Katten bajsar inte i lådan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lorenanerol
    • March 2006
    • 5

    Katten bajsar inte i lådan!

    Min snart tvååriga hankatt bestämde sig för att han inte skulle bajsa i lådan när han var ca 1 år gammal. Han började att göra det i badkaret och när jag försökte hindra honom från det genom att ha vatten i badkaret så hamnade det på golvet. Jag fysprejade och skällde och pottränade honom genom att hålla honom kvar i lådan när han skulle bajsa men ingenting har hjälpt. Jag har fått så mycket olika tips av vänner för att få bort detta äckliga betéende hos honom såsom vattensprej, citrondoft, bikarbonat och alla möjliga dekokter att ha på hans utvalda små toalettställen. Men inget har hjälpt. I våran nya lägenhet så gick det att krypa under badkaret (dock inte för mig) och detta blev hans nya dass. När jag sedan gjorde mitt senaste försök av att avlägsna badkaret, skura golvet i hela lägenheten så var mitt tålamod till enda. Eftersom jag har två katter så köpte jag honom en helt egen låda som han inte ens har rört. Igår verkade allt till en början lugnt tills jag kände stanken! Jag letade och letade och till min förskräckelse hittade jag avföringen i min diskho i köket. Nu är min gräns snart nådd men enda anledningen att jag fajtas med hans SKIT är att jag tycker så oerhört mycket om honom. Numera är han nästan bara en börda. Jag vill knappt se honom ibland. Men jag vet ju vilken fin liten katt han egentligen är och trots allas övertygande råd att avliva honom så skulle det förstöra mig totalt. Men det börjar bli för mycket nu.Fungerar kattpsykologer och sånt eller är det bara hokus pokus????? SNÄLLA, SNÄLLA hör min vädjan till er som kanske vet om jag kan göra något annat än att avliva min älskade lilla Caesar. Goda råd tas mer än tacksamt emot. Tack på förhand!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kastrerad ?

    hände nåt vid 1års åldern ?

    protesterar han mot nånting ?

    vad är det för låda ? vissa katter vägrar använda låda med tak medans andra är blyga och vägrar använda låta utan tak.

    provat andra sandsorter ? kan ta upp till ett par 3 veckor innan katten accepterar ny sand.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Lorenanerol
      • March 2006
      • 5

      #3
      Japp han kastrerades vid ett halvår ungefär.
      Jag skaffade en till katt några månader inann han fyllde ett men jag tror inte att han ska ha något problem med henne. Jag har funderat på om det är hennes "revir" han inte tycker om men nu har dom ju fått varsin låda också och jag har prövat sand, kristaller, pellets etc. Jag ska nog besöka en sån där kattrådgivare. Kostar säkert skit upphöjt till fan men det får d vara värt. Men tack så eorhört ändå. Trevlig kväll

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        provat att placera lådan på olika ställen ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Lorenanerol
          • March 2006
          • 5

          #5
          Hmm...det var nytt! Det ska prövas. Hemlis! Jag pratade just en lång stund med honom om allt. Tror han gillade det. Folk kommer tro att jag är galen. Vi var lite sura på varandra efter hans senaste skitning så jag var tvungen att prata vett med honom. Endel säger ju att djur förstår=)

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            va även försiktig när du skäller.
            du kan inte komma 10sekunder efter att katten är färdig för då vet han inte vad du pratar om utan är endast under själva akten man kan skälla så att katten förstår.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Lorenanerol
              • March 2006
              • 5

              #7
              Japp det har jag hajjat. Brukar ändå märka när något är på gång om man säger så. Har haft hund hela livet ungefär samma regel för dom. Tror du sån där djurpsykolog funkar?

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                Hur är han i magen?

                Vår katt gick i duschen när han var dålig i magen, ett par gånger på andra ställen med.. vi har 2 katter men bara denna stank det om när han gick på toa, det visade sig att han inte ville gå på lådan för att han hade ont så vi fick medecin för invertes infektion i magen eller tarmarna och sen dess så går han bara på lådan! i början när han var ok i magen så gick han i lådan med.. det verkar som om de associerar lådan med något dåligt när de inte mår bra i magen..

                Om han inte är helt stabil i magen så kanske du ska ta ett avföringsprov..
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • join4t
                  • October 2003
                  • 854

                  #9
                  Jag känner några vars katt kissade lite överallt pga osäkerhet/otrivsel då hon var tvungen att bli innekatt (hade fått vara ute tidigare). De köpte nån typ av doftämnes/hormongrej man skulle stoppa i ett vägguttag som skulle ha lugnande inverkan på katter, och jag tror det löste sig för dem, de har iaf kvar katten.
                  Hör dig för bland veterinärerna, det var där de fick tag på den!
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Jag hade en hankatt som vägrade bajsa i lådan om den inte var absolut ren. Det var givetvis omöjligt att hålla (då skulle man skrubba den var gång han kissat), så jag la ut en tidning i en annan ände av lägenheten, och det fungerade bättre. Inte perfekt, men bättre.

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #11
                      Kanskje det ikke er så aktuelt for din katt, men jeg har to hokatter som er innekatter, og i de forrige leilighetene vi har bodd i har de dessverre ikke trivdes, spesielt gjelder det den siste vi bodde i før vi kjøpte egen leilighet. Resultatet ble at de ofte gikk på do andre steder enn i kassen, selv om den alltid var tilnærmet ren, eller så ren en kattedo kan være. Men det var jo helst nummer 1, tror aldri de gikk nummer 2 utenfor kassen... Så hos oss gikk det faktisk på trivsel.
                      Vi har bodd i den nye leiligheten i ca 4 måneder nå, og de har aldri hatt uhell på gulvet Nå har kattene derimot begynt å "rydde opp" etter seg Etter de har vært på kassen (denne har ikke tak), så "børster" de mesteparten av sanden som havner på gulvet bort til kassen igjen. Søtt, men sært å se på..

                      Jeg er glad du har valgt å ikke avlive kattepusen din, og håper det vil gå bra for dere
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av join4t
                        JDe köpte nån typ av doftämnes/hormongrej man skulle stoppa i ett vägguttag som skulle ha lugnande inverkan på katter, och jag tror det löste sig för dem, de har iaf kvar katten.
                        Hör dig för bland veterinärerna, det var där de fick tag på den!
                        för mej den heter felliway eller nåt liknande.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • dreas
                          • August 2005
                          • 264

                          #13
                          Bara en fråga, hur ofta tömmer du lådan?

                          Jag har haft katter som vägrat bajsa i lådan när det ligger bajs där?
                          Hade en kompis vars katt också bajsade i badkaret och detta på att kattlådan var belamrad med skit.
                          Slarvar man med lådan så kan katten bajsa någon annanstans. Katten lär sig att det är aldrig ens lönt att besöka lådan p g a att det är alltid "skitigt" där och bajsar då på ställen där det "fort" tas bort av husse och matte.

                          Sen är det dessutom viktigt att ha ordentligt med grus i lådan, gärna minst 5 - 10 cm. Katter gillar att gräva och kunna täcka över sin avföring är en stark instinkt som de bär med sig sen de var vilda.
                          Jag kan rekommendera dig till att införskaffa en stor låda (bottenareal) och fyll den rikligt med kattsand. Sen vad gäller kattsanden är den ett gissel i sig själv. Det finns bra och dålig kattsand, jag själv och mina katter föredrar Katty kattsand. Den både klumpar och är luktfri.
                          När vi i en episod prövade Misscat blev det protestbajsning i stort sett över hela lägenheten. Den klumpade dåligt och blev rent sörjig och läbbig. Faktiskt, inte ens jag själv skulle vilja göra mina behov i den...

                          Alltså: Töm lådan ofta. Köp en ny större låda och fyll den rejält med bra sand som klumpar sig och är luktfri.
                          Sen som någon innan här sa pröva att byta plats på lådan. Att göra sina behov skall ju även för människan vara förenligt med bra miljö och trygghet där man kan slappna av. Pröva att göra dina behov i en Baja-Maja på en festival och se hur trevligt det kan vara, det luktar urin och bajs och en miljon människor bara väntar på att få komma in... -Hoj, är du inte färdigsketen ännu, du har jue för fan varit där inne i 2 timmar nu.... (bank bank) Hörru, nu får du fanimej vara klar...

                          Lycka till!!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av dreas
                            Det finns bra och dålig kattsand, jag själv och mina katter föredrar Katty kattsand. Den både klumpar och är luktfri.
                            kör pussi ultrakompakt och tycker den funkar grymt bra.
                            fördelen är också att man inte behöver tömma lådan på sand i tid och otid utan räcker oftast att ta bort klumparna bara.
                            76kr 10kg

                            Pröva att göra dina behov i en Baja-Maja på en festival och se hur trevligt det kan vara, det luktar urin och bajs och en miljon människor bara väntar på att få komma in... -Hoj, är du inte färdigsketen ännu, du har jue för fan varit där inne i 2 timmar nu.... (bank bank) Hörru, nu får du fanimej vara klar...
                            ASGARV låter som förstahands erfarenhet
                            skämt osidå, stämmer ju.
                            ska ju finnas trygghet.
                            märkt att min katta är lite blyg, oftast väntar hon tills jag är färdig och gått ut innan hon går in.
                            så en låda med tak gillas starkt av en del katter.
                            fick reklamblad hem ida 99kr för en sådan låda.
                            går säkerligen och tejpa upp lite kartong ifall man vill prova men kan ta ett tag innan katten vänjer sej också.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • desiredillusion
                              • February 2006
                              • 512

                              #15
                              Kasse med topplokk

                              Om du prøver å kjøpe en kasse til pusen din, med tak og dør (svingdør), må du tenke på at det kan være at katten i begynnelsen ikke fersker at den må åpne døren for å komme opp i kassen, og derfor ikke vil bruke den.. Kattepusene mine er vanligvis både smarte og opplagte, men akkurat døren til kattedoen forsto de ikke, så vi måtte sette noe for å støtte den opp i begynnelsen...
                              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...