katten hugger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kersti
    • September 2006
    • 8

    katten hugger

    Vi har en 6 1/2 månader gammal Norsk Skogkatt, nyligen kastrerad hane, som har ett mindre lyckat beteende. Plötsligt gör han utfall mot Mattes händer, ben, fötter, armar utan föregående varning. Han biter inte hårt men upplevs som skrämmande i alla fall. Det märkliga är, att Husse inte blir utsatt för påhoppen.
    VAD ska man göra. Finns hopp om bättre uppförande när katten blir äldre?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är svårt att säga när man inte själv sett anfallen, men det är ju fortfarande en långt ifrån vuxen katt, och att han inte biter hårt visar att han leker, att det inte är på allvar.
    Bägge våra katter brukade när de var små "angripa" våra fötter på nätterna, t.ex., men det har de tackochlov slutat med.

    Min gissning är att kattungen har lite tråkigt och vill få dig att börja leka med honom, våra katter gör låtsasattacker mot varandra för att få igång lek. Att den anfaller dig och inte din man kan bero på många saker, t.ex. att den tror att du är med på leken när du hoppar till och blir rädd, eller att du leker mer med den än din man gör (så du är "lekmamma") - eller att din man tydligare signalerat att han inte vill bli anfallen.

    En annan möjlighet är att det är hormonstormar i katten efter kasteringen som får igång rester av parningsbeteende. Om attackerna sker helt plötsligt när du t.ex. sitter och klappar katten och katten verkar tycka det är jättemysigt, kan det nog vara det som händer. Fast de få gånger jag sett sånt har katten tagit i mycket hårdare än vid lek.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • kersti
      • September 2006
      • 8

      #3
      Tack för svaret Azur. Allt du säger verkar stämma. Under senaste tiden har allt blivit bättre. Hormonstormarna verkar ha bedarrat och vi ser fram emot en lång och fredlig samvaro med vår stiliga Norska Skogkatt!

      Kommentar

      Arbetssätt...