Kastrerad honkatt 5år har fått en ny kompis - går inget bra! Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maiken
    • September 2006
    • 1

    Kastrerad honkatt 5år har fått en ny kompis - går inget bra! Hjälp!!!

    Hej,

    Igår så hämtade vi en liten kattunge (tjej). Till en början så var den äldre katten lite nyfiken på den nya, men efter att kattungen blivit lite rädd och och skjutit rygg och fräst så tröttnade 5åringen. Nu istället så bara fräser den äldre katten och ger ifrån sig lustiga "hoa-" och "yl-"ljud.
    Allt detta samtidigt som hon fräser och springer undan och "surar"

    Någon som har nåt knep, på hur man kan göra för att hjälpa dem att bli vänner?

    /Maiken
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Det var likadant för oss när vi kom hem med kattunge till våran 4-åring för ett par månader sedan.Nu dom sista veckorna är allting bra dom leker för fullt.Vi bor ju på landet så den stora går bara ut när det blir tråkigt.Våran erfarenhet är att det är lättare att ta hem en kattunge till en vuxen katt istället för att ta hem en vuxen.Vi gjorde detta en gång men det gick inget bra.Ge det en chans så blir det säker bra,så länge dom inte har kattslagsmål så är det ok, sen är det så att kattungen skall vara tuffast,våran är även på hunden.

    Thomas
    Senast redigerad av Thomas&Anna; 18 September 2006, 19:32.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • TinaW
      • December 2005
      • 194

      #3
      Jag har hört att det kan underlätta om man tar en handduk (eller liknande) och först "gnider" den ena katten och sen den andra... och sen tvärt om! Så att deras dofter blandas och dom inte luktar så "främmande" för varandra. Det kan vara värt att pröva... kostar ju inget!

      Annars är http://www.feliway.se ett annat tips, men det kostar lite mer...
      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
      Sov gott min Bina älskling
      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Det brukar ta minst två veckor innan man ser en förbättring när man skaffar ny katt. Fram till dess är det mycket missnöje och lite fräs. Det går i 9 fall av 10 över.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Jag startade en tråd i ämnet för ett tag sen och det tog inte många dar för dom att bli bekanta.
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Det snabbaste jag hittills varit med om, var när jag fick en 8-veckors kattkille av en kompis. Tog med den hem till gamla honkattan, som hade fått måånga kullar tidigare. Kattungen fräste och spottade. Först tittade hon på honom ett par minuter, sen gick hon fram och välte honom med tassen och började slicka honom. han fortsatte att fräsa en halv minut men tio minuter senare diade han henne. Hon var en klok katta.

            Men erfarenhetsmässigt så är det ovanligt. Annars har det alltid tagit kring 2 veckor eller mer. Ju yngre katten är desto lättare. Kattungar "piece of cake". Två vuxna katter... det kan bli jobbigt...
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            Arbetssätt...