Avstraffelse av katter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Avstraffelse av katter

    Heisann!

    Et lite kattespørsmål: om en katt gjør noe galt, og man skal straffe den, må jo det gjøres umiddelbart, ellers skjønner jo ikke katten hvorfor den straffes. Men når man straffer, husker katten da hvorfor, og skjønner hva som skjer?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Drabant
    • March 2006
    • 26

    #2
    Antagligen inte. Det bästa är nog att föregå katten och avskräcka den redan när den är på väg att göra det som är oönskat.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      vad är de han gör som är fel??
      kissar han i ett hörn eller nåt så är citron bra.. katter hatar citrus.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Takk for svar, begge to

        Ursprungligen postat av andreassofus
        vad är de han gör som är fel??
        kissar han i ett hörn eller nåt så är citron bra.. katter hatar citrus.

        Ikke noe så alvorlig
        De hopper opp på kjøkkenbenken og kjøleskapet, ikke så hygienisk om de akkurat har vært i kassen sin... så er vel kanskje et mer luksusproblem i forhold til hva andre strir med...
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          hehe ja många låter sin katt gå på bänken.. ja tycker inte om de ja heller.

          kanske lite svårt o ha citron över hela bänken?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag har använt vattenspruta för att lära katten att inte gå på akvariet.

            (Problemet med katter är dock att vad de faktiskt lär sig, är att inte gå på akvariet när jag är i närheten... Men det är väl bättre än inget.)
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              brukar titta på kattan och fråga vad hon gör, då går hon från platsen och efter ett par 3 ggr brukar hon sluta.

              man ska heller aldrig bestraffa efter att katten har gjort nåt utan när katten gör nåt.
              efteråt vet katten inte riktigt va du vill och blir då bara förvirrad har jag läst.

              har inte provat citron själv men provade fyspray och det va totalt verkningslöst på kattan men stank citron så mycke så man själv ville springa å gömma sej.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #8
                Takk for svar! :o)

                Azur: Jeg prøvde også med å sprute vann på dem en gang i tiden, men de oppfattet det som morsomt, og trodde jeg ville leke... så blandet med mye elektronikk i rommet kuttet vi det fort ut

                Raven: Har også pratet til Arja (katten som er mest notorisk ugagnskråke), men det virker som hun tror jeg sier "hei", og ikke "nei"... Hun er også veldig flink til å tilfeldig begynne å vaske labben ellernoe, når hun skjønner at vi ser på henne om hun vil på benken.... Har også prøvd fyspray, uten virkning
                Og nei, vi straffer dem aldri etter at de har gjort noe, bare hvis vi kniper dem i ugjerningen
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                • Rosa
                  • September 2002
                  • 435

                  #9
                  Vår kattafan (sägs med mycket kärlek på skånska ,)) har lärt sig att när husse säger baaja så är det dags att fjäska när jag säger samma sak biter hon mig. Hon lyder husse men inte mig.

                  Och husse gör likadant med henne som hundarna men får bara vara mycket mer envis med katten.

                  Sen är katten en ögonkänare den gör bara som du vill när du ser den annars struntar den i dina regler.
                  Eva

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rosa
                    Vår kattafan (sägs med mycket kärlek på skånska ,)) har lärt sig att när husse säger baaja så är det dags att fjäska när jag säger samma sak biter hon mig. Hon lyder husse men inte mig.

                    Och husse gör likadant med henne som hundarna men får bara vara mycket mer envis med katten.

                    Sen är katten en ögonkänare den gör bara som du vill när du ser den annars struntar den i dina regler.

                    Heisann!
                    Våre små legger vanligvis igjen små spor om de for eksempel har vært et sted hvor de ikke har lov til å være... og heldigvis lyder de oss begge to, men egentlig meg litt mer enn samboeren, når jeg tenker meg om...
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hos mamma och pappa bor en norsk skogskatt som heter Kajsa. När hon gör saker hon inte får märker man ganska tydligt att hon gör det för att få uppmärksamhet, som när hon klöser på fåtöljen, och pappa schasar bort henne. Jättekul, tycker hon, och gör det igen Märker det på min egen Rufus också. Det bästa man kan göra är nog att säga ifrån de första gångerna, så katten märker att det är otillåtet, men se´n ignorera det, för annars sätter han/hon det i system, för att få uppmärksamhet, och det är jättekul att bli jagad.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        ...er det egentlig noen som vet svaret på det opprinnelige spøsrmålet...?
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • Madguppy
                          • April 2006
                          • 177

                          #13
                          ja, som sagt, det är bäst att "straffa" katten medans den gör något illa, inte efter. jag gick runt med en vattenspruta i 6 mån tills mina katter helt slutade att förstöra väggar, soffor och gå på mina kära akvarier. iofs så händer det att de glömmer nångng, men eftersom jag varje gng har varningvisslat innan jag har sprutat vatten så behöver jag bara vissla varningssignalen för att de ska sluta direkt.

                          mitt råd är att spruta vatten när de gör nåt du inte vill och innan du sprutar så visslar du eller säger något som varning tex: NEJ! eller FY!, efter ett tag så kan du bara varna så slutar de. de kopplar signalen till vattnet.

                          eller så skaffar du en så kallad "Laser Diod" eller "Laser sikte" från tekniska magasinet och så fort du vill ta de nånstans eller leda de bort från nånting så lyser du med lasern. Katter jagar laserpunkten var än den tar vägen, så det är bara o sikta dit du vill ta dem.

                          Kommentar

                          • desiredillusion
                            • February 2006
                            • 512

                            #14
                            Kanskje et sånt lasersikte hadde vært noe, ja... kanskje de har sånne på Biltema? Men vil de ikke da oppfatte det som at en viss oppførsel alltid vil føre til lek og moro?
                            Jeg tar ikke sjansen på å sprute vann, på grunn av elektronikk og mulige sjanser for vannskader. Jeg har alltid sagt "NEI!" i en ganske ubehagelig tone (ifølge samboer...) når de gjør noe de ikke får lov til, så de har vel egentlig den koblingen.
                            Og de gjør egentlig ikke så mye galt i det hele tatt, men de er veldig glad i å gå på kjøkkenbenken for å komme seg opp i kjøkkenvinduet (de har sluttet med kjøleskapet!! *wohoo*) Og det at de vil opp i vinduet er helt iorden, de vil jo se hva som skjer, er jo helt naturlig for en katt det, egentlig...
                            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                            Kommentar

                            Arbetssätt...