lite frågor gällande ett perserköp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    lite frågor gällande ett perserköp

    Ja nu kanske det blir av att köpa perser för mig! Det är en hona, hade helst velat ha hane, men de kanske inte är något speciellt med att ha hona?

    Sen undrar jag varför katten blir dyrare om man tänkt ha kull på den? Det kanske inte jag kan veta nu? Och vad spelar de för roll om säljaren ska veta det nu? Och om jag säger nej till att göra en kull med katten sen, får jag inte göra det om jag vill då om något år?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Om du köpt katten är det helt upp till dig vad du vill och inte vill göra med den.
    Jag tror inte att det är så mycket med att den är dyrare om man ska avla på den. Snarare är det så att katter prissätts efter vilken avels/ utställningskvalitet de har. Så köper du en kattunge som förväntas bli riktigt vacker eller nedärva goda egenskaper så är den dyrare än en katt som t ex har "fel" färg eller något annat liknande. Oavsett om du ska avla på den eller inte.
    Könet på katten är inte det viktigaste. Du ska tycka om katten, DET är viktigt. Tänk däremot efter om du ska ha katten okastrerad för i längden är p-piller inte bra för katten. Katthonor kan vara rätt högljudda när de löper (även om nu persern kanske är lite mindre än somliga andra) och både honor och hanar kan markera rätt duktigt inomhus. Om du inte har intresse av att avla på katten så rekommenderar jag kastrering. Vill du ställa ut så går det bra att ställa kastrater också.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      säljaren sa till mig att om jag köper katten som sällskap kommer då dom skriva på ett avelsförbud vilket innebär att de som köper katt av mig sen kommer inte få stamtavla... men spelar de någon roll? om de som köper av mig bara vill ha till sällskap.. för jag har hört de kan vara bra o få en kull med sin hona så den inte blir sjuk. typ livmodersproblem? minns inte vad det var exakt.

      hon var väldigt fin denna katten, men dom tyckte hon saknade det lilla extra för att vara utställningskatt. därför de sänkte priset.

      sen detta med försäkringar.. jag tänkte man borde väl teckna den försäkringen som täcker allt. men ska man ha livförsäkring o divrese tillägg... fattar inget utav dom =) vad har ni för försäkring, med självrisk osv... ska man välja 1000kr eller 3000kr?

      och om jag vill föda upp någon kull kattungar med denna, måste jag teckna en försäkring för att man ska föda någon kull då? även om jag bara vill ha den som sällskap?
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Inka
        Katthonor kan vara rätt högljudda när de löper (även om nu persern kanske är lite mindre än somliga andra) och både honor och hanar kan markera rätt duktigt inomhus.
        har huskatt och hon är inte direkt högljudd när hon löper och har sen jag fick henne i höstas aldrig gått utanför lådan.

        Ursprungligen postat av trollet85
        för jag har hört de kan vara bra o få en kull med sin hona så den inte blir sjuk. typ livmodersproblem? minns inte vad det var exakt.
        myt, en hona behöver inte klämma fram en kul för att må bra.
        livmodersproblem får man om katten går okastrerad länge och speciellt om katten för p-piller.
        sen ska man öven va medveten om att p-piller ger långtifrån fullgott skydd.

        sen detta med försäkringar.. jag tänkte man borde väl teckna den försäkringen som täcker allt. men ska man ha livförsäkring o divrese tillägg... fattar inget utav dom =) vad har ni för försäkring, med självrisk osv... ska man välja 1000kr eller 3000kr?
        livförsäkring är väl inte nödvändigt för sällskapskatt egentligen men däremot sjuk/olycksfallförsäkring är bra att ha.
        jag har if's dyraste, täcker även rehabilitering och mediciner.
        kallas veterinärsxtra och den ligger på 2x296kr per år och det är inga pengar för den dan katten behöver veterinärvård så kostar det dej 500kr bara att komma in till veterinären och säga hej.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Vad kul att du skaffar perser. Själv har jag vårdnaden om Selma sedan 16 år tillbaka, en underbar svart liten perserhona. Jag har aldrig ångrat att jag skaffade henne, personligare katt har jag aldrig haft och jag har haft mååånga katter... Nu vet jag inte om du har erfarenhet av perserkatter sedan innan. Har du det? Annars har jag lite tips och råd....
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            Raven, jo men det med livmodersproblemen är ju på ett vis sant då, ifall man inte kastrerar. för det hade jag inte tänkt göra eftersom de inte spelar sån stor roll om den bara är inomhus. så då lär den få problem? för de är väl isåfall så att om man inte kastrerar så är det bra att man får en kull för o minska riskerna för sjukdom.. kostar det 500kr att gå till veterinär även om man har försäkringen?

            Lenmar, kul att höra du inte ångrat ditt köp =) du får gärna komma med tips och råd för jag har inte efarenhet av perser. men har haft katt hela mitt liv annars. förresten, gillar perser att klänga o klättra? för tänkte ifall man köper ett klösträd, är dom upp i det o leker? och om man köper en sådan där leksak som man hänger på dörren och det är en leksak som hänger i ett långt snöre i den, är dom intresserade av sådant?
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              har huskatt och hon är inte direkt högljudd när hon löper och har sen jag fick henne i höstas aldrig gått utanför lådan.
              Nå nää, det var därför jag skrev att de kan vara det. Min bror och hans flickvän har dock en kisse som aldrig gått utanför lådan tidigare och som gått på p-piller tillfälligt för att de ska ta en kull på henne. Därför kom jag att tänka på det... de har nu slutat med p-pillren och hon började löpa, sprayade urin överallt och har inte lagt av efter löpet. Dessutom skriker hon som sjutton. De fick inte sova på många nätter. En av ungarna mina katter hade började också kissa överallt efter att hon blev könsmogen. Men det är väldigt individuellt. Personligen kastrerar jag gärna katterna, särskilt när jag nu har huskatter som jag inte ska ha ungar på. Särskilt som kastrering inte alltid hjälper när det gäller en katt som redan börjat markera inne.

              Tycker att det låter lite konstigt att den som säljer katten ska skriva ett avelsförbud om du köper den som sällskap... jag menar... så om du säger att du KANSKE eventuellt vill ta en kull nångång så måste du betala mer? Jag tycker att det låter rätt sjukt... fast kanske fungerar det så i kattvärlden???

              Raven, jo men det med livmodersproblemen är ju på ett vis sant då, ifall man inte kastrerar. för det hade jag inte tänkt göra eftersom de inte spelar sån stor roll om den bara är inomhus. så då lär den få problem? för de är väl isåfall så att om man inte kastrerar så är det bra att man får en kull för o minska riskerna för sjukdom.. kostar det 500kr att gå till veterinär även om man har försäkringen?
              Om din katt får problem med livmodern för att den går okastrerad så får den förmodligen det oavsett om den haft en kull eller inte. Katthonor kan bli rejält stressade av att gå okastrerade och en del utvecklar en konstant löpning som de inte mår bra av.
              Själv fick jag skäll av en något hysterisk dam som ansåg att jag orsakat min hunds livmoderinflammation genom att inte ta valpar på henne (varför jag skulle ta en kull på en omeriterad hund som jag rent avelsmässigt inte tycker passar mentalt att avla på är en gåta för mig). Grejen är den att hennes syster fick en kull valpar men denna hund fick livmoderinflammation när hon var yngre än min hund... bara som exempel...
              En katthona kan dö av komplikationer under dräktighet och förlossning, likaväl som den kan få problem med livmodern annars.

              Jag hoppas att det går jättebra med kissen om den nu flyttar till dig. Katter är verkligen underbara djur! Lite nyfiken här: Vad är den för färg?
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Skaffar man en perser så får man en katt som leker hela livet, som aldrig slutar vara kattunge, jo kanske något. Några saker man bör tänka över är
                • Pälsvård, Man bör vänja katten vid tidig ålder att badas och fönas. Att bada katten tidigt innebär att de lär sig att stå ut med detta. För det måste de. De har tjock, mjuk päls som gärna tovar sig och som är väldigt tät. Det kan lätt bildas mjällaktiga flagor vid huden om man inte sköter om den. Föna katten? Ja för annars blir det lätt tovor när pälsen torkar. Man bör också tänka på att den behöver minst en timme eller två timmar borstning/kardning/kammning om dagen. Tovorna som blir på en perser blir till riktiga knutor i huden som kommer göra ont när man tar i den. Man vill ju inte ha en katt som inte vill bli buren och klappad? Kattens korta näsa gör att den har svårt att reda ut tovorna själv. All denna vården gör att man får en riktig liten bebis att ta hand om och kanske en bidragande orsak till att de blir så tillgivna?
                • Ögonen måste torkas minst en gång om dagen. De har så trånga tårkanaler så det bildas lätt ögonmojs i ögonvrårna som kan skada hornhinnan om det inte tas bort.
                • Man får tänka på vad man ger dem för mat. Fel mat kan ge diarrer som lätt orsakar bromsspår på mattor, golv och dylikt. Pälsen är så lång så det kan bli lite jobbigt för dem om de är lösa i magen även för matte och husse blir det lite "otrevligt". Bara man är vaken på hur de reagerar på olika sorters mat så är detta inget problem. Det finns bra torrfoder som fixar hårbollar och som håller magen i trim. Det kostar lite mer men det är det värt. Själv köper jag Royal Kanin till min pluttis.
                • De kräks ganska ofta på grund av hårbollarna som de tuggar i sig. Eller rättare sagt, sköter man bara om pälsen en gång om dagen så undviker man spybollarna med.
                Det var väl de tips jag hade. Kanske lite avskräckande men inte så besvärliga att hålla sig till. Det finns säkert fler perserkattsägare som inte håller med mig men dessa är mina erfarenheter ihop med Selma och jag önskar att jag vetat lite bättre innan. Inte för att det hade avskräckt mig men då hade jag varit mer förberedd.

                Min lilla Selma låter aldrig när hon löper, hon knorrar bara lite. Likaså så kan hon inte jama som andra katter heller, hon knorrar. Lite sött faktiskt. Aldrig har hon fräst eller klöst heller, bara mo tandra katter hon inte tycker om. Sedan skall hon sova ihopkrupen som en bolll vid magen varje natt och lyfter man inte på täcket jamar hon rätt i örat tills hon får som hon vill. Finns massa kul saker jag skulle kunna skriva mer men detta får bli ett snabbt svar eftersom jag är lite stressad och skall iväg.
                Senast redigerad av Lenmar; 30 May 2006, 16:03.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av trollet85
                  kostar det 500kr att gå till veterinär även om man har försäkringen?
                  allt upp till 1500 får jag betala själv, allt över 1500 täcker försäkringen.
                  men med tanke på vad det kostar vid problem så är det en spottstyver.
                  sen täcker ju försäkringen även urinsten som inte är sådär jätteovanligt.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #10
                    Antar att jag inte behöver tänka så mkt på att måsta få kull på denna missen då eftersom ingen egentligen hört talas om att just det skulle orsaka något.
                    Att den kan få problem iallafall. Kan ju hoppas att min eventuella kisse inte blir ett problem under löpningen så jag slipper dom problemen!

                    Sen jag var liten så har vi i mitt hem haft en långhårig katt. Vi skötte/sköter inte den pälsen så bra, men klipper ibland tovor av den så jag har erfarenheterna av lång päls inte roligt må jag säga. Men man kanske blir extra noga nu istället.

                    Vad gör den där kattmaten mot hårbollar egentligen? Vad är det den gör med pälsen? Men i början ska man ha torrfoder som är speciellt för kattungar väl? När ska man börja med det andra torrfodret för långhåriga katter? Finns det inget speciellt foder för perser också? tyck jag har sett det.

                    Ja jag tycker också det lät sjukt att sätta avelsförbud. Aldrig hört om det förr. Och jag tycker ju att dom har väl ingenting med det att göra ifall jag ska ha kull på henne eller ej? Dom har ju endå bedömt henne som ej godkänd för utställning. =( Är det många som bryr sig om att få stamtavla? för annars kan man ju endå para med en annan perser och endå få fina ungar =)

                    Men ska man teckna försäkring för sånt då också? Jag ska ju ha henne som sällskap, kanske avla en gång eller två. Så jag kan ju inte registrera henne som avel? Men om hon föder o får problem så måste ju in försäkring täcka det?
                    Senast redigerad av trollet85; 02 June 2006, 23:13.
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      förresten, gillar dom klätterträd? sådana lite större ställningar? =) är dom och klättrar upp i sådana eller är dom mer markvarelser?
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ibland sätter man avelsförbud på raskatter där det finns någon "defekt", dvs näsan kan va för lång (som på min Selma), näsan kan va sne, nåt kan va fel i proportionerna på katten. Har du frågat säljaren om detta specifikt? Gör det! Lilla missen såg ju helt underbart söt ut!!! Inte utan att jag blir sugen på en liten krabat till!!!

                        Visst finns det specialfoder för perserkatter. Det köper jag själv. Det sägs att det skall stimulera pälsen att bli vacker och att det skall innehålla kostfibrer som håller bollarna i schack. Sant eller inte, vad vet jag. Jag håller mig till det fodret som Selma inte blir kass i kistan av för hon har haft lite ömtålig mage. När hon var kattunge höll mamman på att bita ihjäl henne så hon var alldeles sårig på bakdelen. Då var det extra noga att hon bajsade "bra".

                        Jag har haft en klöspinne till Selma som jag gjorde själv av en kraftig träregel och ett kraftigt rep. Den uppskattades varmt. På toppen hade jag gjort en liggbräda med heltäckningsmatta där hon kunde ligga och kolla världen.
                        Senast redigerad av Lenmar; 31 May 2006, 06:19.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Ibland sätter man avelsförbud på raskatter där det finns någon "defekt", dvs näsan kan va för lång (som på min Selma), näsan kan va sne, nåt kan va fel i proportionerna på katten. Har du frågat säljaren om detta specifikt? Gör det! Lilla missen såg ju helt underbart söt ut!!! Inte utan att jag blir sugen på en liten krabat till!!!

                          Visst finns det specialfoder för perserkatter. Det köper jag själv. Det sägs att det skall stimulera pälsen att bli vacker och att det skall innehålla kostfibrer som håller bollarna i schack. Sant eller inte, vad vet jag. Jag håller mig till det fodret som Selma inte blir kass i kistan av för hon har haft lite ömtålig mage. När hon var kattunge höll mamman på att bita ihjäl henne så hon var alldeles sårig på bakdelen. Då var det extra noga att hon bajsade "bra".

                          Jag har haft en klöspinne till Selma som jag gjorde själv av en kraftig träregel och ett kraftigt rep. Den uppskattades varmt. På toppen hade jag gjort en liggbräda med heltäckningsmatta där hon kunde ligga och kolla världen.
                          Säljaren sa att denna kissen saknade det lilla extra för att vara uställningskatt, men jag fick endå erbjudande om att köpa henne att ha till avel. Då skulle hon bli 2000kr dyrare. Men jag är ju bara intresserad av sällskap och då sa hon att hon skulle sätta avelsförbud... Sen nämnde jag gällande detta med att det kanske var någon hälsofara att inte ta kull på katten och frågade om man bröt mot någon regel ifall man tog kull på henne endå pga hälsoskälen. Då blev hon typ småputt och sa att hon funderar på att kanske inte sälja till mig... vad är det egentligen med uppfödare och deras raskatter?? tycker många är riktigt fåniga. Jag sa inte ens att jag skulle ta en kull. Det var bara en enkel fråga. Hade de vart de bästa för katten så hade man väl övervägt o ta en kull på henne sedan. Men man vill ju inte köpa katten för avel bara för det.... mamma funderade på en raskatt för något år sedan. Hon råkade säga att hon skulle låna pengar för o köpa den och då fick hon ett tyken fråga "men hur ska du ha råd med kattmat då". Sen när mamma hade pratat med henne i telefon efter det så ville hon inte sälja katt till mamma.... jag blir så irriterad! Hur man kan bete sig på det viset.. Klart man tar hand om sin katt, dessutom när man köper den för 5000kr. Sen märks de väl på personen om den är seriös eller ej.

                          Okej, menja man lär väl märka när dagen kommer vilket foder man tar =) jag får läsa lite på förpackningarna och se vilken som är bäst. Gällande blötmat, det går bra o köpa det som finns i affären? om dom själv gillar maten som du nämnde tidigare så borde de ju vara ok.

                          Jag tycker dom där stora klätterställningarna ser så roliga ut =) hade vart skoj om dom var o klättrade i sådana. Men somsagt, vet ej om persers är så graciösa =D
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #14
                            återigen gällande försäkringar.. ska man eller borde man teckna livförsäkring?
                            Ska man ha 1000, 2000 eller 3000kr på grundsjälvrisk? hade tänkt ta 1000kr där... vad exakt täcker det? mediciner om katten blir sjuk? men de kanske inte ens går över 1000kr gränsen? Ersättningsbeloppet, ska man ta 30 000kr eller 60 000kr där? Hur dyrt kan det egentligen bli att t,ex operera en katt? ska man ta 60 000 för säkerhetsskull? och självriskprocenten, ska man ta 10% eller 20%? Kanske kan ta 20% då det inte är så stor risk att kostanderna kommer över 60 000kr? för dom 20% i "självriskprocent" är ju för kostnader som kommer över ersättningsbeloppet väl?

                            Jag är och kikar på Agria och det lär väl bli dom jag försäkrar hos, är dom bäst/billigast? Jag har resterande försäkringar hos länsförsäkringar och dom länkade til Agria så de kanske är bra o ha allt inom samma bolag? Fast vet endå inte om Agria är länsförsäkringar...
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Det där med avelsförbud, det låter mest som att hon bara bryr sig om utséende, rasstandarder och pengar, inte katter.

                              Och för lång nos? Finns inget som heter för lång nos när det gäller perser, enligt mig. Det är ju ytterligare ett exempel på att rasstandarder och avel går före kattens välbefinnande. Helt uppenbart får de ju flera hälsoproblem på grund av sina korta nosar. De allra värsta är ju peke face perser, som är populär i, just det, USA Och deras korta nosar försvårar för dem att sköta pälsen, vilket ju särskilt persern är i stort behov av. Varför kan perserkatter inte få se ut som de gjorde från början? Samma med många siameser, som är extrema åt andra hållet istället. Från början hade persern mycket längre nos, och siamesen var inte smal som ett snöre.

                              Men hur som helst, mysiga katter är de, har träffat ovan nämnda Selma, en fin gammal dam Familjens skogis Kajsa är nästan lika gammal, men bara nästan, 13 år i år. Se´n har vi ju lillbusen Rufus ca 10 månader... Vad måste inte stackars tant Kajsa stå ut med

                              Kajsa har förresten meriterade föräldrar, en pappa som är internationell champion, och en mamma som är nationell champion. Men ändå fanns det inte några krav om att vi skulle avla på henne (vilket vi heller aldrig gjorde, tråkigt nog), eller ställa ut henne, vad jag vet. Vi fick hennes stamtavla utan krusiduller, och vad jag vet så fick vi inget förbud att sälja eventuella kattungar med stamtavla, trots att hon köptes enbart som sällskap.
                              Senast redigerad av Shepard; 01 June 2006, 00:27.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...