katt i puberteten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    #16
    Ursprungligen postat av Raven
    hur tätt kan katter löpa egentligen ?

    hon prat en del igår men ida va de så ja fick slänga in henne på dass för att få sova och den tid ja varit vaken å suttit framför datorn har hon nästan kastat sej mot benet för å gosa å pratat å haft sej.
    Om hon inte får tag på en kattpojke, så kan hon löpa igen efter bara några veckor, så har det berättads för mig iaf.

    Jag har tid för mina två kattjejer idag kl. 8.00 för kastrering. Pris för två, 2500 kr är det sagt. Men då gör vi både bortoperering och inte bara skära av samt id.märkning i örat på de två.

    Jag får återkomma om exkt pris på e.m. när det är klart.

    Kommentar

    • HazelCR

      #17
      Vår vetrinär ville inte kastrera när den ena katten löpte. Vi fick ge henne p-piller några dagar och vänta ut löpperioden. Det skall visst vara större blödningsrisk om ingreppet görs precis under en löpperiod.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        jo läst ett minst efter ett par veckor men nu va de bara 1 vecka men hennes biologiska klocka kanske går för fort

        jo när katter löper ska tydligen blodcirkulationen va kraftigare vilket ökar riskerna men en del veterinärer kastrerar ändå.

        kommer kastrera själv, tämligen meningslöst å sterilisera henne när jag vill a bort löpbeteendet :/
        hon ska ju inte gå till avel så det blir lugnast för oss båda om hon inte letar efter en pojkvän, hon är innekatt.

        jo funderat på idmärkning också men tyvärr så funkar tatuering rätt dåligt på katter pga deras små öron.
        är inte ovanligt att hela/delar av tatueringen är oläsligt efter 1år men finns ju chip man kan använda istället men väldigt dåligt med chipläsare och många vet inte ens om att katter kan chipmäras så det funkar ju inte sådär jättebra heller.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • HazelCR

          #19
          2100 kronor för två katter, bortopererering av livmoder och äggstockar samt ID-märkning i öra blev slutsumman. Jag kom ihåg fel pris från tidsbokningen.

          Att det blir oläsligt efter ett tag, visste jag inte om. Nu är ju jag en nybliven kattägare, så min erfarenhet är ringa.
          Men kan det verkligen vara så jävligt att veterinärer utsätter katter för öronmärkning, om märkningen i sig kan bli värdelös redan inom ett år. Jag tvivar.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            vet inte hur vanligt det är att tatueringen blir oläslig men när ja läste på om katter förra året lät de som de va rätt vanligt att en eller flera bokstäver blev oläsliga första året men forum kan ge en skev bild på verkligheten också.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • HazelCR

              #21
              Ursprungligen postat av Raven
              vet inte hur vanligt det är att tatueringen blir oläslig men när ja läste på om katter förra året lät de som de va rätt vanligt att en eller flera bokstäver blev oläsliga första året men forum kan ge en skev bild på verkligheten också.
              Jag har en bekant som är Djurskötare i Uppsala. Hon sköter om djur som utsätts för djurförsök. Jag bollade över frågan till henne och hon sa,

              "Vi dvs jag märkte alltid katterna i örat , det andra örat än vad fria katter får. Och det var på det sättet vi identifirade katterna som utsattes för olika försök. Det var aldrig något problem med att identifiera märkningen t.o.m. efter flera år.
              Det enda jag kan tänka mig, som skall kunna göra en öronmärkning oläslig är ett rejält kattslagsmål. Då kan ju t.o.m. en del av ett öra försvinna."

              Min tolkning blr självfallet att öronmärkningen duger gott. Hur skulle det se ut om de gjorde forskning och inte kunde hålla reda på katternas identitet?
              Jag kan väl tillägga att de har slutat att göra djurförsök på katter sedan ca 10 år tillbaka i tiden.

              Våra katter börjar hämta sig från måndagens operation, med de är inte tillbaka i gammalt slag än så länge.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22



                2 trådar om tatueringar.

                funderar på om de ens går å tatuera min katta.
                öronen är ju helt svarta så de kanske får bli chippning istället.

                läst att en del katter behöver rätt lång tid innan dom kommer igång ign.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #23
                  Ursprungligen postat av Raven
                  http://home.katter.nu/kattforum/view...ring+ol%E4slig


                  2 trådar om tatueringar.

                  funderar på om de ens går å tatuera min katta.
                  öronen är ju helt svarta så de kanske får bli chippning istället.

                  läst att en del katter behöver rätt lång tid innan dom kommer igång ign.
                  det bästa är om du både chipmärker och tatuerar. För även om man inte kan kan tyda örat på kattan så ser man att den är märkt/ägd av någon. Då kan man kolla chipet också i fall det finns ett.
                  Annars så är risken stor att om katten inte har nåt märke i örat så sruntar många i att kolla chipet, för att man inte orkar eller för att man inte vet att den kan vara märkt med chip.
                  Sen är svarta katters öron relativt ljusa på insidan och man kan se tatueringar rätt bra om dom är med grön färg.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    jo är medveten om fördelar och nackdelar med både tatuering och chip
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #25
                      Jeg har to hokatter på snart seks år. De er innekatter, og som et resultat av det hadde de løpetid en gang om måneden. Og den ene påvirket den andre, slik at vi hadde minst én uke hver måned med jammer og skrik... syntes veldig synd på dem, samtidig som at de var så kosne og morsomme. De hylte så mye at man kunne høre dem utenfor huset...
                      Når de var ca to år gamle steriliserte vi dem, i tillegg til at vi fikk chippet dem i nakken. Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, siden jeg flyttet derfra før jeg chippet dem, men i Norge får man med en medaljong til å henge i halsbåndet, hvor det står at katten er id-merket med chip + telefonnummeret til eieren. Om man da er virkelig uheldig og katten klarer å komme seg ut, kan man ringe rundt til forskjellige dyrleger og høre om de har fått inn katten hos seg. Skjønt, en av mine to små klarte å stikke av fra søsteren min (som passet dem når jeg var på juleferie), og det var jo ingen som hadde sett henne eller levert henne inn... men heldigvis klarte jeg å finne henne igjen, etter én måned!
                      En av grunnen til at vi egentlig ikke ville sterilisere dem, er at mange katter kan bli mye roligere og slappere, spesielt innekatter. Heldigvis skjedde ikke dette med våre to søte små, så selv som nesten seksåringer er de like lekne som de var som ettåringer! Og de er minst ike kosne som før også.
                      Senast redigerad av desiredillusion; 04 March 2006, 01:39.
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      Arbetssätt...