Varför morrar honkatten åt sin bror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Schwartzi
    • May 2005
    • 32

    Varför morrar honkatten åt sin bror?

    Jag har tre katter, en 7-årig hona och ett syskonpar som är 6 år. Alla är kastrerade sedan flera år.

    Sedan någon gång i våras har honkatten börjat morra och fräsa åt sin bror. Det kan vara tex när han sitter ute i hallen och hon kommer upp från källartrappan, eller om hon ligger och vilar i soffan och brorsan kommer närmare än en meter... Eller nu när det är varmt och jag har dörren öppen så morrar hon om de möts i dörren. Så fort hon får syn på honom morrar hon, han hinner inte ens försöka slå/riva/bita henne om han nu hade tänkt det...

    Senaste veckan har jag hört henne morra åtminstone en gång om dagen. Hankatten morrar inte tillbaka, antingen står han bara kvar och glor eller så går han därifrån. Den äldre katten är inte inblandad i dessa morrningar, möjligen någon enstaka gång. För det mesta är honkatterna bästisar och hjälper varandra med örontvätten... hankatten och den äldre honan är inte särskilt intresserade av varandra alls.

    Någon som har en idé om varför hon gör på det här sättet?

    I och för sig har han tidigare tryckt ner henne och bitit henne i nacken, men inte särskilt ofta... Skulle det kunna vara så att hon morrar i förebyggande syfte för att hon tror att han tänker bita henne? Eller kan det bero på något annat?

    Om det har någon betydelse så kan jag säga att vi bor i villa och har kattlucka i ytterdörren i källaren. Runt tomten har vi villaområde åt ena hållet och några kilometer skog åt andra hållet.
    // Maria
    Min zoon Hemsidan med bl.a. akvarium och katter
  • Dr.Stefan
    • February 2006
    • 35

    #2
    Detta händer här hemma också, men det är något mer oregelbundet. Våra katter är 6 år och vi har haft två kullar efter honkatten. Hankatten kastrerade vi tidigt (då det var dags...). Honkatten var väldigt blyg och nästan rädd för alla människor i början, även oss. Nu är dom oerhört tillgivna bägge två (hankatten har varit det från början). Honkattens morrande händer lite då och då, från matskålen till soffan via vägen däremellan. Men i vårt fall tolkar jag det nog mer som syskonkärlek, för det händer att dom såväl leker som tvättar varandra (eller också är det bara som den ena har fått något ätbart i pälsen). Jag tror inte det är något allvarligt, dom skadar knappast varandra. Se det som ett charmigt inslag i hemmiljön.

    Kommentar

    • Schwartzi
      • May 2005
      • 32

      #3
      Tack för svaret. Nej, de slåss ju inte så då är det väl ingen fara. I går såg jag faktiskt att de nosade på varandra också, så helt och hållet fiender är de väl inte heller...
      // Maria
      Min zoon Hemsidan med bl.a. akvarium och katter

      Kommentar

      • Emmelie
        • August 2006
        • 107

        #4
        Våran honkatt fräser åt sin förra unge(hane) från förra kullen eftersom hon nu fått en ny kull. De gör väl så för att markera att det inte är okej just för tillfället att komma i närheten. För ibland vill de vara med varandra, men ibland inte. De är väl precis som vi människor, ber inte ni er syster att gå ur rummet ibland för att inte bli störd och sen i nästa skede sitta i samma rum och prata. Ibland vill man ha sällskap och ibland inte

        Kommentar

        Arbetssätt...