Katt ungen gömmer sig och beter sig illa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    Katt ungen gömmer sig och beter sig illa

    Eller tja, katten är 7-8 veckor gammal, (hona) när hon kom hem så visade damen att nänä en till katt vill jag inte, det duger med mig. (hon fräste mot ungen) ungen gömmer sig, är duktigt aggro om man försöker ta upp den(klöser,biter) men äter gärna från handen om handen innehåller sheebas,, så tja,, vad gör vi nu? Hjälp gärna till här kära forumister för vi har ärligen inte en djävla aning!
    My internet should be readonly.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hur länge har ni haft den?
    Det tar ett tag innan äldre katter accepterar en kattunge, nån vecka får man nog räkna med.

    Har aldrig varit med om att en så liten katt varit aggressiv/rädd för händer, så där vet jag inte vad jag skall ge för råd (utom att om det är barn i närheten kanske ni skall hålla dem från katten, för bägges skull). Jag skulle förmodligen lämna igen en sån katt, men om inte det vore möjligt skulle jag ta det väldigt lugnt med den - den är antingen inte van att hanteras, eller så är den van att hanteras för hårt. Handmata den kattgodis, försöka få den att leka, bara sitta bredvid den etc, för att lära den att jag inte var farlig.
    Senast redigerad av Azur; 09 September 2006, 20:30.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Hur länge har ni haft den?
      Det tar ett tag innan äldre katter accepterar en kattunge, nån vecka får man nog räkna med.

      Har aldrig varit med om att en så liten katt varit aggressiv/rädd för händer, så där vet jag inte vad jag skall ge för råd (utom att om det är barn i närheten kanske ni skall hålla dem från katten, för bägges skull).
      Typ ett dygn nu, så du menar att det kommer fixa sig? typ?
      (fan vad mycket enklare fisk är)
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja vad gäller den äldre katten i alla fall. Det tog två veckor innan vår äldre katt slutade morra och fräsa åt vår yngste (och vice versa).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          men kommer man kunna få greeboo (lillkatt) att bli tam efter dessa två veckor eller måste man gå in nu och "tvinga" den att gilla oss? Greeboo var duktikt skygg redan innan vi fick hem den och var utekatt.
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            När jag sammanförde min nya kattunge med min gamla kattdam så var jag tvungen att gå ut. De fick sköta hela den sociala biten själva. Det tog ungefär en vecka innan de hade nån sorts balans och efter två veckor fick den lilla sova i den gamlas knä. Mitt råd alltså: Gå ut och låt dem göra upp själva.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Anneth
              • August 2006
              • 412

              #7
              Är kattungen bara 7-8 veckor gammal och du nyligen har fått hem den???? En kattunge är inte leveransklar före 12 Veckors ålder. Om det är på det viset så förstår jag mycket väl att kattungen är rädd, den saknar ju sin mamma & sina syskon. En kattunge är helt enkel inte redo psykiskt att för att flytta så tidigt som vid 7-8 veckors ålder.
              Låt henne komma själv i hennes takt tvinga inte kattungen till ngt risken finns att ni gör det ännu värre i så fall.

              Hälsningar från Anneth
              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ja, jag håller med lenmar att problemet är inte att få er gamla katt att acceptera ungen - det gör den säkert rätt snart. Det är mer oroväckande att kattungen inte accepterar _er_ . Hade det varit en kattunge från en uppfödare hade jag gissat att den hade nåt slags fysiskt eller psykiskt problem.

                Men det är alltså en omhändertagen utekatt? Det förklarar i och för sig saken, men det innebär att det i praktiken är ett vilt djur, så det kommer att ta ett bra tag innan den blir tam. Fast eftersom den är så pass ung blir den säkert tam till slut, bara ni tar det lugnt och låter den bestämma tempot. Som jag sa: var nära den, lek med den, ge den godis, men tvinga den inte utan låt den komma till er, så blir ni säkert kompisar.
                Senast redigerad av Azur; 09 September 2006, 21:08.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Har ni tur adopterar den äldre katthonan ungen (men den är väl kastrerad..?). Det kan bli problem längre fram med katter som lämnat sin familj för tidigt. Även om kattungar klarar sig själva fysiskt något så när redan vid sex veckor, så har den inte fått den uppfostran och sociala skolningen ännu på långa vägar.

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Kattungen är alldeles för ung för att ha flyttat från sin mamma! Mitt råd vore att hålla den äldre katten borta från ungen om den nu inte är snäll mot den lilla tills den känner sig någotsånär trygg. Om både ni och den äldre katten pressar ungen blir den bara mer skrämd. Man måste gå väldigt varsamt fram, särskilt eftersom hon inte är van att bli hanterad och egentligen alldeles för liten. Jag tror nog att det kan bli katt av denna också men se till att det är lugnt runt henne, rör er försiktigt osv, som andra redan skrivit.
                    Annars kan det vara positivt att ni faktiskt har en till katt som kan lära den lilla det den missat då den tagits från mamman alldeles för tidigt om de nu lär sig att trivas ihop, för som Erik skriver så kan det uppstå problem senare.
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Update: gammel kattan var framme och slickade ungen på huvudet idag och halva natten igår gick åt till att ligga på golvet och se på när katten smiter fram och tar torrfoder närmare och närmare mig,(trodde inte att jag skulle ha tålamod till det), den gömmer sig fortfarande, men inte alls lika mycket.
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • jolon
                        • December 2002
                        • 1075

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anneth
                        Är kattungen bara 7-8 veckor gammal och du nyligen har fått hem den???? En kattunge är inte leveransklar före 12 Veckors ålder. Om det är på det viset så förstår jag mycket väl att kattungen är rädd, den saknar ju sin mamma & sina syskon. En kattunge är helt enkel inte redo psykiskt att för att flytta så tidigt som vid 7-8 veckors ålder.
                        Låt henne komma själv i hennes takt tvinga inte kattungen till ngt risken finns att ni gör det ännu värre i så fall.

                        Hälsningar från Anneth
                        Det var som jag förstår det hela att om inte vi tog den så skulle möjligheten till mycket längre liv vara gravt begränsat. Men jo då det där med tolv veckor kände jag till och det skulle ha varit det optimala men så funkar det inte hela tiden tyvärr.
                        My internet should be readonly.

                        Kommentar

                        • Vicki
                          • April 2006
                          • 80

                          #13
                          Min mamma har varit en ängel oxå och tagit omhand om katter som varit rädda och skygga.

                          Vad jag lärde mig av det så var tålamod nyckeln. Dessutom höll hon alla andra människor en bit iftån så katterna fick vänja sig vid henne först och hon höll händerna på ryggen för att visa att hon inte skulle plocka upp dem. När katterna väl var redo att bli nära var det gos ansikte mot ansikte en tid innan de kunde vänja sig vid händer...

                          Du är en ängel som tar hand om den lilla! *ger en kram*
                          keep up the good work!
                          Ancistrus bäbisar i karet!
                          en liten bäbis i magen!
                          Och massa bäbisar på hjärnan!

                          LOVE LIFE!

                          Kommentar

                          • Madguppy
                            • April 2006
                            • 177

                            #14
                            jag har precis tagit in en ny honyngel tänkte jag säga, unge... då ra!
                            ok mina 2 jämnåriga katter fick stryk första dagarna, den nye va skygg och aggressiv mot dem, men efter 4 dagar så hänger de med varann och verkar trivas mer o mer, men det händer då o då att det blir några örfilar hit o dit... hon vill nog dominera! men det brukar alltså fixa sig med tiden!

                            Kommentar

                            • jolon
                              • December 2002
                              • 1075

                              #15
                              Jag var orolig i onödan märker jag nu, den är idag lådgående, hjälpligt tam, och styr matskålen.
                              My internet should be readonly.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...