kattfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #16
    Åh, vad gulligt. Hon kanske är en liten lugn fröken. Alla kattungar är inte små förstörelsemaskiner.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      mycke möjligt men får intrycket ibland av att hon blir rastlös.

      vissa dagar kan hon komma springandes från köket upp i fåtöljen till bordet och upp på fönsterbrädet.

      ibland hittar jag henne sittandes på golvet och hon tittar sej runt bara.

      ibland går hon runt å "småpratar".

      kanske bara saknar sina syskon å mamma och kommer igång senare får se.

      hon fick iallafall avmaskningsmedel igår så hon ska vaccineras nästa eller nästnästa vecka.
      tror hon skulle uppskatta å få komma ut å gå i gräset känna alla dofter.

      spinner mycke gör hon iallafall ibland hinner ja knappt röra henne innan hon börjar å hon är lika smidig som en blåval på land haha.

      kan ligga ner i soffan hon hoppar upp vid fötterna går upp på benet och vandrar uppåt.
      när hon kommer till höften bara hon "ramlar" och förväntar sej att ja ska fånga henne
      vissa dagar ligger hon helst på golvet på en sittdyna.
      andra dagar helst i fåtöljen.
      ibland ligger helst på mej och ibland helst bredvid i soffan.

      just nu jkör hon klornas rakt i benet om ja inte fjäskar med henne och tangentbordet går bra å gå på å ligga på.

      EDIT:
      titta lite i ena örat igår och såg fint ut.
      hon har ett litet sår i nacken men det läker.
      hon äter å dricker ordentligt.
      har 2 vattenskålar till henne visa katter ogillar att dricka vatten som finns bredvid maten.

      behoven sköter hon alldeles utmärkt i lådan så de kan ja inte klaga på men hon går runt å fjärtar
      Senast redigerad av Raven; 01 September 2005, 22:17.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #18
        En frisk ungkatt ÄR full av energi som hon behöver få utlopp för även om det varierar hur bra de är på att sysselsätta sig själva. Min Tiffany är hyffsad på att syselsätta sig med sina leksaksmöss, pappersbollar och mina strumpor men naturligtvis måste man leka med henne oxå.
        Jag var i helgen och la handpenning på en kattunge till som ska flytta hem till mig i slutet av månaden. Har man två katter så aktiverar de varandra och håller varandra sällskap, dessutom så behåller de kattunge betendena längre.
        Så om du är orolig för att hon har tråkigt så kanske du ska överväga att skaffa en katt-kompis till henne.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #19
          Varför skulle du duscha henne? Katter håller sig rena själva.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av mohlin
            Varför skulle du duscha henne? Katter håller sig rena själva.
            även innekatter behöver duscha ibland.

            hon va å röjde igår i köket.
            ligger en låda på golvet hon gått omvägar runt men nu har ja hittat henn i den ett par gånger.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Mayweed
              • November 2004
              • 73

              #21
              Faktiskt väldigt sällan innekatter behöver duscha..
              Har haft mina flickor i strax över 6 år nu och har duschat den långhåriga 2 ggr, båda ggr för att det var så varmt i lägenheten att hon höll på att storkna.

              Men visst kan det vara bra att vänja katten vid vatten när de är små. OM något skulle hända och de skulle behöva hjälp med tvättning ett tag, så kan det bli rätt... smärtsamt om de inte gillar vatten alls
              180L blandad fisk som sällan syns
              110L kulfisk med vänner
              54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
              20L med dvärgkulfisk samt
              12L växter med sniglar och lite endlersyngel

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #22
                Vi har en "ute-katt", dvs hon kommer o går som hon vill, och vi har då aldrig funderat på att duscha henne! Å andra sidan kommer hon hem ibland och är genomvåt när det regnar.

                Kommentar

                • Rambo
                  • February 2004
                  • 672

                  #23
                  När din katt har diarre så är du ganska glad om du lärt henne att bada...
                  Min katt tycker inte om duschen, låter förmycket, men jag kan tvätta henne i en balja med varmt vatten.
                  En del långhåriga katter behöver badas regelbundet för att hålla pälsen i optimalt skick, precis som de behöver borstas regelbundet. Raskatter är i vissa fall ganska hårt avlade och inte riktigt "utrustade" för att sköta den päls de har.
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    tänkte göra ett lugnt försök med vatten nån da när ja har tid å ork för det men då köra utan duschmunstycket så de inte låter så mycket.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • gladys
                      • March 2005
                      • 1962

                      #25
                      Jag har aldrig behövt duscha någon korthårig katt. Vare sig inne eller utekatt.

                      Dom håller sig rena själva. Katter hatar att bada och inte vet jag men jag inbillar mig att det inte är bra för dom heller. Jag menar dom har ju egen tvätt/kam anordning. Det borde ju finnas en anledning till det.
                      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                      Kommentar

                      • Rambo
                        • February 2004
                        • 672

                        #26
                        Människor hadde ursprungligen inte schampo och tvål men för det så avstår jag inte från att duscha....
                        Alla katter tycker inte illa om vatten, variar kraftigt melan raser och individer. En del katter älskar vatten och badar frivilligt. Det verkar vara ganska mycket lättare att bada dem än att duscha dem.
                        575l Åleds
                        80l JAD
                        Tiffany - perser/norskskogskatt
                        Lizton - renrasig Bengal

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          läste en rekommendation på en sida att INTE använda duschmunstycket då det låter rätt mycket utan skruva bort det så låter det inte så mycket.

                          även läst att badbalja med vatten och nåt att ösa vattnet med ska funka rätt bra.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • svensdotter
                            • March 2005
                            • 247

                            #28
                            Jag tvättar katterna ibland. Den långhåriga då hon hårar förskräckligt mycket annars och är omöjlig att kamma(ska döda kammen/borsten) och får tovor som är lättare att bli av med efter en dusch då man kan få dra kammen genom hennes päls säkert en eller tillochmed två ggr!

                            I syfte att bli av med en del löst hår7diare/dålig lukt som katten inte alltid får bort själv är det bekvämt(för mig) att duscha. Men ett måste är det absolut inte. Börjar man att vänja dom när dom är små är det lättare när det känns nödvändigt, men dom fleste katter godtar det aldrig.
                            Har däremot haft en katt som älskade att duscha, bli schamponerad, borstad tänderna på etc... men han va väl lite udda kanske

                            Och ska man så duscha mot kattens vilja, har man badkar badar man. Det är en klar fördel. En balja kan nog bada dig mer än katten. Att ta av munstycket på duschen verkar mart. Samt att vara noga att man har bra temp på vattnet och inte för hård stråle.
                            blondin!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...