Pris för vaccination och kastrering hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Pris för vaccination och kastrering hona?

    Vad brukar en vaccinationsspruta kosta ungefär? Katten jag köpt ska jag ta andra sprutan på själv så jag tänkte höra vad det ligger på ungefär?

    Men något jag undrar mest över är kastrering för en hona, vad det kostar?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Priset på vaccination varierar väldigt mycket men nånstans mellan 100-300 kr. Eeehm, på djursjukhuset här i Luleå har de iallafall paketpris på kastrering, vaccinering och id-märkning och då kostar det runt 900 kr för honkatt och 600för hankatt... fast jag gjorde ju det för typ två år sen så jag vet inte säkert.
    Jag kastrerade mina katter när de var könsmogna, vet inte hur länge du tänkt vänta, finns ju lite olika bud om det men uppfödaren kan säkert tipsa.
    Det är hursomhelst väldigt mycket billigare att kastrera katter jämfört med hundar eftersom det föds så många oönskade kattungar och det är lite av ett problem.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • TinaW
      • December 2005
      • 194

      #3
      Jag betalar 200/katt för den årliga vaccineringen (som kanske egentligen inte behöver göras varje år?!) När jag kastrerade mina fyra (för snart 3½ år sen) så kostade honorna 800/katt och hanen 600... om jag minns rätt!
      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
      Sov gott min Bina älskling
      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        336kr betalar jag härborta på blåstjärnan men dom är DYRA men ansåg det värt pengarna då dom ligger 15-20min gångväg bort.

        tänk på att kostnaden för en kastrering kan skena iväg, finns dom som råkat ut för komplikatoner och hamnat på en bra bit över 1000kr i slutändan.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Ursprungligen postat av TinaW
          Jag betalar 200/katt för den årliga vaccineringen (som kanske egentligen inte behöver göras varje år?!)
          Varje år för kattsnuva, vartannat för kattpest.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            När vi kastrerade vår honkatt för ca 10 år sedan kostade det 1200 kr. Man kan säkert få det billigare på kliniker eller vet. stationer men eftersom det är ett större ingrepp så ville vi gärna att det skulle göras på djursjukhus.
            Se också till att den blir kastrerad d.v.s. att allt tas bort, klipper de bara äggledarna så gal katten ändå
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av solbacka
              Se också till att den blir kastrerad d.v.s. att allt tas bort, klipper de bara äggledarna så gal katten ändå
              rätt meningslöst att bara göra det egentligen.
              ändrar ju inte det faktum att katten kan få problme med livmodern till exempel senare i livet.

              och klipps bara äggledarna är det en sterilisering det är frågan om.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                urs vad dyrt... hoppas de inte kostar multum idag! lät äckligt med ingreppet =( stackars misse.... men de blir ett senare problem! men kan vara bra o vara förberedd. men kan de finnas chans till att man inte får problem med sin katt? att den kan gå okastrerad hela livet?

                ska boka tid på fredag för andra sprutan. får väl fråga då vad dom tar. men kan inte vara mer än några hundra iaf...
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  de finns katter som går hela livet okastrerade utan problem men de finns flera fördelar.

                  honor slutar löpa, hannar blir mindre benägna att skvätta inne.
                  sen finns ju dom medicinska fördelarna med att honor inte får problem med livmodern om den är borttagen.
                  hanar blir dock något lättare överviktiga.

                  sen ska man också tänka på att p-piller är i längden inget bra alternativ samt att det inte är ett fullgott skydd.
                  modern till min katta gick på p-piller till exempel och blev ändå gravid.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #10
                    det med problem med livmodern beror på P-piller har jag hört, om man går och ger dom det hela tiden. Annars om man låter dom bara gå okastrerade så ska det inte ge några problem.. och det ska inte göra något heller att dom aldrig får någon kull. De var just bara de där med P-pillren.

                    Men får hoppas min katt inte blir en jobbig katt =) för jag slipper helt o kastrera!
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av trollet85
                      det med problem med livmodern beror på P-piller har jag hört, om man går och ger dom det hela tiden. Annars om man låter dom bara gå okastrerade så ska det inte ge några problem..
                      är inte vad jag hört.
                      vad jag hört så spelar p-pillren i sej ingen roll men en katt som får p-piller går generellt sett längre tid innan kastrering vilket ökar problemen,.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • TinaW
                        • December 2005
                        • 194

                        #12
                        Om du tänker ha en okastrerad honkatt ute så räkna med en massa kattungar... säkert minst två kullar om året. Jag kan aldrig tänka mig att katten mår bra av det... och hon mår ännu sämre om man hela tiden "plockar" bort ungarna!
                        Får man fråga varför du skaffade katt om du inte är beredd på att betala... trodde du att "en bra katt reder sig själv"??
                        Jag skulle även vilja rekommendera dig att försäkra din katt... kostar mellan 20-40 kr i månaden. Kan vara väl värt pengarna om du tänker låta henne vara en okastrerad utekatt!!!
                        Senast redigerad av TinaW; 28 June 2006, 22:26.
                        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                        Sov gott min Bina älskling
                        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av TinaW
                          kostar mellan 20-40 kr i månaden.
                          2x295kr kostar den ja har tatt på min katta och då täcker den inte bara vård utan även rehabilitering och mediciner, är den dyraste försäkring ja kunde ta men då slipper man problemet att katten måste avlivas i brist av pengar.
                          kostar ju typ 500kr bara å gå in hos veterinären och säga hej.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Inka
                            • July 2005
                            • 1233

                            #14
                            Ursprungligen postat av TinaW
                            Om du tänker ha en okastrerad honkatt ute så räkna med en massa kattungar... säkert minst två kullar om året. Jag kan aldrig tänka mig att katten mår bra av det... och hon mår ännu sämre om man hela tiden "plockar" bort ungarna!
                            Får man fråga varför du skaffade katt om du inte är beredd på att betala... trodde du att "en bra katt reder sig själv"??
                            Jag skulle även vilja rekommendera dig att försäkra din katt... kostar mellan 20-40 kr i månaden. Kan vara väl värt pengarna om du tänker låta henne vara en okastrerad utekatt!!!
                            Som jag förstått de så blir det en innekatt? Jag tror inte att damen här skaffar sig en blåblodig perser och bemödar sig att vaccinera och sånt bara för att låta henne gå ute och få ungar hela tiden.

                            Angående P-piller så rekommenderas det väl endast till katthonor kortare perioder om de av någon anledning inte ska ha ungar just då men ändå kommer att vara i närheten av hankatter. Sen att veterinärer skriver ut P-piller till höger och vänster utan att fråga och att många använder det istället för kastrering är en helt annan sak. P-piller är inte bra att använda i längden eftersom det trots allt ändrar hormonmängden osv i kroppen och det gäller både för människor och djur...
                            Naturligt är det inte iallafall.
                            Däremot inte sagt att problem med livmodern nödvändigtvis beror på p-piller. De kan uppstå ändå och det är INTE roligt med livmoderinflammation. Höll själv på att förlora min hund i det för tre år sen. Kan snabbt bli väldigt akut också. Faktiskt en av de sjukdomar jag fruktar mest, särskilt nu när jag varit med om det. Jag tycker att man ska kastrera honkatter som inte ska ha ungar. Det är förhållandevis billigt att kastrera katter men det kan bli rysligt dyrt med en livmoderinflammation om katten blir väldigt dålig av det. På min hund gick det runt sjutusen, varav jag i slutänden betalade typ tretusen själv eftersom försäkringen inte täckte tiden hon var tvungen att stanna på djursjukhuset ("hotellvistelse" haha) och att det delvis var på jourtid. Plus självrisken och allt sånt... Jag tycker att en tusenlapp för en kastrering är värt det. Definitivt. Det kan vara en besparing snarare än en utgift.
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                            www.kvitter.n.nu

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #15
                              jepp innekatt är vad jag ska ha så kattungar lär jag inte få problem med.

                              sen så får man väl tycka att vaccination, kastrering, diverse tillbehör är dyrt? varför jag skaffar katt utan att vara beredd o betala var väl lite hårt påstående. jag får väl betala o göra de som skas om de är de bästa. men jag tycker fortfarande att kastrering av en hona är hutlöst och slipper helst det.
                              jag är en vanlig människa med halvtaskig ekonomi som de flesta och tror ingen skaffar en katt och tänker "jo men kosta vad det kosta vill". sen så tror jag givetvis inte alls att "en bra katt reder sig själv". de var ju som ännu ett dåligt påstående taget från luften. de handlade ju trots allt om kastrering och det är ju ingen sjukdom.

                              detta med livmodersproblemen verkar variera mycket från person till person. hade som sagt hört de kunde uppstå pga längre tids användande av p-piller. och före det så hade jag fått höra att om man aldrig tog kull på en hona så kunde hon få livmodersproblem utav det. men ingenting verkar stämma riktigt ^^
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...