lite frågor gällande ett perserköp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #46
    kryddan, jo livförsäkring har jag. det var där man skulle klicka i typ hur mkt man köpte djuret för? gjorde iaf det, klickade i alltså beloppet jag köpte henne för och det är under livförsäkring.

    jo jag kikade på den sidan med, men jag fattar inget. kan inte riktigt få fram vad för regler som gäller. mailade och frågade men då får jag tillbaka mailet, gick ej maila dom...
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • Kryddan03
      • December 2003
      • 45

      #47
      Om du går in på Downloads så hittar du deras grundläggande stambokföringsregler som PDF-fil. Där borde du hitta info om avelsförbud.

      Återkommer om jag får lite mer kött på benen från det andra forumet.

      Kommentar

      • Kryddan03
        • December 2003
        • 45

        #48
        De här svaren fick jag:
        • Inom IDP så krävs att man som uppfödare ingående levererar en skriflig motivation om varför man vill ha avelsförbud. Efter det så finns inga enhetliga regler mellan de olika klubbarna (detta är IDP) om vad som gäller.
        • Regler för avelsförbud existerar inte inom IDP. I de gemensamma stambokföringsregelerna(som är minimum inom idp) sägs: §3:1 Avelsförbud får utfärdas av klubbstvrelse/stambokförare samt uppfödare. Avelsförbud kan endast hävas av utfärdaren. Orsak till avelsförbud skall klart framgå i stamtavlan. Men till syvende och sist har varje klubb/uppfödare rätt att ange regler som är starkare.
        Jag tycker själv att det är ganska skönt när det finns ett klart regelverk att följa som SVERAK har. Ibland kan man ju i och för sig bli tokig på det också.

        Sedan tycker jag att det som är mest tråkigt är den attityd du mött från uppfödaren i det här fallet. Att sätta olika priser på en och samma katt. Antingen skall katten beläggas med avelsförbud oavsett vad köparen är villig att betala eller också inte alls. Om reglerna nu tillåter det och hon/han anser sig kunna se att katten inte håller till avel skall man väl inte hålla på att dividera. Och att hota med att du mer eller mindre skulle bli svartlistad om du ändå tar en kull efter henne. Det tycker jag är fult.

        Sedan kanske din kisse inte tillför något till perseraveln i alla fall. De har ju en ganska stor avelsbas och just din kisse kanske inte bör ha kattungar i det avseendet. Vi uppfödare är ju lite konstiga på det sättet att vi inte låter våra katter få ungar (enbart) för att de är söta och det är jätteroligt med smått i hemmet. Utan vi bör göra det för att försöka föra rasen framåt såväl sundhetsmässigt (d v s utesluta katter som kan föra genetiska sjukdomar vidare) som rasstandardmässigt (d v s att utesluta katter som inte följer rasstandarden utseendemässigt). Om man är intresserad av avel och utställning så söker man med ljus och lykta efter en katt som uppfyller de kraven. Och är oftast villig att betala för det också t ex genom att göra en import från ett annat land. Det stora flertalet kattungar som föds blir just väldigt trevliga sällskapskatter. Vilket definitivt inte är fy skam! Men, vad jag tycker är att det tar man när katten blivit lite större och man kan se vartåt det barkar hän och hur katten utvecklas. Om man har en god kontakt med sina kattungeköpare bör det inte innebära några problem.

        Vad gäller konsumentköplagen så kan uppfödaren aldrig hindra dig från att ta en kull kattungar efter henne. Men i och med att IDP har så lösa regler kring det så kommer du ju inte kunna registrera kattungarn och då har du inte heller tillfört aveln något för framtida generationer.

        Så, det enklaste kanske är att njuta av din kisse som kastrerad sällskapskatt. Ställ ut henne ett par gånger som kastrat. Och om du då känner att det här var ju jättekul så letar du upp en kisse som du även kan ta kattungar efter. Lillmissen skall väl ändå få en kompis så småningom?

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #49
          det är ju typ inte förren man väl har katten och lite papper på saker och ting som man får bättre förståelse. men om än jag vetat detta om diffusa IDPs regler så hade ju inte jag tyckt om kissen mindre för det. jag fastnade verkligen för henne. men jag kan endå inte komma ifrån att jag känner mig lurad.. som att jag fick ett straff för att jag inte betalade 2000kr mer. jag har inte tankar på att avla på henne. men det är skam! att inte göra det just för att hon är så otroligt vacker och fin. jag fick ju tydligen avla på henne, men då skulle jag betala mer. för jag sa jag skulle ha till sällskap och då skulle det bli avelsförbud med det pris jag skulle betala. men jag ifrågasatte lite om avelsförbudet och frågade vad det innebar och vad som hände om jag endå skulle avla. då blev uppfödaren inte glad och förbjöd mig till att köpa. men det där redde ut sig tillslut iaf.. vet ingeting om vad raskatten innebär mer än att det just är en katt... alla dessa regler! det enda var ju att hon saknade något litet för utställning, men hon har fortfarande väldigt bra amitioner. ingen "ful" katt som förstör aveln om man säger så =\

          Men jag tycker inte om begränsningar och just att det är avelsförbud på kissen känns ju inte alls roligt. om än man ej tänkt avla.... men tänk om man om några år får nys på en jättefin hane, skulle bli perfekta ungar! det är de som är så trist... mina val här i livet gällande henne sattes de bara stopp för. jag kan ju somsagt inte veta idag hur de kommer vara när hon är vuxen. grejen är också att hon faktiskt är en sån där bra katt för avel. hon är DNA testad och ska inte ha några större fel eller problem. men även om jag inte kan registrera kattungarna så tillför dom ju något..jag menar då såhär: men klart dom har ju ingen stamtavla o så (och det är väl bara den som räknas). men man lär ju knappast para dom med någon skabbig bondkatt. de är ju om man får tag på en fin perserhane. men det krävs kanske papper på båda "föräldrarna" osv.. de är väl en procedur med själva parningen också. och eftersom de är avelsförbud på min så krockar det?

          från det ena till det andra, var o köpa kattschampo idag... djuraffären rekomenerade ett som kostade 155kr! och balsam var typ ett måste och även det kost<ade 155kr!! jag frågade om billigare alternativ, och då visade dom bara provflaskorna av medlet som dom kostade 29kr styck.. jaja låt gå tänkte jag.. dom räcker ju bara några gånger. måste man verkligen ha så dyrt schampoo och dessutom balsam?? kan ni kanske rekomendera något istället...
          detta schampoo o balsam jag köpte var något med bananlukt? ni kanske vet vad de är jag menar.. .de fungerade till både katt och hund tydligen.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          Arbetssätt...