nya blyga ungkatter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ami Skånberg
    • August 2006
    • 10

    nya blyga ungkatter

    Hej
    Jag vill skicka följande text till listan som handlar om kattpsykologi:

    Hej För en vecka sedan flyttade två fem månader gamla kattpojkar hem till oss. De är helig birma men pappan är en annan ras.
    De är fortfarande väldigt skygga och springer och gömmer sig så fort vi kommer i närheten. De hoppar t o m ner från fönstren om man kommer och pratar med dem UTANFÖR huset.

    Den ene har spunnit två gånger. Hans lillebror är väldigt rädd.
    Om man tar upp honom skakar han i hela kroppen. Vi har köpt en liten kamm och om man väl får tag på dem och får dem att lita
    på en och slappna av verkar de tycka om kamningen. Vi har köpt kattgodis som också är vitamin som barnen får ge då och då. De är mest rädda för barnen.

    Sent på kvällen kan de komma fram i ett rum bredvid oss, när barnen har somnat, utan att springa ifrån oss. Vi sitter då alldeles stilla
    och njuter av att se dem för de är så vackra. De tvättar sig och spanar in oss men vägrar leka om vi rasslar med en leksak. De bara tittar.
    Vi lät dem vara helt under två dygn men då tycker vi att de gömde sig ännu mer.

    Nu försöker vi ta fram dem två gånger per dag för att gosa och då slappnar de av en smula. Vi tar undan maten på natten för att försöka få dem äta när vi är vakna. Vi har haft dem i vårt sovrum två nätter.

    Idag hängde jag upp en hängmatta åt dem och skulle visa den för den tryggaste katten. Då blev han så arg att han
    bet mig i knät så det blödde, trots att jag hade jeans på mig. Sedan har han varit gömd resten av dagen. Jag såg var han gömt sig, under kuddarna i
    soffan, och gick inte in i samma rum, för han visade flykttendenser. Jag talade bara lugnande med honom.

    Katterna äter bra och går till sin låda. Vi har lekt en enda gång med den tuffare av dem med ett snöre.
    Han var jättesöt. Vi blev så glada när han äntligen ville leka. En natt satt han i fönstret och lekte med en mobil.
    Då var han rätt vild, roligt att se.

    Jag undrar om du har några råd? Vi kan ju inte bara låta dem vara, för de måste ju lära sig umgås och
    vara med oss. Vi måste träna dem att vara i våra famnar ibland och låta sig bli kammade. Vi vill gärna
    ta dem på promenad, för här är ett underbart klätterberg. Är det för tidigt att göra det nästa vecka?

    Tacksam för svar

    Ami
    Lysters och Klisters matte
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Min första fråga är: Är de "vildkatter" från början? Födda ute av honan och fått sprungit omkring ute innan de fångades in och fick nya hem?

    Mitt tips är att låta det ta sitt lilla tag att få dem tama. Inte stressa dem till att göra som ni vill, utan låt de göra som de vill. Om ni har en klösbräda av något slag kan jag rekomendera att ha på kattmynta på den. Kattmynta går att köpa som spray och som malet på påse (bäst) och får katten att slappna av och oftast älskar de att gosa med leksaken, stolpen eller vart ni har på det. OBS! Inte ha det på era möbler om ni inte vill ha dem sönderklösta!! Kanske kan nån av er sitta lugnt brevid och låta dem bekanta med er lite för att lära känna er bättre. Och det viktigaste av allt! Det är aldrig era villkor som gäller, utan kattens. De är väldigt personliga i den formen. Om ni får kamma/borsta dem så ge dem lite godis för att visa er uppskattning. Om ni har tillgång till att göra ett rum till katternas är inte det fel! Ett ställe där de får vara ifred från barnen och vuxna och det är katternas villkor som gäller. Det verkar som om era kisseungar inte fått någon positivt bemötande av människor, därför kan det ta ett tag för dem att inse att ni inte är farliga.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Madguppy
      • April 2006
      • 177

      #3
      Kattungar brukar vara rädda för barn, eftersom barn är högljudda och skrikiga... det skrämmer katterna. med tiden kommer de att vänja sig dock. jag skulle nog försöka att locka fram katterna med godis och gosa med dem så mkt som möjligt så att de blir tamare. man måste liksom bevisa för dem att man är deras vänner. Det blir dock svårt om barnen jagar kattera och skriker osv, särsklit om katterna är vilda från början.

      Kommentar

      • Ami Skånberg
        • August 2006
        • 10

        #4
        Hej
        och tack för svar.
        De är födda hos en birmauppfödare. I hemmet bodde säkert 25 katter i olika åldrar. De hade en inhängnad gård att gå ut i. Överallt var det katter. Här är mycket större och stillsammare jämfört med där. De har gott om platser att dra sig undan på. De har sin matplats i köket där vi aldrig sitter och äter, bara lagar mat och diskar. Jag tror inte de har träffat särskilt många människor, inga barn.

        De har ett litet klösträd med en sovkoja och en plattform på. Jag försöker vara nära dem när de äter, eftersom jag hört det skulle vara bra, men det går knappt. Om jag kommer för nära slutar de äta.

        Barnen vet att det måste vara lugna. De får ge dem godis när vi kammar dem. Katterna är så söta, vi längtar så efter att få hålla dem och leka med dem.

        I natt var de helt ensamma. De hade röjt ordentligt, till min stora glädje.

        Vi försöker ha tålamod. Rör det sig om månader??

        undrar Ami
        Lysters och Klisters matte

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Hej Ami!

          Jag tror definitivt att en av förklaringarna till att dina kattungar beter sig såhär är att de inte är vana vid människor, de är lätt förvildade då de levt i inhägnad. Sen håller jag med C.Ciklid om att ni får ta detta på kattens villkor, att det inte går att stressa fram kel och närhet. Du fick bra råd där! Birman i sig tycker om barn, men det kan också vara skrämmande med högljudda barn som tränger sig på och springer efter, som Madguppy skrev. Men du hade sagt åt dina barn att vara lugna och ge godis och så?
          Angående att närma sig när katterna äter så är det nog inte att rekommendera nu, däremot kan du gärna visa dem att det är du som lägger upp maten (att du vill dem väl liksom), sedan locka lite på dem, men gå därefter därifrån och låt dem äta ifred. De behöver känna sig trygga på sin matplats, likväl som sovplats (försök inte kela med dem och väcka dem när de sover), fast det vet du väl redan. Hur som helst. Denna process kan ta flera månader, men det blir gradvis bättre hela tiden, det kan ibland ta ännu längre tid men detta gäller oftast helt förvildade eller vanvårdade katter. Dina gulliga birmakattungar behöver nog bara anpassa sig till er och den nya miljön i sin takt!
          Låt detta ta tid så kommer du med all säkerhet att få ett par fina och trygga katter att kela och mysa med sedan! Lycka till!

          MVH: Ullis
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          • Ami Skånberg
            • August 2006
            • 10

            #6
            Hej
            Tack för alla bra svar! Idag ett enormt framsteg med den större kattpjken!! Jag lyfte upp honom och lade mig med honom i vår stora hängmatta. han blev så lycklig och låg och spann i säkert en timme, vi somnade båda två! Han sträckte ut tassarna och myste med klorna mot hängmattan som är så stor att den får ett tak också.

            Han spann och tittade och tittade på denna fantastiska hängande koja och sträckte på sig och lät mig klia honom överallt. Han låg till slut på rygg. Nu ligger han kvar själv och sover.

            Lillebrorskatten har jag inte lyckats locka med mig, men kanske att han lär sig av att se sin storebror ha det bra.

            Ha det bra!!
            Lycklig kattägare
            Lysters och Klisters matte

            Kommentar

            • Ami Skånberg
              • August 2006
              • 10

              #7
              försöker skicka bilder

              [ATTACH]"E:\Foton\20060820 Katterna\LysterhosTrinity.jpg"[/ATTACH]

              [ATTACH]"E:\Foton\20060820 Katterna\KlisterhosTrinity.jpg"[/ATTACH]
              Lysters och Klisters matte

              Kommentar

              • Scalara
                • June 2006
                • 415

                #8
                Vad roligt! Då kommer det nog att lösa sig till det bästa! Kul!

                Tyvärr gick det inte att se bilderna. Men du har ingen sida på Zoonen el en hemsida du kan länka till annars? Skulle vara underbart att se de små busfröna!
                Jag är glad för din skull!

                MVH: Ullis
                Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                Kommentar

                • Ami Skånberg
                  • August 2006
                  • 10

                  #9
                  Jag har en hemsida men katterna är inte där ännu.



                  Ami som haft ännu en mys- och lekstund i hängmattan med Lyster, halvbirmakatten
                  Lysters och Klisters matte

                  Kommentar

                  • Scalara
                    • June 2006
                    • 415

                    #10
                    Vilken fin hemsida Får väl titta in där senare då, för jag antar att kissemissarna kommer på bild så småningom?

                    MVH: Ullis
                    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                    Kommentar

                    Arbetssätt...