Arg katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsberg
    • November 2005
    • 2

    Arg katt

    Vår katt Buster har ett beteende som vi inte vet hur vi skall tackla. Han börjar med att vara kelen och tillgiven, vi kliar och kelar med honom, han spinner, en ½ minut senare attackerar han oss och biter hårt i handen, kan också hämnas en stund senare och hoppa på våra fötter... Detta händer varje dag. Han är 1 ½ år, kastrerad, upphittad när han var ca 8 veckor, är både ute- och innekatt. Är det någon som känner igen detta? Något tips?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag har haft en hona och en hane som betett sig så. Men hanen var värst. Det var precis som om att han vart så överkelig och tillslut inte viste vart han skulle ta vägen och därför attakerade en. Ett tips! Sätt inte upp handen som stopp/fy mot katten, min hane attakerade mycket hårt då. Prova med att kela lite och sluta innan det blir för mycket. Svansen brukar börja piskas snabbt då det börjar närma sig gränsen. Att den går på fötterna är också en sak som man bli fundersam över. Kompisens katt gjorde så efter att man klappat den typ 1-2 ggr och vände och gick. Rätt som det var hade man den i benet.. Ibland var man förberädd och sprang när han kom sättandes efter en, men han gav sig inte förrens han satt i benet! Tror att det kan vara ett rangbeteende. Katter tror ju att de äger oss och inte tvärtom.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Svansen brukar börja piskas snabbt då det börjar närma sig gränsen.
      min katt markerar rätt tydligt med svansen innan hon biter.
      läst ett par gånger att en del katter njuter så mycket av att få kel att dom inte riktigt vet vad dom gör.

      hur kelar du ?
      magen är ett område som gärna gör att iallafall en del katter blir "bitiga"
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Kroppskontakt är väldigt laddat för katter i och med att de inte är flockdjur som t ex hundar. Så samtidigt som de verkligen njuter av att kela så kan det vara lite otäckt. Det är ett vanligt fenomen att de biter ifrån efter en stund. Långt ifrån alla gör det men ovanligt är det definitivt inte. Man får kanske försöka hålla sig uppmärksam och läsa av katten lite mer när man har en sådan. Svansen brukar, som tidigare skrivits, börja piska, eller åtminstone röra sig lite, i förväg och då bör man sluta.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Inka
          Kroppskontakt är väldigt laddat för katter
          haha de kan ja hålla med om.
          kan få kattsingen här hemma att bitas inom 5 sekunders kelande om man använder båda händerna och kliar hennes mage.
          klappar man ryggen lugnt så kan man hålla på 10-20 minuter utan problem
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Nilsberg
            • November 2005
            • 2

            #6
            Tack för svar, intressant det här med rangbeteende, det kan vara så, dessutom funderar jag på om det kan ha med könet att göra, det är oftast min fästman som blir fot-attackerad. När vi kelar med honom vågar vi definitivt inte röra magen. Vår katt har mycket integritet, vilket vi accepterar. Det som skulle vara önskvärt är att hitta något sätt att vänja av honom vid bitandet, visst att läsa av honom och det funkar ibland men ibland hinner vi inte det.

            Kommentar

            • Rosa
              • September 2002
              • 435

              #7
              Något som vi har hållit på stenhårt på alla katter vi har haft, från det de har varit små är, att händerna leker man aldrig med de ger mat och kelar med katten och ingen av våra katter har vi haft problem med att dom biter en.

              det värsta är att nu med lillkissen slarvar jag och det syns på mina händer och fötter, gubben säger alltid till henne direkt "ett baja så gör man inte" och hon slutar direkt hon kan väl vara nio veckor nu har haft henne ca fyra veckor.

              Jag skulle fya katten och dra undan händerna ligger katten i knät knuffa ner henne.
              Eva

              Kommentar

              • jaffehuff
                • October 2005
                • 541

                #8
                Håller med Rosa. Det hjälper oftast att visa att man är arg och irriterad på katten. Det är ju visserligen svårare att dra undan ben än händer, men det sista man ska göra är nog att springa o börja gapa, då blir katten bara mer uppretad tror jag. Försök istället att stå still när katten "anfaller" och prata till den samtidigt som du visar, på ett sätt som ni brukar använda för att visa att katten gjort fel, att katten gör något dumt.

                Det viktigaste, gällande all husdjursuppfostran, är att vara konsekvent med regler och hur man visar att djuret gjort något bra/dåligt. Belöning när något bra är uppnåt ger en possitiv upplevelse för djuret.

                Lycka till med buskatten!

                Kommentar

                Arbetssätt...