varför skiter katten i hörnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    varför skiter katten i hörnet?

    Min katt har alltid vart så himla duktig att gå på lådan. Men för någon vecka sedan så bajsade hon i hörnet bortanför lådan. Iom detta så spydde hon måndag och torsdag under den veckan. Sen efter det så har hon bajsat nästan varje dag där! det har väl försegott i en vecka.. vet inte alls vad det beror på. För det började även före akvariumet försvann. Men att hon då bajsade utanför kan ha haft o göra med att hon tyckte lådan var för smutsig. Så det hade jag förståelse för. Men hon har även skitit utan anledning och då i det där hörnet. Sen nu efter akvariumet försvann som stått i samma rum så har hon ju bajsat varje dag! Har skurat upp efter varje gång men jag antar dom endå känner lukten? ska jag torka med ättika på golvet? Eller vad ska jag göra? och varför gör hon såhär??
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Prova att ställa en skål med mat i hörnet. Katter bajsar aldrig vid samma plats som de äter (för det mesta!). Hon protesterar förmodligen mot någonting, om det helt enkelt inte rör sig om en ful ovana. Kanske saknar akvariet, eller är upprörd att något ser "fel" ut?

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      och så hände det igen... igår kväll sket hon utanför lådan igen! Hade ställt dammsugaren ivägen för det där hörnet men då blev det brevid istället. Sen så vaknade jag en timma innan jag egentligen skulle gått upp av ett hulkande. Då spydde hon igen... och innan jag skulle åka så upptäckte jag att hon skitit utanför lådan igen, fast utanför toalettdörren. Vad är det för fel på henne?! Nu börjar jag bli riktigt förbannad på henne faktiskt... hon har skött sig SÅ bra hela tiden men sen akvariumet försvann typ så spåra hon ur helt. Antingen är det att det är borta som hon beter sig såhär, eller så är det något annat. Men spyandet har ju inte med saken att göra egentligen. Men hur hon kan ha det fattar jag inte heller. Hon har inte gjort något speciellt! Sen så var det fem dagar sedan hon spydde senast. Är hon sjuk så borde det ju inte vara något uppehåll. Sen verkar hon frisk o pigg o allt =\
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Vad spyr hon upp? Hår? Gräs? Mat? Hon verkar ju bajsa normalt så att hon spyr kanske beror på att hon är stressad? Mina katter spyr ibland för att de saknar gräs, och ibland för att de ätit för mycket av det. Är hon innekatt eller utekatt?
        Är hon långhårig kan det bero på hårbollar, det börjar bli vinter nu och mina katter har fått mer päls på sig allihop. Så det är bara att borsta lite extra.
        Tar du henne på bar gärning med att bajsa så sätt henne i lådan så fort hon är klar. Kan hända att hon behöver en påminnelse om varför den står där. Och som sagt, prova att ställa dit lite mat. Det brukar fungera. Risken finns att hon bajsar någon annanstans istället men då är det bara att ställa lite mat där också.

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          hon spyr upp mat. Man ser lite rester av pillret så jag kan inte se att hon ätit något omlämligt. Kanske är bara att hon fått i sig för mycket? kanske borde börja ge henne mat lite då och då istället för att det ska ligga mat där hela tiden? men det har ju fungerat under tre månader, förstår inte varför det ska bli såhär nu. Hon är en innekatt.

          Brukar ibland sätta henne i lådan när jag ser hon bajsat, somsagt när man tar henne på bar gärning. Hon bajsade alldeles nyss igen, fast i ett annat rum igen. Sen spydde hon förut här ikväll. Det är liksom varje dag nu.....
          Ska börja med att inte ge henne så mycket mat och se vad som händer då.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Tintaglia
            • January 2006
            • 146

            #6
            Är hon avmaskad? Mask kan ju göra att de "mår illa" och kräks? Kan behövas även om det är en innekatt.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Om hon inte har kräks så där förrut, så tycker jag du ska gå till veterinären med henne. Om hon inte mår bra fysiskt kan det mycket väl vara orsaken att hon bajsar utanför toalådan. Hon kanske försöker visa att nånting inte är som det ska.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Bette
                • September 2006
                • 635

                #8
                Är hon lös i magen? Är hon långhårig? Skulle tro att hon har mask eller så har hon hårbollar som hon vill få bort. Tycker inte att du ska bli arg på henne när hon mår dåligt. Du kan säkert få råd av en veterinär. Hoppas hon piggnar på sej.
                Elisabet

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  kanske borde pröva att avmaska henne då. det skadar ju inte! har endå haft henne ute några gånger i sommar men tänkte att det var så lite så hon inte skulle hunnit få något av det... men avföringen är inte lös. och hon är långhårig. men hon äter royal canin och då ska ju håret dom får i sig komma med avföringen istället. hon har inte spytt nu sedan i torsdags tror jag det var. och jag har börjat potionera upp mat några gånger om dagen istället för att ha mat där jämt. ska se om det berodde på att hon vräkte i sig för mkt..
                  bajsa utanför lådan gör hon istortsett varje dag. nu hittar man dom även utanför hennes rum, hon har bajsat utanför toalettdörren någon gång också..
                  men jag har ju spekulerat i att det kunde bero på att akvariumet är borta. att hon är orolig för det. för det porlade och tog stor plats. så hon kanske visar att hon protesterar lite över det?
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    En av min katter spydde nästan varje dag pga hetsätning. Så det är nog en bra idé att ta bort maten ett tag, när jag gjorde det slutade det helt.

                    Kommentar

                    • Bette
                      • September 2006
                      • 635

                      #11
                      Va skönt att hon inte har kräkts på några dagar! Hoppas det håller i sej. Angående bajsproblemet, så kan det tyvärr räcka med att du inte städar lådan . Då kan hon få som ovana att bajsa utanför. Katter är otroligt renliga djur. Men visst kan det vara en protest mot att nåt är fel. Hoppas det räcker med att portionera maten. En innekatt har ju inte så mycket att göra på dagarna, och då kan de ju sysselsätta sej med att äta om maten står framme. Kanske hon kan få gå ut i koppel. Hoppas allt blir bra snart.
                      Elisabet

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #12
                        Jo nu har hon somsagt ej spytt på en vecka typ.. jag portionerar tre gånger dagligen och då väldigt lite.. så jag antar det berodde på hetsätning här också! konstigt det blir så.. har ju hört katter ska kunna ha mat i skålen hela tiden. men de kanske var lite att hon kände sig uttråkad osv.. sen får jag försöka städa lådan varje dag så kanske den duger åt henne. det är som att hon bara gör utanför lådan en gång om dagen. sen kissar hon o bajsar ibland i lådan.. gör ingen annorlunda än förut liksom. rengör ju lådan då jag ser det behövs o jag låtar det inte bli jättefullt heller. de är vissa ggr då man glömt o då förstår ja henne att hon gjort utanför låda. då har jag inte blivit arg alls. men just nu är det så underligt...
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Har du hört talas om Feliway?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #14
                            ne vad är det?
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Kattferomoner på burk När katten av någon anledning känner sig missnöjd eller orolig kan feromoner hjälpa den att känna sig lugnare och mer harmonisk.

                              Det säljs på vissa djurkliniker och det är en dosa som man stoppar i ett eluttag. Då frigörs feromonerna långsamt i luften. Varje refill räcker till ca 1 månad.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...