Vanvårdad Katt, Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cina
    • August 2006
    • 8

    #61
    Hej Jenny !

    Följde ditt arbete med att ta hand om findus på forumet, mycket bra gjort tycker jag. Nu är jag nyfiken hur det har gått för dig och findus, för nu måste väl dina grannar kommit hem.

    Mvh Carina

    Kommentar

    • Hemma
      • October 2003
      • 141

      #62
      Om ett djur far illa....

      tycker jag att man ska reagera. Sedan var man ska dra gränsen för djurplågeri eller "lite vanvård" är väl svårt.

      Lenis3 tycker jag kom med en jättebra idé om det är så att du känner att du inte vågar prata med grannarna om problemet. Ibland kan sådant vara känsligt ju.

      Ursprungligen postat av lenis3
      hej
      försök få tag på djurskyddet på kommunen, där kan man göra en anonym anmälan mot ägaren, och kommunen har skydlighet att följa upp varje anmälan.
      Att våga säga ifrån när något är fel behövs!
      Fram för mer civilkurage i samhället. Fy för fram för !
      som gillar fiskar !

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #63
        Ursprungligen postat av Hemma
        tycker jag att man ska reagera. Sedan var man ska dra gränsen för djurplågeri eller "lite vanvård" är väl svårt.

        Lenis3 tycker jag kom med en jättebra idé om det är så att du känner att du inte vågar prata med grannarna om problemet. Ibland kan sådant vara känsligt ju.



        Att våga säga ifrån när något är fel behövs!
        Fram för mer civilkurage i samhället. Fy för fram för !
        Håller fullständigt med dig och lenis3! Jag råkade i dispyt med en person i denna tråd (händer att jag gör det ibland), pga att jag tyckte att man absolut ska göra något i sådana här situationer. Jag är glad att Jenny agerade.
        Skönt med personer som oxå tycker att det finns alldeles för många med ögonbindlar på i detta samhälle!

        Undrar dock hur det gått nu?
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • Anneth
          • August 2006
          • 412

          #64
          Hejsan!!

          Vilket kanonjobb du gjorde med stackars Findus. Självklart ska man lägga sig i när man ser att djur far illa på ngt sätt.
          Jo jag tänkte det att eftersom att Findus är en perser så kan du ju kolla lite om han är registrerad i exempelvis Sverak eller IDP. Han kan ju ha en seriös uppfödare som inte vet att deras "kattunge" far illa på det där sättet.
          Jag har själv fött upp Norsk Skogkatter en tid & fick jag veta att ngn av mina "kattungar" for illa på ngt vis så skulle jag försöka att få köpa tillbaks katten, om inte det hjälper så kopplar man in veterinär & ev polis om det skulle behövas och gör en besiktning av katten för då har man bevis på att katten vanvårdas/misshandlas & man kan då ta tillbaks katten med polisens hjälp. Jag har i alla fall för mig att man kan göra på de sättet, jag har själv aldrig behövt ta tillbaks en katt pga vanvård, och det är några år sedan som jag har kattungar sist.

          Om inte annat så håller jag tummarna för att du får behålla katten eller att hans ägare skärper sig & tar hand om katten så som man ska.
          Om inte annat kan du tala om för dom att man enligt lag inte får utsätta sin katt eller hund för onödigt lidande vilket dom ju har gjort.

          Hälsningar Anneth
          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...