Katterna till Australien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ami Skånberg
    • August 2006
    • 10

    Katterna till Australien

    Hej
    Det var jag som skrev före jul om katten som dog, Klister. Han är nu begravd. Jag kunde ha skickat honom till Uppsala för obduktion men valde istället en stilla begravning i hans favoritberg. Hans bror Lyster var mycket kelig och vi tog snabbt beslut att han skulle få ett nytt syskon. Uppfödaren hade nämligen en liten halvsyster. Hon ser precis ut som King Kong och därför heter hon nu så. Hon skänker oss och Lyster stor glädje och det var verkligen en tröst att hon kom. Nu är huset fullt av jagande katter och fåtöljen alltid upptagen av en pälsboll med åtta tassar.

    Har någon erfarenhet av att resa långt med katter?
    Jag skulle vilja veta om någon vet vad det skulle kosta att ta med två katter till Australien?? fÖRMODLIGEN ÄR DET ALLDELES OMÖJLIGT (oj Caps Lock...) men jag undrar ändå.

    Tacksam för svar
    Ami
    Lysters och Klisters matte
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Givetvis kan man ta en katt till Australien, om man nu ska flytta dit. Kolla med veterinärer om vaccinationer och intyg osv, och med flygbolag om vad det kostar med transporter.

    Om det nu är så att du inte ska FLYTTA till Australien, så hade jag nog skaffat kattvakt, då det är möjligt att det är karantänbestämmlser mm på de på dit- och hemresan.

    Kommentar

    • hansh
      • May 2004
      • 269

      #3
      Det är helt omöjligt att på laglig väg få med sig djur in i australien. Skulle man försöka på olaglig väg väntas höga böter och inackordering bakom galler.
      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Hur vet du det hansh? Det går ju ridtävlingar där, tex, och då har man ju hästarna med sig.

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          Va ska du med katterna å göra i australien, finns det inte redan stora katter där, eller är det afrika jag menar?
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • hansh
            • May 2004
            • 269

            #6
            häster kan du möjligtvis få dispans för under en tävling. Att medföra djur som kan skada inhemska arter är helt omöjligt för en Svensson
            Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Ok, jag ger mig, jag är inte specifikt insatt i Australiensiska importregler. Men lite konstigt är det ändå, det finns ju katter i Australien sen lång tid. Det är inte så att man tar dit en ny djurart, precis.

              Kommentar

              • hansh
                • May 2004
                • 269

                #8
                utan att överdriva skulle jag kunna säga att australien är ett av de länder med hårdast regler vad gäller in/utförsel, utförsel är dock något lättare(då det inte skadar inhemsk flora/fauna).
                Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Jodå det går..

                  "All animals entering Australia require an import permit, issued by AQIS. To obtain an import permit, an application to import your pet must be completed. Your application must include your pet’s microchip number. An import permit will be returned to you. The import permit contains Veterinary Certificate A and B which must be completed and endorsed by an Official Veterinarian in the country of export prior to the arrival of your pet in Australia"

                  Sverige gäller som "Category 2: 30 days quarantine in Australia"

                  Kolla denna linken: http://www.affa.gov.au/content/outpu...ntType=outputs

                  Uj, det var en lång link...

                  Kommentar

                  • hansh
                    • May 2004
                    • 269

                    #10
                    rent teoretisk sett går det till så. Praktisk sett får inte en svensson ett godkänt importtillstånd. Men det är fritt fram att ansöka om ett
                    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                    Kommentar

                    • gladys
                      • March 2005
                      • 1962

                      #11
                      Dom är Jäää-ligt kinkiga med import i Australien!
                      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                      Kommentar

                      • Ami Skånberg
                        • August 2006
                        • 10

                        #12
                        Halloj.

                        Det var jag som skulle med King Kong och LYSTER TILL Australien. De har det förstås bäst hemma. Jag försöker ny hyra ut huset med katterna, får se hur det går. King Kong verkar vara gravid dessutom, blir intressant...

                        Ha det så bra. Var och hur laddar man upp bilder på sina djur?
                        Ami
                        Lysters och Klisters matte

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #13
                          Det här är att alternativ: http://www.zoonen.com/
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • gladys
                            • March 2005
                            • 1962

                            #14
                            Aja, så här står det iaf på http://www.gov.au.com/
                            (kan inte länka direkt till texten. Kopierar in den. Hoppas att det är okej med admin.)
                            "Quarantine is mandatory for all animals entering Australia. This is to ensure no exotic diseases are introduced into Australia. Australia is free from many animal-related diseases found in other parts of the world.

                            Cats and dogs are generally allowed in – subject to strict quarantine conditions, including a stay at a quarantine station. Other pets – including ferrets and reptiles– may not be allowed into Australia at all because of unacceptable disease risks. Difference conditions apply for importing disability assistance dogs.

                            If you want to import a cat or dog into Australia or are returning to Australia with your pet, you need to apply with AQIS at least five months prior to departure. AQIS officers will assess your application and – provided your pet meets the conditions –grant you an import permit.

                            You will need an import permit to book your pet into an AQIS-approved post-arrival animal quarantine station. There are currently three post-arrival quarantine stations suitable for dogs and cats in Australia – Sydney, Melbourne and Perth."
                            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                            Kommentar

                            Arbetssätt...