Kattene spiser på stueplanter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Kattene spiser på stueplanter

    Jeg har to innekatter som spiser på noen av stueplantene mine. Jeg er ikke sikker på hva disse plantene heter, men de ligner på dracenia, bare det at bladene vokser rett ut fra blomsterløken. Og selve bladene (som de to spiser på) minner om stivt gress. Jeg vet at katter ofte spiser på gress om de har vondt i magen for å kaste opp, og de to små kaster jo også opp etter å ha spist på disse plantene, men jeg tror ikke det er tilfelle her... Og uansett hvor jeg setter dem, så klatrer de to opp og spiser på dem. I det siste er det mest den ene katten som har spist på dem.

    Er det noen som har noen gode råd om hvordan å få dem til å slutte å spise på disse? Om det likevel skulle være at kattepusene har vondt i magen, kan det løses ved å kjøpe potter med gress, og se om de heller spiser på dette?

    Alle forslag mottas med takk!
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Är det en sån här de äter på? http://www.blomsterframjandet.se/Vax...60&Steg=BLOMMA
    Flytta undan växten ett tag och skaffa en ampellilja som de kan tugga på. De är inget farligt i dem och om man har två eller fler kan katterna tugga på en medan nästa återhämtar sig.
    Krukväxterna som vi har i våra fönsterkarmar idag har sitt ursprung från stort sett hela världen. Detta göra att vi hemma måste kunna uppnå ett visst klimat för att få växterna att trivas. Vi kan påverka ljus, temperatur, luftfuktighet, vattentillgång, vattenkvalité, näring samt kvalitén på
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Min katt åt upp nån jäkla palm liknande föremål och det sjutade med att katten spydde hela tiden tills vi for till veterniären och drog ut ett 10cm långt blad som satt fast i svalget. stackarn.. men inte fattar den att sluta äta växter för det.

      så jag har inget råd. jag ville bara berätta min story lycka till
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Bucket
        stackarn.. men inte fattar den att sluta äta växter för det.
        är som om du skulle sluta äta för att du blir sjuk av nånting du har ätit :/

        katter äter gräs för att rensa bort katthår från magen.
        innekatter kan man ge kattgräs till eller ampelllilja.
        utekatter löser problemet själv.

        har ampellilja själv och det funkar rätt bra och ibland kommer kattan med ett långt blad som hon får apportera.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Har ett annat tips: jag har en trädlilja jag INTE vill katten skall äta på, vilket de gör eftersom bladen är precis som gräs, men jag duschade t-sprit på liljan och lät det torka. T-sprit innehåller bitrex, som smakar extremt illa, samma ämne som man har i sånt där medel man kan ha på naglarna för att lära sig att inte bita på dem, och katterna har lämnat den blomman i fred efter det.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Bucket
            • February 2004
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            är som om du skulle sluta äta för att du blir sjuk av nånting du har ätit :/

            katter äter gräs för att rensa bort katthår från magen.
            innekatter kan man ge kattgräs till eller ampelllilja.
            utekatter löser problemet själv.

            har ampellilja själv och det funkar rätt bra och ibland kommer kattan med ett långt blad som hon får apportera.

            det gör jag juh.. banakaka fick jag spysjuka av.. inte fan rör jag det en gång till t.ex.
            jävla massa akvarium!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              Ursprungligen postat av Bucket
              det gör jag juh.. banakaka fick jag spysjuka av.. inte fan rör jag det en gång till t.ex.
              Finns många som tar sig lite av varje att dricka till helgen, många mår inget vidare dagen efter och en del måste in och magpumpas men på det hela taget är det ytterst få som aldrig gör om det ändå...

              Azur; hur reagerade växten på den behandlingen? Kan tänka mig att det torkar ut den så det är olika hur de tar det?
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Off topic, men... Om man kräks efter att ha ätit nåt med distinkt smak, är det stor risk man kommer att känna äckel inför den smaken i framtiden. Jag vet inte om det har nåt riktigt namn, men jag har kallat den 'råttgiftsreflexen' eftersom det funkar likadant... Alla har vi väl någon dryck vi tyckte om som unga, men inte kan röra längre? Jag avskyr t.ex. champagne efter en alltför champagnerik champagnefrukost... Jag har också funderat över om inte anorexi kan vara kopplat till det här.

                Tillbaks on topic: T-sprits-dusch är säkert inte så kul för växten, men jämfört med att bli nedbetad till marken är det nog ett uppköp.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Off topic... Rom o Cola...ryys. Sist var jag 15 och hade inte riktig koll på när man skulle stoppa. Det har alltså hängt kvar i över 30 år.

                  Sorry att jag kidnappade tråden.

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Morellen: nei, ikke helt sånn, det er ingen "trestamme", om du skjønner, det er en blomsterløk det vokser rett ut av. Men bladene var helt like, så det er gjerne en plante i samme familie. Jeg har fem stykker, og to av dem er heeelt snauet... så jeg vet ikke helt om de blir å overleve, dah... men om jeg kjøper en ampellilje, så er jo ikke den like lik på gress som den planten jeg har, men tror du det er verdt et forsøk? Jeg kan jo kjøpe to stykker og se om de fersker det, siden den er ufarlig for dem

                    Bucket. mine to klarer å få opp alt sammen... de er "smarte" nok til å tygge det i små biter... tullingene.... Får håpe din slutter etterhvert også

                    Raven: så det er på grunn av kattehår? Jeg visste det var for å få opp noe de hadde spist, men det at det var kattehår høres jo veldig logisk ut, siden den av dem som er verst er langhåret....

                    Azur: Overlever plantene sånn spray? Om jeg skal bruke det, bør planten stå ute noen timer etter man har sprayet? Jeg har så liten peiling på blomster....

                    Så til off topic: jeg eeelsket tyrkisk pepper-shot! Helt til den festen hvor jeg droppet shotglasset, drakk rett av flasken, og... ja... var ikke så mye igjen av den dagen etter... morsomt å få høre av andre hvor fin leiligheten min var og sånt.... *smirk*


                    Takk for hjelpen, allesammen!!!
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av desiredillusion
                      Azur: Overlever plantene sånn spray? Om jeg skal bruke det, bør planten stå ute noen timer etter man har sprayet?
                      Tja, mina lever i alla fall än... Det viktiga är nog att plantan är torr innan katterna kommer åt dem, så de inte får i sig av spriten.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        Azur:

                        Ok, tusen takk !
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          desiredillusion>
                          Testa att ta lite "stay away"-spray på krukan (eller nånstans nära växten). Vet inte om man kan ha det på växten. Har fått för mig att de inte mår så bra utav det?
                          Så gjorde jag när mina katter tuggade på en växt i alla fall.
                          Nu har de dock börjat leka "tarzan och jane" med en av mina större palmer. Och mina hemtrevnad fungerar prima som betesmark också tycker de.
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av desiredillusion
                            Raven: så det er på grunn av kattehår? Jeg visste det var for å få opp noe de hadde spist, men det at det var kattehår høres jo veldig logisk ut, siden den av dem som er verst er langhåret....
                            en katt som inte får tillgång till nån form av gräs tenderar till att spy upp hårbollar vilket inte är så trevligt.
                            gräset gör att håret passerar ut den naturliga vägen istället.
                            sen ger det katten nåt att syssla med samtidigt som katten får ha lite av sitt naturliga beteenden kvar.

                            finns speciellt kattgräs att köpa också.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • desiredillusion
                              • February 2006
                              • 512

                              #15
                              y0da: har prøvd med "fy-spray", men det hjalp liksom ikke... jeg måtte spraye minst en gang om dagen, så det var ikke økonomisk i det hele tatt... men kanskje "stay away" fungerer bedre.. Takk for tipset!
                              En av mine to lekte også "tarzan og jane" tidligere, men ikke med planter, men med samboeren... sto han med ryggen til dem så var det rett som det var hun plutselig hang der på ryggen Og dessverre ødela hun noen klær på den måten også.... menmen

                              Raven: ja, de hårballene... rart hvordan de har en tendens til å havne på teppene... jeg har tenkt på det å kjøpe kattegress, men må nesten komme meg til en dyrebutikk først... er ingen her jeg bor... Takk for forslaget!
                              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...