Hur gammal blir en katt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Hur gammal blir en katt?

    Då vår 14 åriga honkatt hoppat/ramlat ut från vår lägenhet på andra våningen och nu är spårlöst försvunnen så undrar jag; hur gammal en normalkatt blir.

    Jag har själv haft en katta som blev 23 år som dog hemma. När vi bodde på landet så försvann det en och annan katt helt oförklarligt. Jag vet då inte om den har flyttat, skadat sig eller gått och dött av åldersskäl.

    Någon som vet, har en bok där det står.....eller liknande.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    En katt kan bli mellan 20-30 år, alltså betydligt äldre än en hund. De flesta utekatter dör nog av olyckor, så MEDELÅLDERN är ju inte SÅ hög. På landet är räven en fiende!
    Jag har haft katter som smitit ut när jag varit bortrest med dem (hemma var de utekatter) och de hittade faktiskt alltid tillbaka. Satt utanför porten (i Stockholm!) och undrade varför jag aldrig öppnade dörren... Du ska se att den kommer tillbaka. Den blev säkert chockad av att ramla! Håll utkik bara och gå ut och locka på den ibland.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Tack för ditt svar!

      Jag hoppas verkligen att Tanyia kommer tillbaks. För drygt 1 år sedan förvann hon också men då hade hon spenderat sin tid på andra sidan gården på äldreboendet och njöt av solen, friheten och gamlingarnas klappar. *s* Tyvärr är hon inte där nu.

      Hon är en liten busa! Älskar att ligga på stolar och fälla ut klorna när man går förbi så hon fastnar lätt i byxorna. Hundarna ger hon en rak höger, för att visa att hon är herre på täppan.

      Jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaks.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Visst är det roligt med katt. De är såna personligheter. Just nu har jag "bara" fiskar.
        Men ibland passar jag min dotters katt. När jag hade min mellanpudel så gjorde hon precis som dinTanyia. En rak höger med klorna utspärrade när Sasha gick förbi! Det var bara det att hon ibland fastnade i pudelkrullet och följde med! Snopet!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • redtroll
          • January 2005
          • 70

          #5
          Hag hittade följande på http://www.katt.nu/agneta1.htm


          Fråga


          Hur gammal kan en katt bli?


          Svar Katters ålder varierar naturligtvis beroende på hälsa, precis som hos oss människor. Man har hört talas om katter som blivit uppåt 30 år, men det är naturligtvis undantag. Att en katt blir 20 är inte helt ovanligt, men det vanligaste är nog runt 15 år.

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            När jag hade katt för många år sen så hade den smygit sig in i en annans grannes vedbod och råkat bli instängd där. Den var instängd där en vecka innan en annan grannpojke hörde jammandet och släppte ut den. Hoppas det inte hänt något med din katt.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Tack för svaret redtroll.

              Jag hoppas att min katt lever och att hon inte smitit ut för att dö i lugn och ro. Jag förmodar och hoppas att det är som Birgitta W skriver att utekatterna drar ner åldern pga bilar, rävar mm.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Tack för inläget Frågvis.
                Vi bor i ett lägenhetsområde så det finns inte så många ställen att ta vägen. Jag hoppas att hon ligger ute under någon trapp eller så och är lite chockad nu och inte vågar komma fram när jag ropar på henne. Hon är steriliserad när hon var ca 2 år så hon är ingen löpkatt i alla fall.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  Dom brukar komma hem, våran majja hoppa från balkongen, resultatet blev 3 bebisar, sen dess ville hon bara ut =). Lämnade henne och bebis ( röd dotter ) till min bror när vi fick order från läkaren att lämna bort dom eftersom rasmus blivit allergisk... Och nu i fredags fick jag hem dom igen, bror är oxå allergisk, så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...vill ju inte ta bort dom...men jag kan inte ha dom kvar...
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • Ohlsson
                    • April 2005
                    • 176

                    #10
                    Under de år jag jobbat med djur har jag märkt en tendens till att "utekatterna"/bondkatterna oftast blir äldre än vad renrasiga katter blir. Av de äldsta raskatterna jag träffat på är Birma och Perser de två som utmärker sig mest med åldrar på ca 17 år och över. Äldsta bonnisen jag hjälpt till andra sidan var 22 år har jag för mig... Vanligast märker man som sagt dock en ålder på runt 15 år någonstanns.

                    Hoppas dock att kissen din kommer tillbaka Marie!
                    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                    Besök gärna min zoon...

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #11
                      kan inte hundarna hjälpa till att leta? Eller de tycker väl att det är skönt at slippa raka högrar? Hoppas hon kommer till rätta!
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Tack anna7607, Ohlsson och Morellen för era inlägg!

                        Jag har letat både ute och inne efter henne men inte ett spår efter henne. Har kollat med grannar som"ser" allt men dom har heller inte sett henne.

                        Ska sätta mig ner och skriva lappar som jag kan sätta upp i trapphusen på min gård.
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          finns det nånstans hon kan gå för att få värme ?
                          ventiler i huset hon kan krypa in i ?
                          favoritställe utomhus ?
                          nåt ställe med vatten tillgängligt ?
                          mat ?
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Ohlsson
                            • April 2005
                            • 176

                            #14
                            Grannens katt var som bortblåst för ett tag sedan. Kissen är en utekatt på ca 8år som normalt är lite skygg för folk å fä. Ca 1½ vecka efter kissen försvann såg jag att någon satt upp en lapp till källartrappan (vi har en yttre ingång till den) att det sprang runt en orange skygg katt i källaren och att den varit där ett tag, personen som satt upp lappen tyckte att någon borde ge kissen lite mat och vatten snart.... (Hur svårt är det att gå ner med en liten plastbytta med vatten själv kanske?) I alla fall sa jag till grannen så fort jag kunde (ville inte ringa på 02:00, inte riktigt schyst), släppte ner en lapp i brevinkastet mitt i natten. Det visade sig att det var hans katt. Så finns det källare i närheten så testa att kolla dem, kan verka varmt och skönt för en liten skrämd kisse... Inte alltid folk som sagt ser att det ligger något och trycker i en källare, man är ju inte där så ofta...
                            "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                            Besök gärna min zoon...

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              finns det nånstans hon kan gå för att få värme ?
                              ventiler i huset hon kan krypa in i ?
                              favoritställe utomhus ?
                              nåt ställe med vatten tillgängligt ?
                              mat ?
                              Nej på alla frågor och hon har inget favoritsälle utomhus då hon är en ren innekatt.
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...