Katt allergi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malin_f85
    • November 2005
    • 25

    Katt allergi

    Ville bara säga det att det finns katter som allergiker kan tåla, finns ingen garanti att man gör det men en 50/50 chans finns. 3 raser som jag känner till som ska "vara" bra för allergiker är:

    1. Cornish Rex
    2. Devon Rex
    3. Sphynx


    Den fjärde vet jag inte så mycket om men det är vad jag har kollat upp lite på Internet. Själv har jag en Cornish Rex och det verkar funka bra. Cornish Rex saknar de där stickel håren och mjällar inte så som vanliga blandkatter. De är krull håriga och man kan väl säga att de ser ut som en pudel i pälsen. Jätte fräcka!
    Men som sagt så är ju inte dessa raser en garanterad allergi vänlig ras.. men kolla upp ifall du tål dem eller inte.. möjligheten finns att du faktiskt gör det!!

    En länk till kattraserna Rex:

    Malin
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Siberian cats and Siberian kittens from Kravchenko Siberians of Florida a Siberian cat breeder, hypoallergenic cat with a dogs personality, affectionate, loyal and loving companions from a top Florida cat breeder, siberiancats.com.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Patrik_Tq
      • November 2003
      • 674

      #3
      Här är svenska sidan:


      Se även länken i min signatur det är våran Sibiriska katter
      Gold? Sånt har jag bara i bilen

      www.audis3.se

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #4
        Nej det finns inga katter som allergiker tål helt och hållet. Det finns katter som allergiker inte reagerar riktigt lika mycket på men om du är allergisk och utsätter dig för allergener så är risken stor att din allergi kommer bli värre.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • gren
          • September 2005
          • 87

          #5
          Kanske redan står underförstått, men värt att poängtera är att man inte är allergisk mot pälsen så som många tror, utan mot proteiner som produceras i alla djurs hud. Vissa producerar mer, andra mindre. Vissa producerar proteiner som är allegener för vissa personer, men inte för andra.

          En nakenkatt är m a o absolut ingen garanti för allergifrihet.

          Kommentar

          • Malin_f85
            • November 2005
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av Rambo
            Nej det finns inga katter som allergiker tål helt och hållet. Det finns katter som allergiker inte reagerar riktigt lika mycket på men om du är allergisk och utsätter dig för allergener så är risken stor att din allergi kommer bli värre.
            Nej det är sant, men det finns en chans till att man kan tåla dem. Det är ju från person till person. Men, det finns människor med katt allergi som har katter som de tål, så chansen finns.
            Malin

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Finns även en chans att man får en allergi chock och dör, inte särskilt stor men den finns. ALLA katter producerar allergener och är du allergisk kommer din kropp att reagera på det men reaktionen kan vara så pass mild att du inte märker det eller kan stå ut med det.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • Malin_f85
                • November 2005
                • 25

                #8
                Ursprungligen postat av Rambo
                Finns även en chans att man får en allergi chock och dör, inte särskilt stor men den finns. ALLA katter producerar allergener och är du allergisk kommer din kropp att reagera på det men reaktionen kan vara så pass mild att du inte märker det eller kan stå ut med det.
                det är oxå därför man skulle testa innan man skaffar katt. Jag vet ju hur min allergi fungerar och att jag helt plötsligt skulle få en allergi chock som jag skulle kola av är extremt minimal. Jag känner av direkt om jag har problem med något jag inte tål.
                Malin

                Kommentar

                Arbetssätt...