Jättesjuk katt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexa79
    • August 2006
    • 42

    Jättesjuk katt!

    För ett tag sedan tvingades jag att avliva min älskade misse Zimba. Anledningen till att jag har funderingar nu så här i efter hand är att jag skulle vilja veta om det är nån som har varit med om nåt liknande och om jag hade kunnat göra nåt mer för att rädda hans liv.
    Zimba som blev sex år var en utekatt blev troligtvis förgiftad av någonting ute. Till en början åt han och var bara lite trött så jag märkte inte att någonting var fel, men ca 5 timmar efter att Zimba hade kommit in kräktes han en gång. Jag ringde till veterinären eftersom han även var allmänt hängig, men de tyckte att jag skulle avvakta och se till att få i honom vätska. Ungefär 8 timmar senare kräktes Zimba igen, han kräktes då flera gånger med jämna mellanrum. Vid den tidpunkten hade han även slutat äta, dricka och kissa så jag åkte med honom till djursjukhuset. De kunde dock inte säga vad som var fel på honom utan vätskade upp honom under huden för att förhindra uttorkning och skickade hem oss för att åter avvakta (Borde inte veterinären ha tagit blodprov på honom redan här???). Zimba piggnade till under kvällen men nästa morgon var han dålig igen och började plötsligt både dricka och kissa mycket, men ville fortfarande knappt äta någonting. Jag förstod att det var något fel och åkte med honom till djursjukhuset igen. Blodprov togs för att kolla socker, lever och njurvärden, och njurvärdena visade sig vara jättehöga (urea ca 60 och kreatinin 1450). Zimba blev inlagd på dropp i 3,5 dygn och nya prover togs. Urea var lika men kreatinin värdet hade stigit till 1620, trots droppet. Även ultraljud gjordes och detta visade en ökad täthet i njurbarken, vilket tyder på glykolförgiftning. Zimba hade under vistelsen på djursjukhuset kissat flera ggr, men endast kräkts ett fåtal ggr och var relativt pigg trots de jättedåliga värdena. De sa att de inte hade sett en katt med så höga värden som ändå var så pass pigg, men också att detta förmodligen berodde på droppet och att Zimba blev glad när jag kom dit. Veterinären sa att det inte fanns något mer att göra för honom eftersom han inte svarade på behandlingen, varvid jag med stor sorg tvingades att avliva honom.
    Nu i efterhand har jag funderat över om det fanns något jag hade kunnat gjort för att rädda Zimbas liv och om hans höga njurvärden hade kunnat sjunka om han hade fått dropp ytterligare några dagar även fast han inte svarade på behandlingen de första dygnen? Det jag även funderat på är att han inte verkade så jättesjuk, han måste ju ha mått väldigt illa med dessa höga njurvärden, hur kan detta komma sig egentligen? Och slutligen vad kan han ha fått i sig som slog ut njurarna så väldigt? Veterinären sa ju att det verkade som att det var glykol men jag tycker inte att symptomen stämmer med det. Vid glykolförgiftning kissar och dricker katten mycket i början pga den akuta njursvikten, det ju gjorde inte Zimba, han gjorde det efter 2 dygn.
    Zimba hade ju akut njursvikt och hade förmodligen dött i urinförgiftning om jag inte hade avlivat honom, men det är svårt att låta bli att undra om det fanns nåt mer som hade kunnat gjorts för honom. Han var en väldigt speciell katt.......


    Jag skulle gärna vilja veta om det är nån där ute som har nån liknande erfarenhet och vad det isåfall berodde på.
    Mvh Alexandra
    Senast redigerad av alexa79; 24 August 2006, 21:41.
  • magdalena
    • August 2006
    • 10

    #2
    Har du funderat på , om det nu var glykolförgiftning hur Zimba fick i sig glykolen ? Kanske fanns det fler förgiftade katter i ditt område. Det finns "råttfällor" där glykol annvänds och det kanske heller inte är så svårt att förgifta en katt på detta vis...

    Kommentar

    • alexa79
      • August 2006
      • 42

      #3
      Ursprungligen postat av magdalena
      Har du funderat på , om det nu var glykolförgiftning hur Zimba fick i sig glykolen ? Kanske fanns det fler förgiftade katter i ditt område. Det finns "råttfällor" där glykol annvänds och det kanske heller inte är så svårt att förgifta en katt på detta vis...
      Det regnade den natten Zimba var ute, så om det nu var glykol han hade fått i sig kan det ha räckt med att han gick i en vattenpöl med glykol i och att han sen slickade i sig det när han tvättade sig. Det förrädiska med glykol är ju att det smakar lite sött så både katter och hundar gillar det och det räcker med några få droppar för att det ska förstöra njurarna. Man måste oxå sätta djuret på spritdropp inom några timmar efter förgiftningstillfället för att det ska finnas en möjlighet för dom att klara sig. Synd nog förstår man oftast inte att det är glykol förrän det är försent.

      Jag har tre katter till som är ute och ingen av dom har insjuknat efter Zimba blev sjuk. Nog har jag varit nervös för att släppa ut dom efter det här hände, men dom har haft möjlighet att vara ute i hela sitt liv så jag kan inte stänga dom inne nu för att jag är rädd för att det ska hända nåt, det skulle dom bara må sämre av. Jag har inte hört nåt om några andra förgiftade katter heller. Men visst är det tragiskt och onödigt, hade aldrig trott att nån av katterna skulle dö i förgiftning....

      Kommentar

      Arbetssätt...