Gällande innekatt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Gällande innekatt..

    Det känns som att det är plågeri att ha en katt inomhus hela livet, men plågas dom verkligen så mycket av det? Jag lär bo i lägenhet ett par år till och det passar sig inte så bra med en katt som är ute då. Och jag vill verkligt mycket ha en katt! Bästa vore ju att vänta till man flyttar till hus och kan ha utekatt, men det lär dröja så extremt länge till det och jag är så sugen på att ha katt rätt snart! Undrar om dom blir väldigt förvirrade av att man t,ex skulle byta lägenhet? ska man helst ha katten på samma ställe resten av livet...
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tror inte det är några problem åbyta hem med katt.
    min katt hade iallafall inga problem när hon flyttade hit.

    men tänk på att det är bättre att skaffa 2 katter om du jobbar till exempel då katterna kan leka å roa varann.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #3
      håller med ovanstående.

      katter har normalt sett inga problem att flytta.

      Och om du i framtiden flyttar till där du kan släppa ut katten så är det bara att öppna dörrn i regel..

      däremot bra om dom e två, så har dom sällskap av varandra. Skaffa då gärna två samtidigt så slipper du eventuella revirhävdningsbekymmer i framtiden.
      blondin!

      Kommentar

      • Mayweed
        • November 2004
        • 73

        #4
        Nja, att ha en ensam katt är väl i min mening inte så lyckat om man jobbar (precis som Raven säger), men två roar sig själva riktigt bra. Mina kissar har varit innekatter i 6 år och mår alldeles utmärkt. Har försökt ta ut dom ett par ggr, men det gillar de inte alls.

        De ggr jag flyttat har de mest varit nyfikna på det nya stället - men det varierar från katt till katt. Vissa blir helt tossiga när de flyttas - blir rädda och kissar överallt, vissa kunde inte bry sig mindre utan vill bara veta var kattlådan står.
        180L blandad fisk som sällan syns
        110L kulfisk med vänner
        54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
        20L med dvärgkulfisk samt
        12L växter med sniglar och lite endlersyngel

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Mayweed
          Vissa blir helt tossiga när de flyttas - blir rädda och kissar överallt, vissa kunde inte bry sig mindre utan vill bara veta var kattlådan står.
          eller som min.
          höll på å somna i hallen innan hon ens hade kommit ur transportburen.

          2 vattenskålar är bra också.
          en del katter vägrar nästintill att dricka vatten som står bredbid matten och hr mäkrt att min helst dricker i vattenkskålen som står i v-rum
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • mange993
            • April 2004
            • 372

            #6
            Hej
            jag har två katter varav den ena är utekatt och den andra innekatt
            när jag släpper ut den ena sitter den andra på balkongen och tittar på
            utekatten men vägrar gå ut. så en innekatt tror jag inte mår dåligt om den
            får vänja sig att vara inne från början

            MVH
            mange

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              många utekatter kan anpassa sej alldeles utmärkt till ett liv som innekatt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Anna_84
                • May 2005
                • 86

                #8
                Det är inga problem alls med innekatt, dom lär sig efter hand liksom. Vi har tre katter, en innekatt och två katter som vi tar ut i koppel ibland.
                Och jag tror inte det är lätt för en katt att gå från att vara utekatt till innekatt, men tvärtom tror jag inte är problem... Men å andra sidan är det inget problem att låta katten vara inne sen även om du flyttar till hus och katten kommer ha utemöjligheter.

                Fördelen med att ha katter inomhus är ju att man inte riskerar att dom hamnar i slagsmål pga revir, blir påkörda etc.
                Och nackdelen är väl att dom lätt kan bli understimulerade, därför tror jag det är bättre att ha två katter om man väljer att ha dom inomhus, eller att man aktiverar katten mycket och är mycket hemma...

                Tror katten kommer acceptera en ev. flytt fint om den "bara" är inomhus, det brukar vara större problem om man har den ute, pga att reviret flyttas då osv.

                Messa gärna privat om du har fler frågor
                // Anna
                AnnaAndersson84@hotmail.com
                http://hem.bredband.net/anna_84/
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

                Kommentar

                • gren
                  • September 2005
                  • 87

                  #9
                  I Vår Bostad skrev Jonas Wahlström om att ha innekatt.

                  Bland annat så handlade det om en doktorsavhandling (tror jag det var), där någon hade klurat ut att det går åt typ 10 miljoner (kommer inte ihåg siffran nu) småfåglar varje år i Sverige, pga katter, som bara leker med bytet för att sedan bara gå hem och käka. I hela Europa, Sverige exkluderat, så gick det åt 10 miljoner småfåglar, pga katter. I övrigt handlade krönikan om revirstrider osv, ungefär det som Anna_84 skriver om.

                  Jag har en halvperser (11 år) och en maine coon (9 mån) inomhus. Halvpersern är från början utekatt (under 9 år), men hon har anpassat sig ganska bra. Vi lärde både henne och maine coonen att gå i koppel och visst tog det lite tid, men det är väl värt det.

                  Värsta problemet är nog att de är lite understimulerade ibland. Vi brukar apportera och träna den lilla (sitt, ligg osv), men den stora anser sig för gammal för att lära sig trick. Därför köpte vi akvarium och det tycker båda är spännande. Det tycker däremot inte fiskarna.

                  Ps. Jag gillar småfåglar, eftersom dom äter upp myggen.
                  Senast redigerad av gren; 21 September 2005, 09:31.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av gren
                    Därför köpte vi akvarium och det tycker båda är spännande. Det tycker däremot inte fiskarna.
                    mina kardinaltetror stimmar väldigt fint numera haha.
                    men en dag börja fundera på va katten egentligen hade gjort båda platyna gömde sej å vägra komma fram så öppna akvarier kan va riskfyllt.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Mayweed
                      • November 2004
                      • 73

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      2 vattenskålar är bra också.
                      en del katter vägrar nästintill att dricka vatten som står bredbid matten och hr mäkrt att min helst dricker i vattenkskålen som står i v-rum
                      Ville bara 'stryka under' vad gäller detta
                      Mina katter vägrar dricka vatten nära matskålen, så de dricker bara ur en stor blå skål i vardagsrummet. Samt att Leia gillar kallt té emellanåt..
                      180L blandad fisk som sällan syns
                      110L kulfisk med vänner
                      54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
                      20L med dvärgkulfisk samt
                      12L växter med sniglar och lite endlersyngel

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        prata med grannen förra veckan.
                        hanses katt dricker väldigt lite ur vattenskålen har alltid gjort så dom misstänker att han går in på dass å dricker men dom har aldrig sett honom göra det.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          Verkar som att det inte ska vara några större problem att ha innekatt! och sen eventuellt kanske släppa ut den om man hinner flytta till hus. Det bästa av allt är ju att katter är väldigt billiga att köpa =) samt att äga, och det är så roliga djur! Underhåller en mestadelen av tiden iaf....

                          Tack Anna_84, det ska jag göra
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            billiga att äga nja.

                            ska dra iväg min katt på vaccination nu drygt 300kr sen blir det en till efter 3-4 veckor.
                            november december blir det kastrering och då det är en hona är det rätt dyrt.

                            sen tillkommer ju mat.
                            1 påse royal canin kattungemat 150kr 50kr rabatt räcker den en månadär jag glad.
                            kattsand leksaker låda kam/borste fyspray kattmynta klätterställning medmera.

                            ska man köpa allt blir en katt inte så billig sen bör man ha försärking på katten också.

                            själv har jag if's veterinärxtra 295kr halvåret täcker det mesta även mediciner.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #15
                              rör sig katten aldrig ute så behöver man väl inte vaccinera? jag har aldrig direkt vart med om att katter kostar så mycket, hemma hos föräldrarna har vi alltid haft utekatter och dom har ju som skött sig själv. men klart de är en aningen dyrare med innekatt då man ska köpa leksakerna och en klätter/klös ställning..

                              det där med royal canin maten lät som nåt lyxigt? jag lär köra med vanlig kattmat typ "Mjau". sen det med försäkring vet jag inte heller, kanske om man har en misse för 3-4000. men 200spänn i halvåret är inte mycket heller så det kan man ju endå ha kanske.
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...