Varning om kattplågare i Bredsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    Varning om kattplågare i Bredsand

    Läste i ST idag om en eller flera kattplågare som härjar i Bredsandsområdet. Förutom flera försvunna katter har en avsliten kattsvans hittats på en parkering.
    Tänkte att ni som bor i närheten och inte hört om det kanske läser det nu. Släpp inte ut era katter utan att se efter dem eller ha dem i sele!
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Usch vad hemskt. Jag bor i lägenhet och mina katter bor inne. Har sett hur en del grannar sparkar och slänger grejer efter katterna. Jag har sagt till dom som har katter ute men dom verkar inte bry sig... "Katten springer väl iväg om det gör ont", kan man få till svar...
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Ursprungligen postat av Insomniac
      Läste i ST idag om en eller flera kattplågare som härjar i Bredsandsområdet. Förutom flera försvunna katter har en avsliten kattsvans hittats på en parkering.
      Tänkte att ni som bor i närheten och inte hört om det kanske läser det nu. Släpp inte ut era katter utan att se efter dem eller ha dem i sele!
      Det finns nog tyvärr många "tuffa" människor som tycker det är roligt att slå/plåga smådjur som inte kan ge igen. Synd att sverige har så lama straff mot djurplågeri....ibland kan man läsa att det har rört sig om ett "pojksträck". Fast jag är övertygad om att det rör sig om mycket sjuka personer som borde för allmänhetens skull låsas in, för tycker man att sånt är roligt då är man inte normal.
      Senast redigerad av rödtoppen; 17 September 2006, 09:01.
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Mina katter bor också inne. De får gå ut i sele, aldrig ensamma. Bodde förut i ett område med många barn i och märkte att det främst är barnen som jagar katter och slänger stenar och sådant.
        Tycker det borde vara som hos hundarna att alla lösgående katter samlas in så får ägarna komma och hämta dem. Det skulle helt klart höja kattens status (nu är den mest en slit-och-släng leksak) om det blev olagligt att ha lösgående katter ute. Tyvärr finns det väl inga pengar till det.. Blir dock lika arg varje gång jag hittar lappar om borsprungna katter på anslagstavlan på Ica.

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          AHHH!! Blir så förbannad! Att det finns djurplågare överhuvudtaget är för mig ett mysterium. Mår man så dåligt att man vill plåga ett djur så är det bäst att söka hjälp! Ingen vettig människa kan väl se något nöje i att skära/eller dra av svansen på en stackars katt!
          Bra att du varnade om detta Insomniac, att det händer sådant i detta område.
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Bilar, ungar & psykfall är anledningen att våra katter aldrig får gå ut ensamma.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Bilar, ungar & psykfall är anledningen att våra katter aldrig får gå ut ensamma.
              Undrar om varför just katter ska ha privilegiet bland våra husdjur att få bli utsläppta utan upsyn av dess ägare......

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tradition. I många länder har man som tradition att även låta hundar springa fritt utan uppsyn.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Tradition. I många länder har man som tradition att även låta hundar springa fritt utan uppsyn.
                  Men frågan är om det e rätt att låta katterna just få springa fritt. Jag skulle nog inte sparka till en katt eller slå den om den var hos mig, men definitivt skrämma den kraftfullt!

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Det är snarare uppfattningen om att katter klarar sig själva utomhus: springer de bort så fångar de möss och lever lyckliga i skogen någonstans, och familjen skaffar en ny katt istället.
                    Det kan bero på att hundar kostar väldigt mycket också så folk håller mer koll på dem. Utekatter är i stort sett gratis.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      De flesta katter klarar sig själva utomhus. Det gör de flesta hundar också.
                      En raskatt kostar från 5000:- uppåt. Det gör rashundar också.
                      En blandras kostar normalt runt tusingen. En blandrashund kostar fortfarande 5000:- uppåt.
                      Frispringande katter kan inte ställa till med allvarliga skador. En frispringande hund kan förstöra egendom, döda vilda & tama djur upp till en hästs storlek, eller skada människor.

                      Anledningen att man faktiskt inte får ha frispringande hundar om de inte är under uppsikt är just det faktum att en hund kan göra större skada - och trots den lagen inträffar varje år incidenter där frispringande hundar dödar får, skadar hästar, eller biter folk.

                      Enligt tradition i Sverige är katter värdelösa & hålls som halvvilda (de bodde i lagården, inte i bostadshuset) och frispringande. Att de pissade i rabatter eller dödade småfåglar och smågnagare var inte ett problem, och skulle en katt vara problematisk (t.ex. anfalla hönsen) så dödade man den - katter saknade helt det lagliga skydd hundar hade (och har).
                      Idag har vi en situation där katten har blivit husdjur, men fortfarande hålls som frigående och nu är pissandet i rabatter/bajsande i sandlådor ett problem. Dessutom finns föreställningen om katter som värdelösa kvar trots att de nu också räknas som egendom precis som hundar gör, och ofta nog kostar lika mycket.

                      Det är i den skärningspunkten man får spelrum för psykfallen.

                      Min personliga åsikt är att det är helt OK att skrämma bort en jobbig katt, precis som det är OK att skrämma bort en hund som springer in på tomten & skiter, men bortom det blir det till att tala med ägaren.

                      Borde katter få gå ute? Svaret på den frågan beror helt och hållet på hur sannolikt det är att den går och skiter i grannbarnens sandlåda, eller pissar på grannens utemöbler - för det är den skada en frispringande katt kan göra.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • jolon
                        • December 2002
                        • 1075

                        #12
                        kul det där, Sally har alltid haft fri utgång och kommer och går som hon vill, Greeboo däremot kommer bli en ren innekatt om hon inte börjar likna sin namne, iså fall så tycker jag synd om den som försöker ta hennes svans.
                        My internet should be readonly.

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Vore inget fel med koppeltvång på katter tycker jag. Då vet man att dom har det bra osv och värdet stiger på dom om man dessutom måste märka katterna.

                          Azur: Vad menar du med psykfall förresten? Någon speciell sjukdom eller alla rakt av bara?
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Torstensson
                            • June 2002
                            • 1964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Borde katter få gå ute? Svaret på den frågan beror helt och hållet på hur sannolikt det är att den går och skiter i grannbarnens sandlåda, eller pissar på grannens utemöbler - för det är den skada en frispringande katt kan göra.
                            Ser man förbi alla med allergiproblem och astma så är det nog dom enda problemen... För att ha katter som springer på biltak, pissar i garage och våldgästar andras hem och egendom är ju tydligen helt normalt och vedertaget!

                            Kommentar

                            • jolon
                              • December 2002
                              • 1075

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Vore inget fel med koppeltvång på katter tycker jag. Då vet man att dom har det bra osv och värdet stiger på dom om man dessutom måste märka katterna.

                              Azur: Vad menar du med psykfall förresten? Någon speciell sjukdom eller alla rakt av bara?
                              Räcker det inte med att dom attackerar katter? Men jag minns fortfarande kissmannen och hemvärnarn i täby,,,
                              vet inte om jag gillar att man räknar "värde" på husdjur
                              Senast redigerad av jolon; 17 September 2006, 21:04.
                              My internet should be readonly.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...