Kissar i min säng

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malin_f85
    • November 2005
    • 25

    Kissar i min säng

    Hej!

    Min lilla katt på 18 veckor har börjat kissa i min säng... han har alltid gått på lådan innan och aldrig gjort det utanför (vad jag vet om). Men nu helt plötsligt har han börjat kissa i sängen. Börjar bli lite irriterande.. vad är det som är fel? Någon som har en aning?
    Läste att de kan börja uträtta sina behov om kattsanden inte är fräsch, men så är det inte i detta fallet...

    /Malin
    Malin
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    När börjar hanarna kissa för att märka att det är deras revir??? Inte så tidigt va? Annars hade vi sådana problem med våra katter, skor, kläder .. allt. Om något nytt hamnade på golvet kissade dom där direkt!!!

    Kastrering var våran enda lösning, tyvärr.
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • Malin_f85
      • November 2005
      • 25

      #3
      Jag har för mig att det är mellan 6 månader och ett år då de börjar bli könsmogna. Så jag tror inte att det kan vara det.. han är ju inte så gammal än. Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel... :/
      Malin

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Hej Malin!

        Har du fler katter än den hanen?
        Min lilla hona ville inte heller gå på lådan tidigare. När vi skaffade henne så var hon jätteduktig, men sen slutade hon att gå på lådan, satte sig istället på golvet hela tiden. Eftersom vi har en annan hona så tänkte vi att det kanske kan ha lite med revir att göra (hur bra vi än skötte lådan så gjorde hon ändå på golvet). Vi skaffade en till låda, och problemet försvann direkt!
        Kan även vara om ni har en låda med tak, vissa katter gillar inte taket. Har ni en sådan så kan ni testa att ta bort taket och se om katten använder lådan då.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #5
          testa även med att flytta lådan OCH byt kattsanden.
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vår ena katt kissar i sängen om det finns kattbajs i lådan. Tydligen tycker han det luktar fruktansvärt illa. Vi har börjat städa lådan morron & kväll, och det verkar hjälpa.

            Just kissande & bajsande i säng/soffa/på bord etc verkar ofta vara protest, dvs att katten är missnöjd med något.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Katter, mattar och hussar gillar Everclean kattsand prova.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Kolla vilken kattsand katten är "pottränad" på hos uppfödaren. Vi gav bort en unge för ett tag sen och den kissade utanför efter ett tag men när dom bytte till "pottsanden" gick hon direkt i lådan..=)
                / Marcus

                Kommentar

                • MoZZe
                  • August 2005
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Katter, mattar och hussar gillar Everclean kattsand prova.
                  den kör min mor med, och hon är väldigt nöjd!
                  240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                  Min Blog

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Mina katter gillar också Everclean! Men jag måste nog säga att jag gillar kristallerna bättre. De håller mycket längre, och det är lättare att städa tycker jag.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      använder pussi ultra kompakt te min lilla hona och hon tycker den är bra(tror jag)
                      är rätt billig också 80kr för 10kg
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Malin_f85
                        • November 2005
                        • 25

                        #12
                        Ursprungligen postat av y0da
                        Hej Malin!

                        Har du fler katter än den hanen?
                        Min lilla hona ville inte heller gå på lådan tidigare. När vi skaffade henne så var hon jätteduktig, men sen slutade hon att gå på lådan, satte sig istället på golvet hela tiden. Eftersom vi har en annan hona så tänkte vi att det kanske kan ha lite med revir att göra (hur bra vi än skötte lådan så gjorde hon ändå på golvet). Vi skaffade en till låda, och problemet försvann direkt!
                        Kan även vara om ni har en låda med tak, vissa katter gillar inte taket. Har ni en sådan så kan ni testa att ta bort taket och se om katten använder lådan då.
                        Hej hej!
                        Nej det här är min enda kisse. Men det är ju så att vi har en låda med tak. När jag köpte katten (vilket var när han var 13 v) så hade han bara gått på en låda utan tak fast med de här kristallerna du pratade om förut. Och jag köpte en kattlåda med tak. Jag ska testa detta med att inte ha taket på så får vi se vad som händer. Det kan ju faktiskt vara det. Tänkte inte så långt.. Och kristallerna tycker jag också är jätte bra faktiskt. Tack för tipset!
                        Malin

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Vår ena katt kissar i sängen om det finns kattbajs i lådan. Tydligen tycker han det luktar fruktansvärt illa. Vi har börjat städa lådan morron & kväll, och det verkar hjälpa.

                          Just kissande & bajsande i säng/soffa/på bord etc verkar ofta vara protest, dvs att katten är missnöjd med något.
                          Detta märkte vi också. Kattlådan måste göras ren ofta, annnars nyttjade våra två kattungar gärna något av barnens slängda kläder på golvet som toalett. Men det varade bara kanske två veckor direkt efter flytten till oss.
                          Ungarna blev tillfälligtvis bättre på att lägga smutskläder i tvätten iaf.

                          (Nu är det som vanligt igen.... håhå.jaja...d.v.s. barn vet inte vad skoställ, krokar, tamburmajorer, hyllor, korgar, garderober, byrålådor och tvättkorgar skall användas till.)

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Sidan kan tyvärr inte hittas på Råd & Röns webbplats Felet kan bero på att du råkat skriva in fel...
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Vi kör med Pussi Kompakt. Väldigt nöjda med det. Har testat kiselgel-sanden (kristallerna), och det funkar ju men katterna är inte särskilt förtjusta i det. När de fick välja gick de i lådan med Pussi Kompakt.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...