Vad var det för fel på katten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Hade inte hört talas om FIP förut, men kollar man på nätet hittar man rätt mycket, och det verkar stämma väldigt bra.
    sniksnak.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, sniksnak.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Hade inte hört talas om FIP förut, men kollar man på nätet hittar man rätt mycket, och det verkar stämma väldigt bra.
      http://www.sniksnak.com/cathealth/fip.html
      Nu är inte jag så duktig på att läsa engelska, framförallt tekninsk engelska, men vissa saker som stod i artikeln kan man nog härröra till den här katten.En sak som dock inte stämmer är att katten har symptom över flera veckor, det hade inte den här killen.Allt var över på två dygn.

      Mvh.Ida
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • cina
        • August 2006
        • 8

        #18
        Fip är en lömsk sjukdom. Jag har själv haft en kattunge för många år sen och jag märkte inget förrän dom sista dagarna. Det finns mycket att läsa på www.katter.nu

        Ett litet utdrag.

        Sjukdomen- Våt eller torr FIP
        I värsta fall leder en infektion / smitta av detta coronavirus till sjukdomen FIP. Förkortningen betyder felin smittsam bukhinneinflammation (översatt från engelskans feline infectious peritonitis). Oftast drabbas yngre katter, 6-24 månader gamla, men även gamla katter kan drabbas.
        Sjukdomen kan se ut på flera olika sätt, delvis beroende på ett samspel mellan virus och kattens immunförsvar.
        Vid s.k. våt FIP blir blodkärlen inflammerade och läcker ut vätska som ansamlas i buken eller bröstkorgen.
        Torr FIP innebär istället att granulom (svulster) bildas på varierande platser i kroppen. Symptomen varierar utifrån vilket organ som drabbas av granulombildning. Hjärna och nervsystem kan drabbas. Katten kan då få rörelsestörningar, kramp eller beteendeförändringar. Granulom kan också bildas i exempelvis ögonen eller levern.
        Ibland hittas tecken på både torr och våt FIP samtidigt.

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #19
          Hvordan kan kattene få dette viruset?
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • cina
            • August 2006
            • 8

            #20
            Alla katter bär på coronavirus det finns dom som är smittbärare men aldrig blir sjuka. Man ser inget på dom att dom bär detta virus förrän dom insjuknar så man måste söka vetrinär, men tar man ett blodprov på tillsynes frisk katt så syns det i blodet, fast dom inte har symptom.Det smittar via avföring, parning, di till kattungar, många katter ökar smittorisk o.sv, jag kommer inte ihåg om det va luftbundet också. gå in på www.katter.nu
            skriv fip i sökfönstret så står det väldigt mycket.

            Kommentar

            • Ami Skånberg
              • August 2006
              • 10

              #21
              Kan det vara diabetes?

              Ami
              Lysters och Klisters matte

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Förgiftning, t.ex. med råttgift är en annan möjlighet.
                Råttgift ger leverskador. Förutom att allmäntillståndet blir kraftigt nedsatt, så liknar symptomen gulsot, ögonvitor och slemhinnor blir gula, åtminstone efter något dygn.

                Vår katt som åt råttgift fick aldrig balansrubbningar. Den överlevde - men det blev dyrt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ami Skånberg
                  Kan det vara diabetes?

                  Ami
                  Katten dricker mycket då. Slutligen blir den apatisk.

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #24
                    Har dom fått nåt svar på obduktionen än?
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...