När är katten "vår"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    När är katten "vår"?

    För två veckor sedan dök grannen upp med ett liten kattmadam i famnen och undrade om det var vår. Eftersom hon har en stor schäfer som gärna nafsar efter allt som rör sig, lämnade hon katten här hos oss.

    Jag har satt upp lappar överallt där jag bor (det har även grannen gjort). Jag har ringt polisen och efterlyst hennes matte/husse i radion, men utan något napp. Det finns inget katthem i närheten, så dit har jag inte ringt... vad mer kan man göra?

    Under dessa veckor har lilla fröken gjort sig bekant med mina andra två katter och hunden. Hunden tog det fem minuter att lära känna, katterna betydligt längre. Nu är hon helt hemmastadd och verkar trivas bra, och då undrar jag givetvis när man kan "adoptera" henne? Jag är rädd för att det någonstans finns en familj som saknar henne jättemycket - fast borde de inte satt ut en annons i tidningen då? Har kollat varje dag i lokaltidningen.

    Vad tycker ni? Är det något mer vi kan göra eller är hon "vår" nu?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Låter ju som ni gjort allt man kan begära. Vill ni ha en till katt så behåll den. Kommer någon som kan beskriva den utan att se den skulle jag låta dom ta den men vilja ha koll på att den har det bra med kontakt kanske?
    Här, Gävle, behåller polisen katter som lämnats in och verkar övergivna i en dryg vecka. Sen säljer/ger dom bort den eller tyvärr avlivar den.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Hon är inte öronmärkt? Å ni har kollat om hon är chippad? Chipet syns ju inte så om ni inte kollat upp det så kunde ni ta henne till en vet eller något som har avläsare.
      Annars hoppas jag att hon får ett bra hem hos er! =)
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • gorthon
        • July 2006
        • 61

        #4
        Katt

        Om du tar den till en vet och det inte finns något chip så tycker ja att du kan behålla katten, om inte den tidigare ägaren bryttsig om att sätta ut lappar eller i en tidning så verkar de inte bry sig om den lilla stackaren.

        Grattis till den nya katten

        MVH Johan

        Kommentar

        • Dr.Stefan
          • February 2006
          • 35

          #5
          Det roliga med katter är väl bland annat att det inte är hon som är "er" katt. Det är ni som har fått lov att bli hennes husse/matte...

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen postat av Lenita
            För två veckor sedan dök grannen upp med ett liten kattmadam i famnen och undrade om det var vår. Eftersom hon har en stor schäfer som gärna nafsar efter allt som rör sig, lämnade hon katten här hos oss.

            Jag har satt upp lappar överallt där jag bor (det har även grannen gjort). Jag har ringt polisen och efterlyst hennes matte/husse i radion, men utan något napp. Det finns inget katthem i närheten, så dit har jag inte ringt... vad mer kan man göra?

            Under dessa veckor har lilla fröken gjort sig bekant med mina andra två katter och hunden. Hunden tog det fem minuter att lära känna, katterna betydligt längre. Nu är hon helt hemmastadd och verkar trivas bra, och då undrar jag givetvis när man kan "adoptera" henne? Jag är rädd för att det någonstans finns en familj som saknar henne jättemycket - fast borde de inte satt ut en annons i tidningen då? Har kollat varje dag i lokaltidningen.

            Vad tycker ni? Är det något mer vi kan göra eller är hon "vår" nu?
            Jag vet inte vad som är rätt eller fel i lagens mening. Men jag får en känsla av att den katten kommer att få det bättre hos er än den hade fått hos sin förra ägare. Skulle ägaren hämta katten så skulle den förmodligen ta första bästa schans att smita hem till dig igen. Så jag anser att katten är din, men det är nog värt att kolla om den är schippad.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Hon är inte öronmärkt - om hon är chippad vet jag inte. Det ser inte så ut. Hon är ca 4 månader gammal och vanlig bondkatt, så det är inte troligt att det är så heller. Dessutom har man ju knappast lust att betala 450 kronor för att få veta det heller... för det är väl vad det kostar? När vi väl tar henne till veterinären så får vi väl veta det då, men då kan jag ju säga att en eventuell ägre i så fall får betala undersökningskostnaden innan hon/han får tillbaka katten.

              Polisen tar inte emot katter här i Jönköping, och katthemmet är nedlagt sen ca ett halvår-år.

              Tack för förslaget i alla fall. Ska ta och ringa veterinären i nästa vecka och kolla vad det kostar att kolla chipmärkning. Annars måste hon ju vaccineras hur som helst om hon skulle stanna hos oss, så då får hon ett häftigt nummer i örat samtidigt
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • TinaW
                • December 2005
                • 194

                #8
                Har inte polisen en "chipavläsare"?
                Det hade väl varit det bästa... kan i så fall inte tänka mig att dom tar betalt för att "läsa" av katten. Dom borde bara vara tacksamma för att dom slipper ta han dom den här katten...
                Men som du själv säger... risken är nog inte särskilt stor att hon här chippad...
                Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                Sov gott min Bina älskling
                Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  Polisen brukar ha chipläsare, annars finns risken att de avlivar katter som har en ägare.

                  Kommentar

                  • Lenita
                    • June 2003
                    • 850

                    #10
                    Polisen i Jönköping har inte hand om katter på det viset enligt dom själva. De tar endast emot anmälningar om stulna/försvunna djur, inte djuren själva. När jag ringde gjordes det väldigt klart för mig att lillkatten inte var välkommen in. Något om chipavläsning nämndes inte alls.

                    Som jag sa tidigare så finns inget ställe i Jönköping längre där man kan lämna in hittade katter - inte vad jag vet i alla fall. Kanske någon annan vet bättre råd?
                    ____________________________________
                    Pax vobiscum!

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      Rättning - jag ringde Djursjukhuset här i stan för att kolla om de hade chipavläsning, och det visade sig att det hade de alldeles gratis. Så det ska jag göra i början på nästa vecka.
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Va bra! Tur att det var gratis med chipsavläsning. Fast du har nog rätt, det är inte många som märker sina katter. Själv valde jag att öronmärka då inte så många tänker på att de kan ha chip under huden, det syns ju liksom inte. Hundar vet ju de flesta om att de ska vara märkta.
                        Stackars lilla kisse om det skulle vara så att hon blivit utslängd. Tur då att hon kommit till er! Lycka till!
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Mina katter är inte märkta, men de har halsband. Min honkatt är knappt hemma på sommaren men börjar komma tillbaka nu när det börjar bli höst. Nu går det åt mer kattmat också så på sommaren är hon helt klart hos någon annan. Kanske en sommargäst? Katter väljer själva var de vill bo. Vi hade en katt som bodde hos oss i ca 3år. Den följde efter oss när vi var ute och gick, var inte rädd för hundar, gick in i vår kattlucka och åt av våra katters mat. Vi satte upp lappar men ingen hörde av sig. Det var en yngre katt, okastrerad. Den blev accepterad av våra andra katter, vi kastrerade den och vaccinerade/avmaskade. En dag var den borta, vi hittade den inte och vi såg den inte överkörd på vägen heller. ett mysterium! Jag hoppas att den flyttade till någon annan, den var mycket kelen.
                          Det är bra att du kollar om den är chippad fast jag skulle inte tro det. Bondkatter brukar inte vara det, iallafall inte på landet.
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...