Katt med tovor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Katt med tovor?

    Hej!
    Jag har ett problem. Min lilla minstingt avskyr borsten, hon biter och river och har sig när man försöker borsta henne. Vilket nu har resulterat i att den lilla damens päls har tovat ihop sig. Någon som har förslag på hur jag ska kunna reda ut tovorna? (Hennes päls är långhårig).
    Kan passa på att fråga om ni har råd kring hur man får henne att tycka om att bli borstad sen också?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Ja har där en gång satt sig tovor är de svåra att reda ut...oftast är det ju saxen som gäller. Du kan ju prova med balsamspray (finns på affären) och se om det underlättar.
    Kanske är det för att det riva av borsten, det gör ont helt enkelt.
    Prova att kela med henne, borsta löst löst med en mjuk borste och lägg sedan bort den... inte hela katten på en gång alltså!
    Om du har en mjuk borste kanske hon tycker det är skönt att bli "gosad" i ansikte/huvud av den? Du får prova alla sätt du kan komma på helt enkelt.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3


      använder nåt liknande för att borsta min katt och accepteras mer och bättre än den riktiga borsten jag köpte till henne.
      lägger i princip bara borsten på och drar utan att pressa.
      kan också tillägga att jag inte har en långhårig katt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Egentligen finns det inga genvägar utan det är tillvänjning av borsten som gäller. Jag är själv ägare till Selma Perserkatt sedan 14 år tillbaka. När hon var kattunge så borstade jag henne tre-fyra gånger om dagen, likaså så tränade jag henne på både bad och hårfön, minst en gång om dagen, så hon är väldigt foglig när man utsätter henne för dessa terrorangrepp. Om inte din katt är gammal och bångstyrig så finns det fortfarande hopp om att den kan vänja sig. För att undvika tovorna måste man borsta minst en gång om dagen. Då håller man också tovorna i schack så de inte kan bita sig fast i skinnet. Om katten är riktigt tovig så kan det vara bra med en nystart av pälsen, dvs trimma med en trimmer av den. Kanske är det smart att vänta tills det blir lite varmare ute. Jag har rakat av Selma pälsen tre gånger och varje gång har det varit som att få en ny katt. Efter att hon har gått och haft ont av tovorna och inte gärna velat att man rört henne så har hon på ett ögonblick förvandlats till en gosig och kelig katt.

        Så mina tips sammanfattningsvis:
        Borsta, borsta, bada, bada... Vänj katten och visa att du bestämmer
        Trimma pälsen och ge den en nystart

        Lycka till!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Gummiankan
          • October 2005
          • 407

          #5
          Prova en lite mer "kardliknande" borste... den har böjda spröt så den går inte lika lätt ner i skinnet om det är det din misse är känslig för. Och borsta varje dag, håret under tassarna är det lika bra att klippa bort (om din katt har långt hår där också) det blir bara tovor av kattsand där annars... Är din katt lite yngre kan det vara bra om du trimmar lite där bak också, det är inte roligt att jaga en katt som flyr ifrån sitt eget exkrement... Hittat något som katten gillar och få den att förstå att om den genomlider lite borstning så får det något gott.

          Hur fina och gosiga de än är så är jag överlycklig att mina två nuvarande är korthåriga... Lycka till!

          Kommentar

          • Ohlsson
            • April 2005
            • 176

            #6
            Har turen att min långhåriga kisse inte har några tov problem, borstas en gång i veckan med karda, har haft en tova sedan jag fick hem honom som kissunge, han fyller nu snart 2. Badas och så dessutom ca 1 gång i månaden, hjälper antagligen mkt att lossa död päls, men kissen älskar vatten så han är lätt att bada.

            Mor å far har dock också en långhårig kisse, samma ras. Hon har alltid haft problem med tovor. Har rakat ner henne x-antal gånger, något hon alltid blivit tacksam för när det är gjort. Ska bara enstaka tussar bort brukar jag lirka in en kamm med metall piggar på mellan huden och tussen, på så vis riskerar man inte att klippa kissen i huden.

            Ett tips är att faktiskt byta foder!!! Ibland blir man förvånad över hur stor effekt ett bra foder gör på pälsen. Kattan hemma hos mor å far har gått på bantarfoder i två år (hon har varit färdig bantad i över 1½ nu, går på underhållsdos sedan dess) anledningen till att hon går kvar på detta foder är att tovproblemen har minskat dramatiskt jämfört med det foder hon hade tidgare. Kostar några slantar mer att ha henne på detta men i längden är det ju snällare mot katten och hon slipper rakning.

            Kämpa på med tovorna!
            "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

            Besök gärna min zoon...

            Kommentar

            • Rosa
              • September 2002
              • 435

              #7
              Om hon är väldigt tovig klipp ner henne och börja om på nytt.

              Om du inte kan själv så hör efter med hundtrim i närheten där du bor finns många trim som också gör i ordning katter.
              Eva

              Kommentar

              Arbetssätt...