snälla hjälp mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malin_f85
    • November 2005
    • 25

    snälla hjälp mig

    Vi hämtade hem Akleja igår kväll och när vi presenterade henne för Amadeus (hon var i buren och han var utanför) så verkade allt ok. Efter att vi släppte henne in i sovrummet så har amadeus "jagat" ner henne under sängen och biter henne ibland i nacken. Akleja kommer ut under sängen lite då och då och amadeus följer efter och ibland biter och så där.

    Vad ska jag göra för nåt? Dom har hållt på så här med bitandets och gömmandets från igår runt 23:00 tiden tills nu. Försöker lugna ner amadeus med godis eller mat och gos, men han är inte intresserad. Bara av Akleja.

    Är det här bra/dåligt och vad kan jag göra så det blir bättre?
    Malin
  • Tossan
    • May 2006
    • 138

    #2
    Jag skulle låtit dom vara, men du får ju se till att det inte går för långt, att någon skadar sig ordentligt..!! En del katter är sådär i början.. Hur gamla är dom?
    Spana in min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=512836

    Kommentar

    • Malin_f85
      • November 2005
      • 25

      #3
      hej!

      Amadeus är 11 månader och Akleja är ynka 4 månader gammal. Hon skriker till ibland när han biter henne. Hur lång tid tar det tills dom lugnar ner sig?
      Malin

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Är Amadeus kasrerad?

        Ett försonande kan ta allt från någon dag till flera veckor eller så går de inte alls ihop. Det märker man rätt snart om hanen försöker ta död på henne. Han är ju desutom könsmogen, det är hans revir.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Malin_f85
          • November 2005
          • 25

          #5
          Amadeus är kastrerad, han blev det när han var runt åtta månader.
          Ibland verkar det som om de funkar ihop men så blir det bråk och Amadeus biter henne, brottar ner henne och hon börjar skrika. Inatt gapade dom båda två efter varandra verkade det som, Amadeus stod bakom sovrumsdörren som var stängd, och Akleja stod på sängen och jamade. Jag tänkte om det fanns något att göra så att dom inte bråkar eller så att det blir lättare för båda två. Jag är lite rädd för att Akleja ska bli rädd och skygg när Amadeus håller på som han gör.
          Malin

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ängna tid åt de båda 2. Visa att Amadeus inte är undanskuffad och lek med honom. Låt även Akleja vara med. Kasta små leksaks råttor eller ha ett snöre m. tex en pappers bit fast lindad på snörets ände. Detta kan ta tid.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Malin_f85
              • November 2005
              • 25

              #7
              Okej, det ska jag ta och göra. Tack snälla för svaren!

              Får hoppas att det går bra!
              Malin

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Lycka till!
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...