trampande katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Graj
    • December 2005
    • 26

    #31
    Jag har alltid trott att katters trampande berodde på domesticeringen katterna har varit utsatta för. De stannar helt enkelt hela livet i något nästan vuxet stadium.

    En av våra katter har vuxit upp med modern. Hon har därmed alldrig blivit flyttad, hon trampar endå. Syskonet gör det inte.

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #32
      Har 2 st innekatter med helt olika beteenden.

      Då jag kommer hem, så är det ett jamande välkomnande, och det ränns kring bena så att man riskerar att stå huvudstupa över sina egna fötter. Och de tar sats från soffan bara det att de hör min nykelknippa.
      Då husse kommer hem så går Oliver dit och hälsar. Musse ligger kvar.
      Musse kommer alltid och säger godmorgon så fort han hört min väckarklocka.
      Oliver ligger kvar och snarkar, vars han nu lagt sig för natten att sova.
      Vaknar han före så låter han hela omgivningen veta detta.
      Oliver kan ställa sig i sängen och trampa på husse och spinna av bara attsingens, mig har han aldrig trampat på sådär.
      Musse har aldrig trampat på nån på det sättet, och det är vi tacksamma för, med hans tyngd skulle det kunna uppstå vissa invärtes skador nämligen.
      Musse spinner endast då han själv är på kelhumör, och då brukar det vara kelattacker utan dess like.
      Missar man att Oliver vill bli kelad med eller inte fått 100 % uppmärksamhet på nån 100 dels sekund så låter han en veta det omgående.
      Idag fick jag en spinnande Oliver i telefonen, hade jag räckt fram den till han hade han bitit i den, "sluta att prata med min matte, hon ägnar sig inte åt mig då ju !!"
      Då husse pratar i telefonen / sitter vid datorn / lägger sig för att läsa en bok så gör Oliver ingenting. Han kan gå och lägga sig brevid.
      Sätter jag mig vid datorn / talar i telefonen / går och lägger mig med en bok så är det rena rama cirkusen hemma.
      Men de är världens bästa kattkompisar.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Ursprungligen postat av Graj
        Jag har alltid trott att katters trampande berodde på domesticeringen katterna har varit utsatta för. De stannar helt enkelt hela livet i något nästan vuxet stadium.
        Nu blir det fritt spekulerande... Det är nog alldeles riktigt att katter har ett slags unge/förälder relation till sina ägare, vilket vilda katter inte har med sina biologiska föräldrar, och att de behåller 'barnsliga' beteenden hela livet. Jag har dock haft ett antal vilda djur av andra arter som husdjur genom åren, och de har utvecklat liknande band, och fortsatt att vara "gosiga" även som vuxna de med, så jag vet inte hur mycket som är faktisk domesticering, och hur mycket som är att fåglar och däggdjur i allmänhet präglas mycket starkt på sina föräldrar.

        Min gissning är att om man åkte till nordafrika och fick tag i en unge av afrikansk vildkatt (stamformen till tamkatten) och födde upp den, skulle den vara kelig, kurra, och trampa som vuxen. Men det är bara min gissning.

        Sen kan just katt och hund vara extra lätta att prägla på människa. Det finns säkert en anledning till att det är just de arterna som domesticerades först och är populärast. Enligt uppgift - jag har inte provat själv - lär t.ex. grävling inte alls gå att tämja, utan blir aggressivt självständig gentemot ägaren som vuxen. Räv vet jag blir tam och tillgiven, men går inte att få rumsren.
        Hund och katt har nog alltså en kombination egenskaper som gör dem extra lyckade som husdjur.
        Senast redigerad av Azur; 29 March 2006, 13:18.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #34
          Ursprungligen postat av Mogwai
          och det ränns kring bena så att man riskerar att stå huvudstupa över sina egna fötter.
          gör inte min katta, hon har lärt sej efter alla svordomar hon hört mej nämna när ja kommer hem, klumpfot dålig balans en tung ryggsäck och en katt runt benen är ingen bra kombination.
          hon vet att hon kan komma fram när ja sätter mej framför kylskåpet med ryggsäcken.

          ida när ja kom hem så ville hon hälsa så ja tog upp henne och då började hon spinna och trampa i famnen, nåt hon aldrig gjort innan.
          innan har hon bara trampat när ja suttit i soffan.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #35
            Låter som en mysig kisse
            Hur gammal är hon förresten? Är hon relativt ny så dyker ju mer och mer beteenden upp.

            I morse lyckades jag klappa Älva så hon började spinna! Hon stannade kvar brevid (!) mig i sängen i 2-3 sec innan hon sprang iväg igen. Måste nog vara rekord tror jag!
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              fick henne i andra halvan av oktober tror ja de va.
              hon har ju börjat löpa men ska kastreras innan sommarn.

              hon vägrar komma i närheten när ja ligger i sängen.
              hon gillar inte att ja fotar ner henn då hon lägger sej vid fötterna.

              på tal om att det kan va "barnbeteende" så kan det kanske bero på att vi ger katten mat.
              en kattmamma ger ju bara mat under en viss period sen måse ungen växa upp och fixa mat själv.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #37
                Ursprungligen postat av Marie J
                Våran katt gör så med och har gjort det sen hon var liten och vi vet inte varför hon gör det. Hon är nu 15 år.

                Vi har fått 2 teorier;

                Det ena är att hon är tagen från mamman i för tidig ålder och att det ska likna amningen!?!?

                Den andra är att det att poka uppmmärksamhet om att hon njuter och mår bra.

                Om detta stämmer vet jag inte. Hon snuttar inte utan bara trampar på som om hon höll på med ett workoutpass. Hon gör det även när hon ligger ner.
                Själv har jag två katter från samma kull, den ena trampar och den andra inte. Vad jag kan se är den katt som trampar lite mera "knäkatt" än kullsyster som är lite stramare mot människor. Vilket kan tyda på att trampandet är ett kattungebeteende i vilket fall.
                I
                MY

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #38
                  Ursprungligen postat av Raven
                  på tal om att det kan va "barnbeteende" så kan det kanske bero på att vi ger katten mat.
                  en kattmamma ger ju bara mat under en viss period sen måse ungen växa upp och fixa mat själv.
                  Mja.. mina katter får lösa det där själva också.. Indirekt i alla fall. De får påminna husse om att de ska ha mat titt som tätt
                  Älva har iofs hittat ett smidigare sätt nu, det är bara att hoppa upp på bänken och speka upp skåpet, sen kan man välta ner kartongen med kattmat
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Rosa
                    • September 2002
                    • 435

                    #39
                    Alla katter jag har haft har mjölktrampat när man kelar med dom.
                    Och lillekatten jag har nu är nog världsmästare på både det och på att spinna, hon heter ju spinnis.

                    Det är tydligen bara tamkatter som spinner och mjölktrampar, och ofta spinner kattan när hon föder ungar.

                    När det gäller både hundar och katter håller vi människor kvar dom på någon slags mellannivå inte vuxna och inte ungar. En inlärd hjälplöshet som vi människor finner bedårande och därför uppmuntrar.
                    Har jag läst mig fram till genom årens lopp.
                    Eva

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av y0da
                      Älva har iofs hittat ett smidigare sätt nu, det är bara att hoppa upp på bänken och speka upp skåpet, sen kan man välta ner kartongen med kattmat
                      kan inte min katta göra, maten liger för högt upp.
                      men har ju torrfoder som står framme dygnet runt hon tycker om sen får hon även whiskas junior då och ibland vilket är mycket uppskattat.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #41
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Hemma
                          • October 2003
                          • 141

                          #42
                          Jag har hört som Rosa. Att de stannar i någon slags mellannivå mellan barn och vuxen. Vilda vuxna katter ska inte göra det har jag (också) hört.
                          Allt är sant som man hör eller hur?

                          Min katt trampar frenetiskt och kurrar. Helst vill han trampa högt upp på bröstet eller på halsen/ansiktet. Inte så skönt!
                          som gillar fiskar !

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #43
                            har nog den enda kattan i sverige som kliar husses rygg på kommando
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...