vaccination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    vaccination

    Goddagens.
    nån som vet om det går nåt om det går 5 veckor mellan dom 2 första vaccinationerna istället för dom 3-4 veckorna jag fått höra ???

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    #2
    Vet inte svaret på din fråga tyvärr, men ville flika in en följd fråga.
    Har en innekatt som är 4,5 år som vi vaccinerat varje år.
    Nu när jag fick påminnelse från djursjukhuset om att det var dags stod där nåt jag tyckte var märkligt. Att om man hade en katt som strickt var inne behövde den bara vaccineras vart annat år efter grund vaccineringen.
    Men jag har hört att det är så viktigt att även vaccinera innekatter just på grund av att man kan dra in smitta på skor etc. Borde man då inte göra det varje år. Hmmm någon som hört detta?
    Ska fråga på djursjukhuset oxå, men tyckte det hade varit intressat med folks reaktioner.

    Lissie

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      läst om folk som vaccinerar varannat år utan problem.
      tydligen ska utställningskatter i usa bara vaccineras vart tredje år och ska funka efter vad jag läst
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • svensdotter
        • March 2005
        • 247

        #4
        vad jag har fåt veta så är det kattpestvaccinet som räcker i två år. Men inte kattsnuvevaccinet. det måste bättras på varje år.
        blondin!

        Kommentar

        • Ohlsson
          • April 2005
          • 176

          #5
          Hej allihopa!

          Raven: Jag tror inte det ska vara några problem att revacca kissen om det är 5 veckor mellan boostringarna, låt det dock inte gå mkt längre... Jag vet de som skiter i att göra revaccen och har haft noll problem med den, men självklart ska man helst göra det för att vara säker på att kissen har hyfsat gott immunförsvar mot pesten och snuvan. Helt 100% kan man dock aldrig vara, katter kan ändå få sjukdomarna även om de är vaccade, de får däremot ett mildare sjukdomsförlopp än en katt som inte har vaccats... Inte så vanligt men händer...

          Lissie: Vill man vara helt på det trygga vaccar man om kissen varje år, då finns det inget att vara osäker om! Sverak har rekomendationen att katterna ska vara vaccade vartannat år för att kunna ställas ut i Sverige, kollar man dock vet-fass så säger den fortfarande att man ska vacca om kissen varje år... Själv följer jag vet-fass, även om jag som kattutsällare alltså är regelrätt med att vacca vartannat år... På så vis är jag så säker jag kan bli.

          Det stämmer att kattpesten är den som håller i två år, viruset i fråga är ett parvo-virus och samma rekomendation för parvo-vacc gäller även på vovsingarna, så har man på vovvarna synkat parvo vaccen med valpsjukan och hepatiten så behöver de bara vaccas vartannat år de oxå. (Valpsjukan och hepatiten gavs sedan tidigare bara varannat år, har man dock kennelhostan också måste man fortfarande vacca årligen för den...)

          /Åsa
          "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

          Besök gärna min zoon...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Ohlsson
            Raven: Jag tror inte det ska vara några problem att revacca kissen om det är 5 veckor mellan boostringarna, låt det dock inte gå mkt längre...
            5 veckor 1 dag kommer det ha gått mellan vaccinationerna.
            blidde av med alla pengar hos tandläkarn men på fredag kommer nya fräsha stålar och ska lägga en hel del på katten denna veckan.
            sand + mat + vaccination och resten ska läggas hos tandkirurgen
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...