ju vara synd om det blir en allvarlig diskussion om det här när katten äntligen har det bra.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hmm jag tycker ni ska försöka prata vett med mormor, kanske visa lite bilder på nya ägaren och kissen? bilder som visar hur bra katten har det.

          förstår inte heller varför hon vill ha tillbaka kissen om hon är allergisk..
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Insomniac
            • December 2004
            • 310

            #6
            Ursprungligen postat av lenis3
            hmm jag tycker ni ska försöka prata vett med mormor, kanske visa lite bilder på nya ägaren och kissen? bilder som visar hur bra katten har det.

            förstår inte heller varför hon vill ha tillbaka kissen om hon är allergisk..
            Jo vi har pratat med henne så gott det går. Problemet är att hon inte lyssnar och tycks hitta på nya ursäkter hela tiden. När det hade gått 2 dagar var hon orolig över att den inte trivdes. Visst, inget fel i det, men det lät på henne som om hon var helt säker på att den inte alls gillade sitt nya hem. Det tog ungefär 3, 4 dagar innan katten vant sig vid sin nya miljö, och när den gjort det var den som vanligt igen, sov, lekte, åt ordentligt, och gör allt annat som alla katter gör. Ändå trodde hon att den inte alls trivdes. Hon sa dock inget om att hon ångrade sig och ville ha tillbaka katten, det har hon sagt först nu.
            Som jag och min pojkvän uppfattade det kunde/ville hon inte ta hand om katten ordentligt så det är lite konstigt att hon skulle bry sig om den så mycket nu. Jag tror att hennes man är den som vill ha tillbaks katten mest. Han var nog rätt fäst vid den, men som sagt; den kan inte bo där när hon är allergisk. Det riktiga problemet är kanske att han inte vill inse att katten inte kommer att bo hos dem längre? =/

            Kommentar

            Arbetssätt...