Kastrering av katt under löpperiod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaB
    • February 2006
    • 2

    Kastrering av katt under löpperiod

    Hej, jag har just kastrerat min honkatt som är 10 månader , och det var under en löpperiod, och efteråt har jag läst på nätet att man inte ska göra det under den perioden.Jag är lite orolig att det ska ställa till någonting?
    En annan sak är att den andra katten fräser och inte känner igen henne.Den andra katten har visserligen kattungar i magen och är lite stingslig men hoppas att hon ska förstå att det inte är en ny katt som kommit hem.
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Ursprungligen postat av MariaB
    Hej, jag har just kastrerat min honkatt som är 10 månader , och det var under en löpperiod, och efteråt har jag läst på nätet att man inte ska göra det under den perioden.Jag är lite orolig att det ska ställa till någonting?
    En annan sak är att den andra katten fräser och inte känner igen henne.Den andra katten har visserligen kattungar i magen och är lite stingslig men hoppas att hon ska förstå att det inte är en ny katt som kommit hem.
    nej, anledningen till att man rekomenderar att inte göra det under löpperiod är att det blöder mer pga den ökade cirkulationen i området. Men det är inte farligt. Din andra katt kommer nog att vänja sig så fort den hon har vant sig vid den nya lukten din nykastrerade katta har fått. Hon luktar ju inte fertilt längre så det är ju lite skillnad på lukten att vänja sig vid. Ge det lite tid bara så blir det bra sen.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • MariaB
      • February 2006
      • 2

      #3
      Hej, tack för svaret, det var skönt att höra.

      mvh Maria

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Vår veterinär ville inte kastrera, när honkatten löpte. P-piller och väntan alltså. Vi har tid för våra två honor till på måndag. Tyvärr måste man väl erkänna att det är lite klantigt att ha väntat så länge innan vi beställde tid.
        Men det var väl bra att det fungerar iaf oavsett vad veterinären väljer att göra.

        Kommentar

        Arbetssätt...