Katt som går i lådan 10-15 ggr/dag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Katt som går i lådan 10-15 ggr/dag

    Har en hankatt som kastrerades den 16/5, han blev hur lugn som helst och slutade att jama hela nätterna som han gjort innan.

    Men senaste 4-5 dagarna så har han börjat att kissa 10-15 ggr/dag i lådan + att han går o gör små pölar (3-4 cm i diameter) lite överallt i lägenheten.
    Igår så började med en annan sak, han sätter sig ner och börjar dra sig framåt med framtassarna.

    Nån som kan ge nåt råd????
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    #2
    Låter som om din katt har fått en urinvägsinfektion och/eller njursten. Ta kontakt med en veterinär.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Var det jag var rädd för...
      Läste i nån tråd här att man ska ge kastrerade hankatter speciellt foder för att undvika just njursten, stämmer detta???

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        läste att magnesiumhalten inte får va för hög för det kan ge njursten men det tar ett tag.

        borde inte va så svårt å hitta gränsvärdena med google.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Det verkar som om katten redan har fått stenar i urinvägarna, så till veterinären måste han på måndag (om inte förr) i vilket fall som helst. Mina hankatter fick detta flera gånger trots specialfoder, men problemen upphörde helt när de fick börja gå ut. Min helt okvalificerade gissning är att det gäller att undvika övervikt, något som är svårt med renodlade innekatter.
          Mvh Cecilia

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            • March 2003
            • 826

            #6
            Det är en innekatt, men han e ute c.a 2-4 timmar om dan.
            Kan ju säga som så att han inte lider av övervikt, han e 50 cm lång utan svansen och 24 cm till ryggen och väger mellan 4-4,5 kg...

            Kommentar

            • ebbaliten
              • August 2004
              • 233

              #7
              Det där med 10-15 besök per dag på lådan känner jag inte igen, men däremot så känner jag igen att katten drar sig fram med framtassarna. Våran ena katt fick problem med analsäckarna. Hon tömde dom inte som dom ska göra, så dom blev fulla. Då blir det irriterat och dom drar sig fram sådär.
              Mvh Åsa & Jonas

              Man slutar aldrig att förvånas...

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

              Kommentar

              Arbetssätt...