kattras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    • November 2005
    • 450

    kattras?

    Hej har i hela mitt liv haft katt... Har nu funderat på att köpa mig en renrasig katt dock ej en siames... Har någon ett förslag på vad för ras som skulle passa? Vill ju ha en katt som ändå påminner om bondkattens temperament...
    sometimes shit just happens
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    tycker du ska köpa dig en rag doll super tuff katt.. när man lyfter upp den o klappar den så slappnar han av fullständigt och blir helt lealös, därav namnet "rag doll" den gången ja skaffar mig katt blir de en sån i ala fall =)
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • ciklider
      • November 2005
      • 450

      #3
      Jättefin katt måste jag säga... Vad ligger den på i pris vet du det?
      sometimes shit just happens

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        ja dom e jättefina.. tror dom ligger runt 5-6 tusen kr så det är ju en del pengar.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Sök på ragdoll på blocket så får du se vilka priser det är.

          Thomas
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • ciklider
            • November 2005
            • 450

            #6
            Tackar för tipsen.. Tar gärna emot mer rastips fast som jag sa fin ras...
            sometimes shit just happens

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              jag älskar birmor! Dom är så otroligt vackra dem ligger åxå kring 4000-5000
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #8
                Norska skogskatter skulle jag säga påminner mest om "bondkatter", en mycket trevlig ras med mer vilt och tufft utseende än ragdolls och birmor. Läs mer om skogskatten här: http://www.katter.nu/special/skogis/skogkattspecial.htm
                Varför man vill ha en trasdocka till katt förstår jag inte men jag misstänker att killens birma har lite ragdoll i sig för man kan göra typ vad som helst med den. Lite läskigt nästan!
                Senast redigerad av Insomniac; 04 September 2006, 16:45.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ragdolls har definitivt inte mycket av bondkatt i sig, beteendemässigt. Personligen tycker jag ragdolls har lite för mycket tics och är för nervösa för min smak, men många gillar dem.

                  Alla långhår är också väldigt annorlunda till kynnet, plus att pälsen kräver mycket vård.

                  Kvar blir som sagt t.ex. norsk skogkatt, som har bondkatt & perser i stamtavlan. Det är ju rätt läckert att den är så stor också, det är näst största kattrasen*, och blir dubbelt så tung som genomsnittet bland kattraser.

                  Annars kan du ju titta på korsningar. En raskatt x bondkatt-kors är normalt sett stabilare och friskare än nån av föräldrarna, med de bästa dragen från bägge föräldrarna, plus att de är mycket billigare än renrasiga katter. Korsningarna ser normalt mest ut som den förälder som är renrasig, så har du nån ras du gillar utseendet på kan du ju leta korsningar med den.



                  * Störst är Savannah, som kanske inte ens kan räknas som en ras, eftersom det är en huskatt x Serval (ökenlo) hybrid.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #10
                    Jag Anna hade köpt en birma. Super trevlig katt. Påminner i sättet om en hund. Dom är väldigt sällskapliga.
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • ciklider
                      • November 2005
                      • 450

                      #11
                      Jag får läsa på lite till om dessa katter, ras, likheter och skillnader. Så får vi se vad jag kommer fram till.. Är i allafall väldigt tacksam för alla era svar..
                      sometimes shit just happens

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        ...eller en omplaceringskatt kanske? katthemmen är överfulla...
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Jokis
                          • March 2006
                          • 17

                          #13
                          Norsk Skogkatt är ej bondkatt eller Norsk Skogskatt..

                          Norsk Skogkatt har INTE bond katt i sig. Och Norsk Skogskatt är ej heller en Norsk Skogkatt. Det är otrolig skillnad. Tyvärr så blandas detta ihop. Då många tror att det är samma katt, men det är det inte. Norsk Skogkatt har en rasstandard som andra raser som ska följas.
                          "Skogkattens trekantiga huvud påminner starkt om lodjurets. Med de stora toffsförsedda öronen, rovdjurets vilda blick från de stora något snedställda ögonen. Den kraftiga hakan och den raka profilen förstärker det vilda utseendet." Mer info finns på Skogkattslingan: http://www.skogkattslingan.com/

                          Det är sorligt att många tror sig ha raskatten Norsk Skogkatt i sina katter, så fort de är långhårig bla. Och annonserar om att det är "äkta" skogisar eller korsning med skogis.

                          Gå in och titta på Norsk Skogkatt, så kommer ni se skillnaden.

                          Skogisen är otroligt trevlig och snäll katt. Det blev en sådan för mig, och det har jag aldrig ångrat. Jag hade från början en bondkatt långhårig (ingen Norsk Skogskatt, som många skulle kunna tro för hon var lik en tyckte även jag.. tills jag såg Norsk Skogkatt..vilken skillnad både på utseende och temp.). Jag villa en birma, men en kompis skaffa två, och ja de är fina och trevliga, men sen då? Det blev i alla hast en chinchilla perser hona, trevlig och snäll. En som helst villa sitta på pedistall och se vacker ut. Det sluta med att jag åkte på kattutställning med henne, och självklart så titta jag på andra raser där.. Där vart jag mer bekant med den Norska Skogkatten.. vilken katt..!! Det fanns även Maine Coon.. stor och vacker. Men nä!! Det var den Norska Skogkattens utseende och temprament jag förälskade mig i.. Och jag har inte ångrat mig en minut...!!
                          Just nu så har jag tre vuxen och nu i dagarna har jag fått 5 st kattungar..helt underbara!!.

                          Så ett tips till dig, som vill ha en ras katt.. försök att åka på utställning och kolla... Och fråga gärna de som äger katterna, de svarar gärna på frågor om rasen bla..

                          Lycka Till!!

                          Kommentar

                          • Anneth
                            • August 2006
                            • 412

                            #14
                            Kul med fler skogisägare här, Jag har & har haft skogisar i drygt 15 år nu. Jag har haft uppfödning & ställt ut en del. Min senaste kull hade jag för ungefär tre år sedan.Jag har legat lågt nu ett tag pga bland annat skilsmässa och att mina katter börjar bli lite till åren. Men jag har planer på att köpa in en ny hona men hon ska ha mina linjer i sig.. Ja den Norska Skogkatten är en underbar katt,,=))

                            Hälsningar Anneth
                            Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                            Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • ciklider
                              • November 2005
                              • 450

                              #15
                              Tack så mycket.. Ska kanske ta mig till lite utställningar då och höra mig för.. Kan ju också vara rätt så trevligt och se på katterna live..
                              sometimes shit just happens

                              Kommentar

                              Arbetssätt...