Gillar katter svett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Gillar katter svett?

    Om vi lägger en svettig t-shirt eller tröja på golvet efter tex en dag i trädgården eller husfixande, så blir katten rent "tossig". Hon gnuggar sig i den, biter, slickar och bär sig åt.
    Någon som har en god ide varför? För att få "flockens" lukt? För att dölja sin egen? Eller finns det nåt ämne i svett som katter gillar?

    Fler med samma erfarenhet av detta uppförande?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    märkt samma sak, såfort ja varit ute ligger kattan på overallen och/eller tshirten MEN bara om det är nytt så att säga.
    en tshirt som legat ett par timmar ignorerar hon fullkomligt.

    mn gnuggar inte eller slickar eller biter men har de gärna som liggplats.
    bita/slicka kan va för att få i sej salt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kollat runt lite och det är tydligen väldigt vanligt att katter gillar svettiga kläder, en del gillar även strumpor och underkläder medans andra är förtjusta i fötterna medans en del gillar armhålorna mest.

      det närmsta jag kom en förklaring är att katten försöker lukta som hela flocken och inte bara sej självt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Enig med Raven

        Jeg tror ihvertfall mine katter vil at man skal lukte det samme. Her hjemme hos oss er det for eksempel helt tabu å vaske hendene/bruke lotion, for da setter spesielt den ene kattepusen igang med å vaske hendene våre (spesielt mine hender). Hun er også veldig glad i klærne våre, sengetøyet, etc... virker som om de to vil sette deres lukt på alt vi har, og overta vår lukt, slik at alle skal lukte likt/godt i deres øyne. Men jeg er ingen katteekspert, jeg går bare ut ifra mine egne erfaringer
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Har för mig att det ät nått kemiskt ämne i svett som gör framförallt honkatter helt galna. Framförallt om det är mans svett. Testosteron?

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Tillochmed jag tycker gammal armsvett luktar ungefär som hankattkiss... Tydligen håller katterna med.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Glajdarn
              • November 2004
              • 270

              #7
              En av våra katter är lite äcklig...
              Hon kryper gärna upp i min armhåla på morgonen och snuttar och slickar så det står härliga till! Och hela hon bara lyser av njutning när hon gör det!
              "This is a lighthouse. Your call."

              Kommentar

              • morphriz
                • October 2005
                • 875

                #8
                Tja, min svärmor hade en honkatt som var helt tossig i mig. Varje gång hon var brunstig(heter det så) och jag var på besök kom hon och visade rumpan och tiggde och bad om jag skulle "sätta på" henne(på kattvis då)... Uppenbarligen hade jag nått, troligen kemiskt då, som tilltalade henne
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

                Kommentar

                • Madguppy
                  • April 2006
                  • 177

                  #9
                  yes, min honkatt brukar lukta och slicka mig i armhålorna när jag sover! underligt, de blir nog kåta av mansvett...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...