tapetskydd för vertikal klösning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kersti
    • September 2006
    • 8

    tapetskydd för vertikal klösning

    Hej!
    Vi börjar få problem med vår Norksa Skogkatts vertikala klösning på tapeterna. Det har inte gått att få honom att klösa på våra klösleksaker, så då återstor nog bara, att täcka hallens ganska nya tapeter med en skyddsplast av något slag upp till lämplig höjd - kanske 50 - 60 cm.
    Tacksam på förslag var vi kan finna lämplig skyddsplast!
  • birgitta-lundin
    • January 2006
    • 114

    #2
    Hur gamaml är katten är det en kattunge så hjälper det bara att klippa klorna
    det är trotts en skogkatt som lever i träd i vilt tillstånd.
    Min skogkatt blev 22 år dog i våras

    Kommentar

    • kersti
      • September 2006
      • 8

      #3
      Hej Birgitta!
      Katten är ca 9 månader och har nog fått för stor integritet för att släppa till klorna för klippning nu :-) Vi satsade på att ha honom som innekatt, men blev till slut tvugna att släppa ut honom efter långvarigt jamande. Här klättras det för fullt i våra och grannars träd, men det hjälper uppenbarligen inte. Något måste göras för att rädda tapeterna!
      Tack för ditt svar!

      Kommentar

      • kersti
        • September 2006
        • 8

        #4
        Birgitta, jag glömde ju att beklaga bortgången av din skogkatt! Men ändå fantastiskt att få ha haft honom i 22 år! Norsk Skogkatt är en riktig superras enligt vårt förmenande. Det här är Kerstis man som skriver och katten har Kersti som huvudintresse. Tyvärr gäller det också att bita henne i benen och händerna om hon sitter stilla och är "tråkig". Hoppas detta beteende försvinner!

        Kommentar

        • birgitta-lundin
          • January 2006
          • 114

          #5
          Köp bambu som man har för att dekorera balkongsidorna finns i metervara
          häng upp med två krokar

          Kommentar

          • birgitta-lundin
            • January 2006
            • 114

            #6
            Tack för opmtanken tyvärr inte den charmen har dom kvar in i det sista

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              Heltäckningsmatta på väggen... skulle nästan själv kunna tänka mig att pröva det!
              Vem vet... det kanske kunde bli nästa "innegrej" när det gäller heminredning!
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • kersti
                • September 2006
                • 8

                #8
                Tack för tipsen Birgitta och Tina. Vi har pratat om något trensparent platsmaterial som skydd. Vi får se vad vi hittar. Något måste göras i alla fall.

                Kommentar

                • kersti
                  • September 2006
                  • 8

                  #9
                  Vi har kommit en bit på väg mot lämpligt kattskydd på tapeterna. Det plastmaterial, som kan ersätta glas på tavlor, kan kanske användas. Prisex. 117 kr för 70 x 100 cm. Dyrt kan tyckas, men det kostar att tapetsera om!

                  Kommentar

                  • gugges
                    • May 2003
                    • 893

                    #10
                    Vi har en skogis som har passerat ett år nu och börjar lugna ner sig lite, han är helt fantastiskt energisk!

                    klösningen var ett litet problem som löstes med att vara på han hela tiden så fort han satte i klorna... hårt fostringsarbete alltså.. med vattensprutan problemet med den är att han gillar vatten :/

                    än idag har han lite svårt att låta bli mattor, men även det börjar byggas bort nu, de tar tid att få stil på helt enkelt! fram tills nu så har det känts hopplöst att lära denna katt att låta bli att klösa och bita i saker! ett tag gav vi han den minsta modellen av hundben tom! Badrumstapeten gick åt med på ett hörn, så denna gång ska jag köra med lite plexiglas där ett tag för att inte riskera att han går loss på den nya tapeten, även om jag tror att det är lugnt nu eftersom de verkar lugna ner sig ganska ordentligt när de har passerat ett år!

                    Nafsandet förekommer ibland fortfarande, men bara när han är tok kelig
                    Guardians Of Catfish - www.goc.se

                    Kommentar

                    • mats m
                      • September 2002
                      • 515

                      #11
                      Hej.
                      Har klätt hela vårat trapphus med cocosmatta upp till 80cm höjd,då slutade kattorna att kloa överallt.Försökte med plast först men då kloade dom vid sidan om.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • kersti
                        • September 2006
                        • 8

                        #12
                        Tack Gugge och Mats för fina tips. Intressant att höra, att det lugnar ner sig med tiden. Vi sätter upp vårt plexiglas till 80 cm och hoppas på lugnare tag om ca 3 månader, då han har roat och oroat i ett helt år. Jag Hasse , Kerstis man, är stormförtjust i Lucifer (!). Mig rör han inte ett hårstrå på, men Kersti blir fortfarande attackerad ibland. Det blir att ruska om honom vid sådana utbrott.
                        Han är trädgårdarnas kung i vårt område trots kastreringen och behärskar träden och markerna. De 7-8 grannkatterna, som i flera år gjort vår tomt till sin, är bortjagade sedan länge och kråkor och skator får ibland påhälsning på sina trädgrenar.
                        Vi tar till oss tipset att försöka uppfostra honom vid klösningarna och påhoppen.
                        Hälsningar Hasse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...