Kattunge + 5årig katt= Problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Kattunge + 5årig katt= Problem?

    Vi har en Fin katt som fyllde 5 år i går. Han är snäll mot alla. Vi är lite sugna på att skaffa en kattunge. Hur kommer våran Kastrerade han katt reagera på det?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Min erfarenhet är att det brukar resultera i ett par dagars väsande och morrande, sen accepterar de varandra. Låt dem inte vara ensamma ihop första dagarna bara.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #3
      jag har en 14 årig och skaffade en 11 veckors för en vecka sen den stora är rädd för den lilla. lite fräs och bråk men dom börjar komma överens nu

      MVH
      Mange

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        i värsta fall går dom aldrig bra ihop, i bästa fall blir dom vännr direkt typ.
        men oftast blir det som skrivet ovanför men går att fuska.

        om du häller torrjäst(ja torrjäst) på kattungen så luktar den gott och blir då lättare accepterad.

        tänk också på att vissa katter accepterar inte att gå på samma låda som andra katter utan kräver egen.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • bobbyfuller
          • October 2005
          • 538

          #5
          tack

          Ursprungligen postat av Raven
          i värsta fall går dom aldrig bra ihop, i bästa fall blir dom vännr direkt typ.
          men oftast blir det som skrivet ovanför men går att fuska.

          om du häller torrjäst(ja torrjäst) på kattungen så luktar den gott och blir då lättare accepterad.

          tänk också på att vissa katter accepterar inte att gå på samma låda som andra katter utan kräver egen.
          för Positiva svar den stora är ute katt då vi bor i villa i ett skogsområde i en midre stad
          /bobbyfuller
          **Juwel Trigon 190L**
          If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
          If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

          Kommentar

          • Isuxs
            • December 2005
            • 796

            #6
            Funkade bra för mig iaf tog cirka en vecka sen kom dom överens.. Går på samma låda och sover i samma "bur".. Den lilla kan öven ibland ligga och sutta på den andres "patte"... Båda två är hanar så man börjar bli lite fundersam =)
            Men det släpper nog sen när han är äldre.. Förhoppningsvis..
            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
            180L Ghost / Black skalar
            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Oftast går det nog bra men kan ta lite tid. I början kan du ge kattungen ett "eget" rum där den får vara ifred och även har en egen låda att gå på. Se till att båda katterna har fått klorna klippta när du tar hem kattungen så att det inte händer något om den äldre katten blir lite småförbannad... (vilket jag inte tror ändå)
              Alla jag vet som tagit en till katt har det gått bra för, utom i ett fall men då handlade det om två vuxna katthonor som skulle flytta ihop, varav den ena var okastrerad och väldigt framåt medan den andra var kastrerad och oerhört osäker. Efter snart ett år är den rädda katten fortfarande rädd och kissar ner sig om de råkar på varandra, dvs om någon av dem, av någon anledning, slinker genom avspärrningarna i lägenheten. Men det är ju ett extremfall och det känns inte logiskt att en vuxen katt skulle ge sig på en liten unge. Den är ju inte direkt ett hot.
              Lycka till!
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • bobbyfuller
                • October 2005
                • 538

                #8
                Går det åt rätt håll?

                Hej på er!
                Har haft kattenungen nu i 3 dagar den stora katten har kommit in för att äta
                sen har den fräst åt den lilla och nästan varit rädd och sprungit direkt till dörren och vill ut igen. detta har pågått tills i dag. Nu har även den stora slått med tassen mot den lilla som genast lägger sig ner i en "jag ger mig" gest. Är detta ett tecken om att det går åt rätt håll?
                /bobbyfuller
                **Juwel Trigon 190L**
                If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  De håller på så där ett tag, det är normalt med lite fräsande, morrande, och luftslag innan de blir polare.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #10
                    Pröva Feliway!
                    Det hjälpte när Kompis "flyttade" in och katterna inte riktigt "godkände" det...

                    Läs mer här:http://www.feliway.se
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    • Schwartzi
                      • May 2005
                      • 32

                      #11
                      Det är inte alltid det funkar. Vi försökte för några år sedan, då hade vi två 3-åriga och en 4-årig katt (alla kastrerade). Efter 1,5 vecka gav vi upp och lämnade tillbaka den lilla ungen där hon kom ifrån, för vi såg inte röken av våra gamla katter. De höll sig undan, kom in när de var hungriga och stack sedan ut igen. Kom de någon gång i närheten av den lilla blänge de lite på henne och sprang sedan därifrån.
                      Men det kanske var lika bra det, 4 katter är lite mycket även om man närapå bor på landet...
                      Det där med en vecka kanske funkar om man har innekatter, men om de äldre flyr ut ur huset så lär de ju inte känna varandra.
                      // Maria
                      Min zoon Hemsidan med bl.a. akvarium och katter

                      Kommentar

                      • bobbyfuller
                        • October 2005
                        • 538

                        #12
                        Är det så illa?

                        Ursprungligen postat av Schwartzi
                        Det är inte alltid det funkar. Vi försökte för några år sedan, då hade vi två 3-åriga och en 4-årig katt (alla kastrerade). Efter 1,5 vecka gav vi upp och lämnade tillbaka den lilla ungen där hon kom ifrån, för vi såg inte röken av våra gamla katter. De höll sig undan, kom in när de var hungriga och stack sedan ut igen. Kom de någon gång i närheten av den lilla blänge de lite på henne och sprang sedan därifrån.
                        Men det kanske var lika bra det, 4 katter är lite mycket även om man närapå bor på landet...
                        Det där med en vecka kanske funkar om man har innekatter, men om de äldre flyr ut ur huset så lär de ju inte känna varandra.
                        Har haft kattungen en månad nu.
                        När den stora och lilla katten möts kelar de lite med huvudet mot varann sen är den lilla genast i gång och vill brottas, Det brottas lite med varanndra den stora vinner varje gång men den lilla ger aldrig upp. I bland går det bra för den stora att äta i fred i bland får vi hålla den lilla medans den stora äter.
                        I bland kan båda vara inne o ligga och sova. Den ärsvårt beslut för ska man ge bort den lille så ska man göra det medans den är liten. Sen är det sommar den stora brukar bara äta sen går den ut man ser inte mycket av den på sommaren medans på vintern ligger den och sover inomhus hela dagarna.
                        Ska jag vänta och se den lilla kanske blir lungnare med tiden hur ska jag göra? /BOBBYFULLER
                        **Juwel Trigon 190L**
                        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                        Kommentar

                        • TinaW
                          • December 2005
                          • 194

                          #13
                          Det är klart att den lilla lugnar sig... men det kan ju ta tid! Jag tycker att det verkar som dom kommer bra överens.
                          Kan du inte ha den storas matskålar på ett ställe där den lilla inte kommer åt? ex. på en hög byrå eller på köksvasken (om dom får vara där!)? Kanske ha deras matskålar i olika rum med en enkel nätdörr imellan.
                          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                          Sov gott min Bina älskling
                          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...