varför skiter katten i hörnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    #31
    nu händer samma sak här... flickvännens katt som inte bajsat utanför lådan på flera månader har nu regelbundet börjat skita utanför lådan under natten.

    Lådan ligger i badrummet, och hon skiter bara utanför i badrummet, och bara på den vita mattan... När vi har hängt den vita mattan på tork har hon inte skitit utanför.

    En dag låg den vita mattan långt ifrån sin plats i badrummet, men likförbaskat så sket hon på den.

    skall testa nu med at ta bort den vita mattan ett tag och se vad som händer

    Kommentar

    • Whizzer
      • May 2005
      • 498

      #32
      Mattan kanske luktar lite konstigt??

      Apropå katter som slutar med sina behov på låda:
      Oftast handlar det om protester.. konstiga förändringar som inte känns bra för katten.
      Eller helt enkelt om för smutsiga kattlådor! Vi skaffade en kisse här i somras och han var jätteduktig o gick på lådan o så. Sen helt plötsligt slutade han med det o tyckte att det var mkt bättre att kissa i sängen (på sambons sida). Vet inte hur många ggr jag tvättade överkast o lakan o diverse mattor..
      Det var endast kisseriet som var träligt med, nr 2 var på lådan.
      Den andra katten går alltid på lådan o är mkt noga med att städa undan efter sej.
      Hur som helst, började göra rent lådan efter varje gång nån varit där, o det hjälpte. Lille killen var helt enkelt känslig när det gällde renlighet..
      minskade successivt på rengöringen och gör det nu 2ggr varje dag o det funkar kalas!

      Måste påminna om att hela lådan ska tvättas ur nån gång i månaden oxå.. inte bara sanden som ska hållas ren, utan själva lådan oxå.. sitter mkt dofter i plasten som de kan reagera på oxå...
      Whizzer
      http://ninavarblane.blogspot.com

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #33
        whizzer, jo ibland så har det vart för att lådan vart för full. Så då har jag inte ens klandrat henne utan få har de vart mitt fel. Iom medlet som jag använde nu så var jag noga med o rensa bort ofta. Verkar som de hjälpte. Jobbigt bara o måsta hålla efter dem så ofta! Men i början var hon inte sån... nu måste jag ta bort bara de ligger två korvar där i och kissat två-tre gånger kanske! Hon har blivit petigare tror jag :P Jo jag brukar rensa ut lådan en gång i månanden. Då klorar jag den o sköljer ordentligt o sen i med helt ny sand..

        kanotisten, testa o köp det jag nämnde i förgående inlägg! Min katt slutade helt med att bajsa utanför. Det var som att minnet på den hade raderats! Men nu när ja kom hem från arbetet idag så hade katten skitit utanför igen men jag tror de är för att killen min reste bort idag o hon kände nog de på sig. för han har gått hemma nu i flera veckor o idag var de ingen hemma med henne... snacka om känsliga typer :P

        batski, det finns i djuraffären! Jag köpte mitt på granngården. Men vilken djuraffär somhelst ska ha den =) flaskan står tillsamans med fy sprayen o kattmynte sprayen o de...
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av trollet85
          batski, det finns i djuraffären! Jag köpte mitt på granngården. Men vilken djuraffär somhelst ska ha den =) flaskan står tillsamans med fy sprayen o kattmynte sprayen o de...
          Tack!

          Jag vet inte men jag tror inte du ska klorera toalådan. Det finns nånting i klorin som luktar som kattpiss. Hon kanske tror att nån annan katt har varit i lådan?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #35
            oj då =\ är ju inge bra om det är så! men på klorin flaskan så är det en bild på en kattlåda så jag antar den är ok kanske?
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              De som tillverkar klorin vet kappast nånting om katter. Allt de vet är att klorin desinficerar, men inte hur katter reagerar på lukten. Annars hade de inte haft en bild på en katt-toalåda på flaskan
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • acinna
                • October 2006
                • 266

                #37
                Ursprungligen postat av trollet85
                och så hände det igen... igår kväll sket hon utanför lådan igen! Hade ställt dammsugaren ivägen för det där hörnet men då blev det brevid istället. Sen så vaknade jag en timma innan jag egentligen skulle gått upp av ett hulkande. Då spydde hon igen... och innan jag skulle åka så upptäckte jag att hon skitit utanför lådan igen, fast utanför toalettdörren. Vad är det för fel på henne?! Nu börjar jag bli riktigt förbannad på henne faktiskt... hon har skött sig SÅ bra hela tiden men sen akvariumet försvann typ så spåra hon ur helt. Antingen är det att det är borta som hon beter sig såhär, eller så är det något annat. Men spyandet har ju inte med saken att göra egentligen. Men hur hon kan ha det fattar jag inte heller. Hon har inte gjort något speciellt! Sen så var det fem dagar sedan hon spydde senast. Är hon sjuk så borde det ju inte vara något uppehåll. Sen verkar hon frisk o pigg o allt =\

                Hur kan Du bli förbannad på din katt när det är tydligt att katten är sjuk.
                Katter börjar inte bajsa på andra ställen utan anledning...om det har skött sig exemplariskt innan.
                Hon kan ha mask eller svalt något som gör att magen inte är som den ska. Vår katt hade ätit en öronpropp som satte sig på tvären,
                så vår katt kunde inte äta eller spy. Totalt stopp alltså.
                Man får helt enkelt gå till vetrinären och göra en röntgen.
                Om katten är uttorkad kan man se på att när man drar i nackskinnet så går det inte tillbaka lika snabbt.

                Hoppas den är bra nu
                Mvh acinna
                Vänliga hälsningar acinna
                248 liter 54 liter
                En annan hobby som jag har
                www.mhlasermarkning.se

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #38
                  om du läser vad jag skrivit tidigare i tråden här så har jag skrivit anledningen som högst troligt gör så hon går utanför lådan. sen sa jag även att hon hade slutat gå utanför lådan när jag använde ett medel. men så resten en person från hemmet iväg och då började hon genast gå utanför lådan igen. nu när den personen är hemma så har det lugnat ner sig igen.. men det är i protest som hon gör så och antagligen för att hon blivit för kräsen med renligheten i lådan. så att det är "tydligt att hon är sjuk" tror jag knappast på. äter o dricker gör hon friskt också satt det har jag allt hållit koll på.. hon är pigg o precis som vanligt. sen att jag blir förbannad är väl inte så konstigt, inte kul o skura o plocka upp bajs ständigt. men jag har aldrig skrikigt åt henne eller nåt. men tror inte att någon ler o blir glad när dom hittar något utanför lådan!

                  Jag hoppas bara på att hennes osäkra period går över snart, men försöker hålla efter i lådan så hon ska känna det är fräscht. och hoppas på att hennes protester slutar snart. börjar bli tröttsamt med överraskningar lite då o då... ^^
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #39
                    undrar bara, om man nu inte ska använda klor o rengöra med. vad ska man då använda? bara tvål o vatten rengör ju inte så bra väl?
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #40
                      Såpa kanske? Jag använder aldrig klor och det gjorde jag inte heller när jag bodde med katter.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • gugges
                        • May 2003
                        • 893

                        #41
                        För att dela med sig av en erfarenhet... även om det kankse inte är så i ditt fall...

                        När vår ena katt hade en infektion i magen eller snarare tarmarna så gick han o satte sig på brunnen i duschen istället för att gå på lådan... efter en genomgång av foder och behandling av magen med medecin så upphörde det direkt, tydligen kan katter välja ett annat ställe att gå på toa på om de associerar lådan med att det gör ont att gå på toa, vilket den stackarn då hade eftersom han blev lite lös i magen... det luktade inte tårta heller om man säger så!

                        Citron brukar vara bra att svätta lite med om det är något ställe man vill att de ska undervika med sånt här, men har katten problem så blir det bara ett nytt ställe... Citron bleker med så man tänker på att inte ha det på något känsligt..
                        Guardians Of Catfish - www.goc.se

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #42
                          känns som det kan vara vad somhelst.. men de är ju inte bara utanför lådan hon går heller. så ja vet inte vad man ska tro riktigt.
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • birgitta-lundin
                            • January 2006
                            • 114

                            #43
                            Jag blir upprörd när jag läser att ni drogar era katter med Feliway. Umgås och lek med era katter istället är det en hona kanske hon löper då bajsar dom på konstiga ställen.eller så är hon ensam för lång tid på dagarna och är depremerad.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Ursprungligen postat av birgitta-lundin
                              Jag blir upprörd när jag läser att ni drogar era katter med Feliway. Umgås och lek med era katter istället är det en hona kanske hon löper då bajsar dom på konstiga ställen.eller så är hon ensam för lång tid på dagarna och är depremerad.
                              Feliway är ingen drog, utan feromoner som finns naturligt i kroppen. Även om man umgås med sina katter kan katter av någon psykosomatisk orsak må psykiskt dåligt, precis som vi människor. Och då kan feromoner hjälpa dem känna sig mer harmoniska.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • trollet85
                                • January 2005
                                • 667

                                #45
                                jo ensam om dagarna är hon då man jobbar, men är upp i henne mestadels hela tiden när man är hemma så. men man märker ju att hon inte vill man ska åka på morron.. men men :\
                                63L med salamandrar
                                Mina älskade persers Viola och Velvet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...