dålig lukt i munnen och i kattlådan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    dålig lukt i munnen och i kattlådan

    Undrar vad man kan göra åt att katten lukar apa i munnen?
    samt vad man kan göra åt att det luktar så hemskt från kattlådan.. är det bara "rätt" grus som gäller eller finns det något att "parfymera" med där i?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Tandsten. Veterinär kan ta bort den. Sen är det tandborstning med katt-tandkräm som gäller för att den inte skall komma tillbaks. Det finns även tuggleksaker som hjälper.
    2) Rätt grus är viktigast. Själv tycker jag Pussi Compact är bra. Allra bäst av de jag testat var "Cat Exclusive Black Label" som luktar barnpuder, men den är svindyr. Pussi Compact funkar bra, sen kan du köpa en katt-toa-deo och hälla i lite så luktar det inte. Plus att du förstås måste städa lådan dagligen.

    Fast hur man än gör luktar det inte rosor precis när katten klämt en kabel.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Jag håller delvis med ovanstående talare.

      Cat exclusive är superbra, men det beror på hur man definierar om den är svindyr eller inte. 149 kr per 10 kg säck. Jag har tre katter och har haft den sanden i flera år. Det går ca en säck i månaden för oss och alla katter är innekatter.

      Dock är det allra viktigaste att du har ett bra foder för att både dämpa förekomsten av tandsten och att det inte ska lukta så illa om kattens avföring och låda.
      Vad har du för foder?

      Jag ger mina Hill´s 50% Chicken adult och 50% Oral care. Dom har ätit den kombinationen i 5 år nu och jag har inte behövt ta tandsten på dom ännu.
      Mina katter är 8 år och 5 år. 8 åringen tog jag själv tandsten på när jag jobbade på djurklinik för ca 4-5 år sen. Men inte sen dess för fodret har sett till att han inte har fått nån ny tandsten.
      Visst kostar det att ge ett sånt "dyrt foder" men det är det värt i längden eftersom det minskar dels tandstenen, illaluktande avföring och tex urinsten.
      Jag tror att det går på ca 100 kr i månaden per katt för fodret för mig. Och jämfört med hur mycket vi själva äter för så förtjänar ju katterna 100 spänn i månaden..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        En av mina katter luktar också väldigt illa i munnen och hon äter samma foder (torr) som de andra två, som båda luktar kattmat. Kan det bero på kosten hon fick som liten? Eller är det problem med magen? Hon är bara ett par år gammal så tandsten har hon inte.

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          Jag har en perserkatt så foder för mig är viktigt. Har hela tiden matat med Royal Canins perser-unge torrfoder. Sedan matar jag med typ whiskas kött för kattungar en gång i veckan. Har även gett godis då och då men som ska vara bra för tänderna.... så det är konstigt att det luktar så dåligt ur munnen på henne faktiskt.

          Gällande lådan så har jag sand från märket Katty, tror jag det hette. En ljusblå påse med en svart katt på. Ni kanske vet vilken jag menar? Den klumpar ju ihop kisset superbra!! är helnöjd med den. Men det luktar ju en del toa från den.. Vart kan man köpa sådan där kattlåde-deo? aldrig sett sådan.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av trollet85
            Jag har en perserkatt så foder för mig är viktigt. Har hela tiden matat med Royal Canins perser-unge torrfoder. Sedan matar jag med typ whiskas kött för kattungar en gång i veckan. Har även gett godis då och då men som ska vara bra för tänderna.... så det är konstigt att det luktar så dåligt ur munnen på henne faktiskt.

            Gällande lådan så har jag sand från märket Katty, tror jag det hette. En ljusblå påse med en svart katt på. Ni kanske vet vilken jag menar? Den klumpar ju ihop kisset superbra!! är helnöjd med den. Men det luktar ju en del toa från den.. Vart kan man köpa sådan där kattlåde-deo? aldrig sett sådan.
            Gå till en Zoobutik och fråga om råd mot tandsten, det finns medel mot den.
            De kan också hjälpa dig med ett kattströ som har en behaglig lukt tex EverClean.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              En så ung katt borde ju inte ha tandsten? Ok, katter luktar i allmänhet inte rosor ur munnen men om andedräkten luktar rutten bäver på en så ung katt som din så kanske man skulle kolla upp det? Det kan ju komma från magen eller som på vår hund- en halsinfektion.
              Finns många bra kattsandsorter i zoobutiker. Man får testa sig fram. Det beror ju också lite på hur mycket man vill/har råd med att lägga ner. Börja att testa nån som är lite billigare kanske, själv behövde jag bara en parfymerad innan jag kastrerade min hankatt. Annars har jag varit nöjd med en billigare variant.
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                kan ju vara en idé att köpa lite dyrare kattsand då.. everclear har jag hört talas om. Det är väldigt små grusigt väl? Men jag har även hört att ju längre päls katten har ju större korn i sanden ska man ha. Det är ju som bara sandigt everclear. Men de är väl bara o testa sig fram somsagt..
                Men den där sprayen ni pratade om, vad kostar den och vad heter den?

                Andedräkten luktar riktigt illa ibland o ibland är det som att den inte är så stark. Men jag tänkte mest om det finns något att ge katten som ska vara bra mot dålig lukt i munnen? tror ej hon har tandsten eller så.. Men jag har sett något medel/tabletter som är riktigt dyrt på affären som ska vara bra för tänder osv.. kring 160kr tror jag det brukar kosta. Är det något att satsa på? i både förebyggande syfte och som hjälp just nu?
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  Jag köpte något godisliknande som skulle ta bort dålig lukt i munnen.. Det var en liten rosa metallförpackning (fanns för hundar också tror jag), luktade mjöligt och torrt och inte alls gott. Katterna ratade det så det var helt bortkastade pengar, även om det inte var så hemskt dyrt. Man kanske kan fråga om ett prov innan man köper de lite dyrare produkterna?

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #10
                    Everclean har en kattsand som är lite grövre också. Läs bara på paketen eller fråga i affären så du får rätt.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      är plaque off bra? de var den som var så dyr som jag tror jag nämnde tidigare.. kanske vore värt o köpa den?
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Finns de som tycker att den inte alls fungerar, har hört en veterinär säga att det bara är skräp men åandra sidan har jag hört många som hävdar att det fungerar också. Lättast är väl kanske att testa själv? Någon här borde ju ha gjort det?
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Rainbowalker
                          • November 2005
                          • 367

                          #13
                          PlauqeOffAnimal använder jag till min katt som hade samma problem och nu är andedräkten och tandsten mycket bättre. Tandköttet ser friskt och fint ut. Så enligt mig fungerar det. Veterinärerna vill väl helst att man ska komma in och betala dom för att ta bort tandsten, därför dom kanske inte rekomenderar produkter som dessa.

                          Om katten har MYCKET tandsten så kanske det är bäst att uppsöka vet. Sedan kan man ju köra Plaqueoff i förebyggande.

                          Ganska dyrt pulver, men fungerar. Vet fler som provat med bra resultat.
                          Senast redigerad av Rainbowalker; 06 November 2006, 08:25.
                          Rainbowalker
                          "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #14
                            Hyfsat pris var det också, det trodde jag inte faktiskt. Kanske ska prova det här.

                            Kommentar

                            • Abessinier
                              • November 2006
                              • 1

                              #15
                              En tanke bara angående dålig lukt från munnen på katten, om jag förstått det rätt är katten i fråga ganska ung. Unga katter tappar ju sina "mjölktänder" och får vuxentänder, vet en bekants katt som fick dålig lukt från munnen i samband med det. Om det är det som är orsaken, så är det nog ingen fara.

                              Försök att titta i munnen på katten och se om tandköttet ser fint ut, eller om det är rött och irriterat. På irriterat tandkött kan man badda med en tops/bomullstuss med klorhexidin.

                              Man bör dessutom vänja katten vid att få tänderna borstade när den är ung. Finns speciella tandborstar och tandkräm att köpa hos veterinären eller djuraffären.

                              Om problemet med dålig lukt från munnen inte försvinner tycker jag att man ska ta katten till veterinären, visst det kostar en slant, men det kan det vara värt. Det kan ibland bli mycket dyrare att vänta med ett veterinärbesök. Finns t.ex. en tandsjukdom hos katter som heter FORL, som gör att tänderna bryts ner nedifrån, bra att upptäcka i tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...