Katt som inte förstår kattlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    Katt som inte förstår kattlek

    Hej!

    Har haft det här problemet ett tag nu men hoppades att det skulle gå över.. Min kille har en 4 år gammal birma (hane). När han tänkte skaffa en lekkamrat åt birman för ett par år sedan tog vi hem en bondkatt (hona) som är ett år yngre. Tyvärr gick de inte så bra ihop så jag tog hand om bondkatten. Hon kom från en mindre trevlig familj som hade många skrikiga barn och bland annat gav de henne matrester istället för kattmat, så det kändes inte rätt att skicka tillbaka henne.
    Nu har det blivit så att vi har flyttat ihop, och de två katterna är tillsammans. Birman är väldigt busig av sig och vill gärna leka med bondkatten, men det förstår hon inte. Hon tycker han är hotfull (han är rätt stor), trots att han inte är hårdhänt och hon fräser bara åt honom. Själv brukar hon jaga honom på lek och tycker det är jätteroligt, men så fort han vänder sig om och vill jaga henne blir hon arg. Och han blir såklart förvirrad av hennes beteende.
    För övrigt är de aldrig ovänner och brukar sova brevid varandra. Varför förstår hon inte att han bara vill leka? Kommer det att gå över?
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

    #2
    det är för att honn inte litar upp till 100% än, Det är helt normalt. det kommer förmodligen att försvinna med tiden. Risken finns dock att det aldrig försvinner, vissa katter är bara så...och då är det inte heller någon större fara, då de redan sover med varann och inte slåss på riktigt osv

    Kommentar

    • Insomniac
      • December 2004
      • 310

      #3
      Ja, men det är lite irriterande. Nu har ju hankatten ändå ingen lekkamrat, även om han har sällskap. Kan man på något sätt uppmuntra bondkatten så att hon förstår att han inte är farlig? Hon verkar ju vilja leka också men törs inte.

      Kommentar

      • TinaW
        • December 2005
        • 194

        #4
        Ni kanske kan leka lite med dom båda två... så att hon ser att han bara vill busa.
        Jag kan rekommendera en lite billig laserpekare... mina katter jagar "pricken" som galningar! (Och ett stort plus är förståss att jag inte själv behöver röra mig så mycket!)
        Jag tror säkert att det kommer att gå över, men det är nog inte alla katter som gillar att bli jagade. Min Babsan jagar hellre än att själv bli jagad... Blir hon jagad stannar hon och fräser mot den som jagar... för att sen själv sätta igång och jaga...
        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
        Sov gott min Bina älskling
        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

        Kommentar

        • Madguppy
          • April 2006
          • 177

          #5
          laserpekaren är en absolut favorit här med jag brukat även använda den för att styra katterna dit jag vill. fungerar varenda gång!

          Kommentar

          • Insomniac
            • December 2004
            • 310

            #6
            Ursprungligen postat av TinaW
            Ni kanske kan leka lite med dom båda två... så att hon ser att han bara vill busa.
            Jag kan rekommendera en lite billig laserpekare... mina katter jagar "pricken" som galningar! (Och ett stort plus är förståss att jag inte själv behöver röra mig så mycket!)
            Jag tror säkert att det kommer att gå över, men det är nog inte alla katter som gillar att bli jagade. Min Babsan jagar hellre än att själv bli jagad... Blir hon jagad stannar hon och fräser mot den som jagar... för att sen själv sätta igång och jaga...
            Det har vi gjort. Ibland går det bra i början, men oftast slutar det med att honan sitter brevid och inte vågar delta eftersom hanen är där. Hon kan liksom inte koncentrera sig på leken utan måste hålla koll på honom varannan sekund (han skulle ju helt plötsligt kunna strunta i leksaken och flyga på henne istället!). Men så länge de inte bråkar på riktigt kanske jag ska vara nöjd.

            Kommentar

            Arbetssätt...