Varning om kattplågare i Bredsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    jolon: Det är väl bra om man gör djur mer värdefulla.
    Det jag undrar är vad ett psykfall är. I mina öron låter det som folk som mår dåligt av olika anledningar. Jag kanske kopplar fel bara.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Eriahl: Med psykfall avsåg jag folk som dödar/torterar djur, ofta katter, för nöjes skull. Det är ganska vanligt. Du kan ersätta ordet med "vidriga svin" om du vill, för att skilja denna grupp människor med mentala störningar från den oerhört mycket större grupp människor med mentala störningar som inte begår övergrepp mot vare sig djur eller människor.

      Torstenson: att pissa i garage räknar jag som att pissa på grannens utemöbler - det är samma typ av lindrig skada på egendom. Irriterande, och ofta svår att få ersättning för, tyvärr. Har själv råkat ut för sånt och önskat det fanns nåt bra sätt att få bort lukten.
      Har man så svår allergi att man kan råka i allvarliga problem om ett djur kommer in bör man nog vidta åtgärder för att undvika det - för oavsett vad man tycker om det så finns det frispringande katter (och hundar).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Azur: Ok. Vidriga svin låter bättre tycker jag. När jag läste psykfall hakade jag upp mig på ordet bara. Har bland annat en schizofren fosterbror som aldrig skulle skada en katt eller annat djur för den delen.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • magdalena
          • August 2006
          • 10

          #19
          Jag har hört att det finns en risk att de som plågar djur för nöjes skull senare kan begå liknande brott mot människor. De börjar med att döda djur, d.v.s. avreagera sig på dem, se`n bilr steget inte så stort till människor. Djurplågare får inte nonchas bort, de kan faktiskt, i vissa fall vara potentiella mördare

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #20
            Ursprungligen postat av magdalena
            Jag har hört att det finns en risk att de som plågar djur för nöjes skull senare kan begå liknande brott mot människor. De börjar med att döda djur, d.v.s. avreagera sig på dem, se`n bilr steget inte så stort till människor. Djurplågare får inte nonchas bort, de kan faktiskt, i vissa fall vara potentiella mördare
            Bara det faktum att dom går på djur är skäl nog för mig att låta bli att noncha dom, men jag är kanske konstig när jag placerar djur lika högt som människor.
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • magdalena
              • August 2006
              • 10

              #21
              Nej, inte det minsta. Djurplågeri är för mig avskyvärt. Jag tycker det är upprörande att det sällan blir mycket mer än en tidningsnotis.Vad jag menar är att dessa typer även kan vara rent samhällsfarliga därför bör man göra allt för att ta reda på vem djurplågaren/djurplågarna är. Om det visar sig att det rör sig om barn hoppas jag inte det viftas bort som "streck" utan att utredningar följer. Att stämma i bäcken alltså.

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                ..för oavsett vad man tycker om det så finns det frispringande katter (och hundar).

                Jag vet att problemet existerar, men måste man då acceptera att det ska va så??

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Ursprungligen postat av Torstensson
                  Jag vet att problemet existerar, men måste man då acceptera att det ska va så??

                  Acceptera, i motsats till vad?

                  Jag bor i lägenhet, jag släpper inte ut min treåriga dotter utan uppsikt, det skulle jag kunnat gjort om jag bodde i ett hus på landet utan landsväg om jag kände alla grannar, men nu gör jag inte det, om jag skulle tryggt kunna låta henne springa ut och in fritt som hon ville med åtgärder som är så enkla som att stänga en dörr, eller skaffa nätdörr eller fysprej så hade det inte varit någon tvekan.

                  Visst förstår jag att svår allergi är besvärligt, svårt eller omöjligt att bota, de som ropar högst brukar vara de som har fobi, vilket normalt sett är mycket enkelt att bota.

                  Det är alltid krångligt, en persons (och katts) frihet blir lätt en annan persons problem, ska det tas fram regler så blir det svårt att sätta gränser, det vore ganska svårt att få stöd för ett förbud mot stallkatter.

                  Att börja låsa in utekatter är knappast rimligt, och eftersom katter inte har registreringskrav är det inte rimligt att förbjuda folk att börja släppa ut katter, hur skulle man kontrollera att det rör sig om en "ny utekatt"?

                  Acceptera, tja, jag accepterar att det blir kallt och mörkt på vintern, även om jag hatar det, du liksom jag har en möjligheten att flytta, sällskapsdjur har bevisligen betydande positiv inverkan på sina ägare.

                  Jag har själv ingen katt, och jag har upplevt hur det luktar när en katt har pinkat i friskluftintaget till bilen, det kan jag stå ut med nån gång till under min livstid utan att tycka att katter ska förbjudas.

                  Om de lokala katterna verkligen skapar reella problem måste det gå att lösa dessa problem via hyresgästförening, bostadsrättsförening eller kommun.

                  Problem i klassen katt-tassavtryck på bilen och kattkiss i garaget brukar väl kallas I-landsproblem, alltså sådana problem som är en bra indikator på att om man irriterar sig på sånt bör man nog gå och kolla hjärtat, eftersom man förmodligen kommer att dra på sig en tidig hjärtinfarkt om man inte spänner av lite.

                  Kommentar

                  • join4t
                    • October 2003
                    • 854

                    #24
                    Klockrent inlägg Erik... speciellt slutklämmen =)
                    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...