Jag avskyr min lilla katt!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CasperSimba
    • May 2006
    • 1

    Jag avskyr min lilla katt!!!!

    Hej allihopa!

    Jag hoppas inerligt att någon kan hjälpa mig. Jag HATAR en av mina katter
    Jag skaffade min första katt, Casper för 1 och ett halvt år sedan och han var jätte tillgiven och gosig. Sedan gjorde vi det misstaget att vi skaffade en katt till (alldeles för tidigt) Simba. Han har från första början varit rädd, skygg och osocial. Det går inte att lära honom något, som att klippa klorna t e x han blir helt hysterisk, klöser och försöker bita en Casper som blev jätte sur när Simba kom har alltid varit lättlärd och han litar på en och har aldrig försökt att skada mig...

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner inte att Simba ger mig någonting. Jag blir bara så less på att om man försöker lyfta honom och vänja honom vid att det inte är farligt gör han svansen stor och försöker omedelbart att skada mig.

    Mina katter är innekatter, vi har försökt träna båda att gå ut. Casper han har nu lärt sig och han verkligen älskar att vara ute. Simba han gör svansen stor, försöker skada en och springa in igen....Helt omöjligt att lära honom eller att vänja honom med något alls.

    Jag bara önskar att jag inte hade skaffat honom och skaffat en annan kompis till Casper med ett normalt psyke.

    Jag vill helt ärligt ta bort honom, han njuter inte alls av livet och jag njuter inte av honom. Men jag är rädd att det inte kommer att funka för Casper....
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Han kanske är en katt som vill leva ensam på landet och komma och gå som han vill. Du kanske skulle se om det är nån som är intresserad och se om han tycker bättre om det istället för att ta bort honom och inte ge honom en chans...
    / Marcus

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Hvor stor leilighet/hus har dere? Katter har behov for å få være for seg selv. De to kattene jeg har nå (innekatter og søstre fra samme kull) ble plaget noe veldig av min daværende "svigermor" i rundt en uke når de var fire måneder gamle. De ble veldig redde, de var redde for absolutt alt, også meg, og jeg hadde hatt dem fra de var fem uker gamle. Løsningen for dem ble at jeg tok hensyn til dem uansett hva jeg gjorde. Det tok et par uker før de ble trygge på meg, og det tok dem... over et år før de begynte å stole på andre mennesker igjen. Hvor gamle var kattene når du fikk dem? Hvem hadde hatt dem før, og hvordan ble de behandlet tidligere? Som PlatyYngel sier, så bør du kanskje prøve å omplassere ham til noen som har tid og engasjement til å ta seg av ham. Det var mange som sa til meg at jeg burde avlive mine to små, fordi de ikke hadde det så bra når de var så veldig redde. Jeg lot dem også være ute litt i en periode, men det likte den ene katten absolutt ikke. Så prøv gjerne å omplassere, bare vær sikker på at det er mennesker som virkelig har tid og mulighet til å være der for ham hele tiden. Etter beskrivelsen din virker det som om det er en veldig redd liten katt du har.
      Fortell gjerne hva du bestemmer deg for, og hvordan det går.
      Lykke til.
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #4
        Låter som ett problem...

        Har Simba Kommit till dig som kattunge? Har han haft problem under uppväxten i form av sadistisk husse/matte? Hur länge har du haft Simba?
        Jag har själv åtminstone träffat en katt som kom som vuxen till sin nuvarande husse, och den katten hade inte haft det lätt. Han blev hittad med fram och baktassar ihopbundna i ett handfat... Det tog ca ½-1 år innan han blev normal, och nu är han hur gosig och skön som helst!

        På vilket sätt är du rädd att det inte skulle funka för Casper om du avlivade Simba? Är de värsta polarna?
        Det kan ju faktiskt vara så att du till syvende och sist måste avliva honom, men det är ju ett beslut som inte får tas i en handvändning... Vilket du i.o.f.s inte har gjort, för då hade du ju inte skrivit här.

        Men OM Simba inte går att få "normal" (och det kan ta tid), är det dock, enligt min mening, mer humant att avliva honom hos veterinären än att släppa ut honom för att bli vildkatt. Och om han skall skänkas bort till någon på landet - se då till att han blir kastrerad (om han inte redan är det), annars kommer fler vildkatter att produceras. Och vildkatter far som regel mycket illa...
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        Arbetssätt...