jobbig katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gammelsmurf
    • October 2006
    • 95

    jobbig katt

    hej, min katt är ca 8år men nu på det senaste 2åren har han börjat att bajsa i badkaret och om man skulla råkat tappat en tröja eller en filt på golvet så e han där och kissar på det (och som alla vet stinker kattpis förfärligt illa). han vecker mej flera gånger på natten också genom att trampa och bitta mej. hur ska man få ett slut på det här, det börjar att bli jätte jobbigt, obs han är en hane. men ibland så använde han sin låda.
    vatten är blått och gott
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Kan den vara sjuk på något sätt? Har det blivit förändring i familjen? Katter kan markera sitt missnöje på detta vis.
    Ett tips är att inte låta den gå in i sovrummet, inte lägga kläder, plastpåsar på golvet. Stänga till badrummet? Det bästa är ändå att den skiter i badkaret än någon annanstanns. Jag har också problem med mina katter på vintern. Nu gör de sina behov ute men när det är snö vill de gärna göra inne. Vi skaffade kattlåda och det löste (nästan) problemen, när det är som värst blir de alla 3 utstängda i grovköket. Jag hatar verkligen katt bajs/kiss golven blir fördärvade och det stinker. Sista utvägen är ju tyvärr avlivning och det vill man ju inte...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • gammelsmurf
      • October 2006
      • 95

      #3
      ne, den verkar inte sjuk på något sätt. det har inte blivit någon förändnig.
      men jag ska följ dina tips och avakta och se.
      men tack för tipset.
      vatten är blått och gott

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Är han kastrerad? annars är det nog en bra start på problemlösningen...

        Kommentar

        • gammelsmurf
          • October 2006
          • 95

          #5
          Jo,då han e kastrerad flera år tillbaka.
          vatten är blått och gott

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Det är uppenbarligen något som inte är som det ska. Antingen är han missnöjd med nånting eller så mår han fysiskt eller psykiskt dåligt på något sätt. Katter vill ju ha rent omkring sig.

            Jag antar att ni rengör hans toalåda varje dag och att ni använder sand som tar bort det mesta av lukten? Har varit hos veterinären med honom och kollat att han inte har ont eller nåt?

            Det finns en grej som kan funka. Det heter Feliway och säljs på vissa djursjukhus. Det innehåller kattferomoner och fungerar så att man stoppar i det i ett eluttag och så frigörs feromonerna långsamt. Dessa brukar ha en lugnande effekt och kan hjälpa mot en del personlighets-och beteendestörningar.

            Jag känner själv en katt som mår psykiskt dåligt och är väldigt stresskänslig så hon brukar plocka bort päls ibland. Feliway har hjälpt mycket. Sen hennes matte började med det har hon varit mycket lugnare och har slutat med sitt självdestruktiva beteende nästan helt.

            Men var beredd på att du i värsta fall måste köra med Feliway för resten av hans liv. Fast funkar det så är det värt det.
            Senast redigerad av batski; 04 October 2006, 20:17.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • gammelsmurf
              • October 2006
              • 95

              #7
              nja, ärligt så gjör jag bara rent var3:e dag.
              ja har hört talas om det där feliway fast jag har aldrig riktigt trot på det men nu så ska jag kolla upp det och se om det funkar
              tack för ditt råd.
              vatten är blått och gott

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Var så god Försökt med att börja göra rent varannan eller varje dag. Det kanske hjälper? Annars tycker jag definitivt du ska testa Feliway.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...